سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مدیرعامل راه‌آهن: اتصال ریلی قزوین-رشت-آستارا به معنی اتصال چین به اروپاست


مدیرعامل راه‌آهن: اتصال ریلی قزوین-رشت-آستارا به معنی اتصال چین به اروپاستایسنا/ مدیرعامل شرکت راه‌آهن اتصال ریلی قزوین-رشت-آستارا را به معنای اتصال ریلی چین به اروپا و دریای سیاه خواند و گفت: دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب با بهره‌برداری از این خط ریلی معنا پیدا می‌کند.

محسن پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه حجم اعظم ترانزیت کشور باید به ریل منتقل شود و این راه درستی است که دنبا آن را دنبال می‌کند٬ گفت: خوشبختانه با سیاست‌هایی که پیش گرفته شده راه‌آهن در بخش ترانزیت طی ۱۱ ماهه ابتدایی امسال رشد ۱۰۲ درصدی تناژ و حدود ۱۵۰ درصدی عملکردی تن کیلومتری در قیاس با سال گذشته را از خود به جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین حفره ترانزیتی کشور در حال حاضر عدم اتصال ریلی مسیر قزوین-رشت و در ادامه رشت-آستارا است٬ ادامه داد: با این اتصال لینک کریدور شمال-جنوب کشور معنای واقعی پیدا می‌کند و ترانزیت ریلی کشور دست خوش تحول بزرگی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در حال حاضر بارهای ترانزیت ریلی فقط در مسیر کریدوری شمال-جنوب با ترکمنستان تبادل می‌شود در حالیکه بخش عمده ترانزیت از مسیر آذربایجان است که ما را به روسیه و دریای سیاه متصل می‌کند.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه با راه‌اندازی این مسیر ریلی ترانزیتی به وسیله اتصال مسیر قزوین-رشت و در ادامه رشت-آستارا انتقال بارهای خلیج فارس به دو مقصد "روسیه" و "دریای سیاه و اروپا" معنا پیدا می‌کند٬ به پایگاه خبری وزارت راه تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین خط ریلی کشور که باید اتصال آن پیگیری شود٬ همین خط ریلی قزوین-رشت- آستارا بوده که کلیت وزارت راه و شهرسازی به آن توجه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر ریلی قزوین-رشت-آستارا حتی به کریدور شرقی-غربی نیز معنا می‌بخشد گفت: اگر اتصال ریلی ایران و آذربایجان انجام شده بود٬ همین قطار کانتینری شانگهای-تهران را می‌توانستیم در این مسیر راهی اروپا کنیم و خط ریلی چین-اروپا را از طریق خاک ایران عملیاتی سازیم. البته این ظرفیت وجود دارد که این قطار از مسیر ترکیه راهی اروپا شود ولی به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که وجود دارد این مسیر نیز فعلا غیرفعال است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قطارهای باری چین از طریق مسیر بالای دریای خزر به اروپا منتقل نمی‌شوند٬ گفت: این مسیر به این دلیل که روسیه و اوکراین مناقشات زیادی با هم دارند٬ فعال نیست و قزاقستان از این موقعیت به خوبی استفاده می‌کند و بارهای چین را به صورت ریلی تا بندر اوکتائو و به صورت آبی به بندر باکو منتقل می‌کند و از باکو نیز مجددا به صورت ریلی بارها تا گرجستان و دریای سیاه جابه‌جا می‌شود.

پورسیدآقایی تأکید کرد: مسیر ذکر شده در حالی استفاده می‌شود که مسیر ریلی ایران به آذربایجان متصل نیست و اگر این اتصال ریلی ایران و آذربایجان محقق شود قطعا شرکت‌های حمل بار مسیر ایران را ترجیح می دهند چراکه هم از نظر زمانی و هم از نظر هزینه‌ای برای آن‌ها به صرفه‌تر است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اتصال ریلی قزوین-رشت-آستارا به معنای اتصال ریلی چین به اروپا و دریای سیاه است و هم کریدور شمال-جنوب و هم کریدور شرق-غرب با بهره‌برداری از این خط ریلی معنا پیدا می‌کند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
حضور مدیرعامل شرکت اتصال در برنامه گفتگوی خبر 20