اعلام آمادگی عربستان برای همکاری در برقراری ثبات بازار نفت


کابینه عربستان اعلام کرد که آماده همکاری با اوپک و کشورهای خارج از این سازمان برای دستیابی به ثبات در بازار نفت است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در فاصله چند روز مانده به نشست وزرای نفت سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) در وین برای بازبینی سیاست یک سال گذشته این سازمان مبنی بر عدم حمایت از قیمتها، کابینه عربستان اعلام کرد که آماده همکاری با اوپک و غیراوپک است.

بهای نفت در پی اعلام این موضوع از سوی عربستان یک دلار افزایش یافت، اگرچه این سخنان تکرار حرف‌های قبلی علی‌ النعیمی وزیر نفت عربستان در هفته گذشته بود.

وزرای نفت اوپک چهارم دسامبر در وین گردهم می‌آیند.

کابینه عربستان اعلام کرد: شورای وزیران عربستان بر نقش این کشور در دستیابی به ثبات در بازار نفت و آمادگی مداوم و تلاش این کشور برای همکاری با تمام کشورهای اوپک و غیراوپک به منظور دستیابی به ثبات در بازار نفت و قیمتها تاکید کرد.

اوپک از تولید‌کنندگان نفت خارج از این سازمان همچون روسیه درخواست کرده که به برنامه کاهش تولید برای کاهش اشباع بازار که از اواسط 2014 باعث کاهش بیش از 50 درصدی قیمت‌ها شده بپیوندد. تاکنون کشورهای غیراوپک با این موضوع مخالفت کرده‌اند و اوپک نیز در مقابل با کاهش عرضه خود مخالفت کرده است.

نخست وزیر الجزایر طی سخنانی در اجلاس سران مجمع صادر‌کنندگان گاز(GECF) در تهران از بازیگران کلیدی بازار نفت خواست که سطح عرضه خود را کنترل کنند.

عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر گفت: بازیگران مهم در بازار نفت باید به توافقی درباره سطوح تولید برسند.

وی گفت: اگر بازار نفت کنترل نشود ما شاهد ناپایداری زیادی در قیمت‌ها خواهیم بود و همچنین هشدار داد که این امر به منافع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و کل صنعت نفت لطمه می‌زند.

این در حالی است که تحلیلگران می‌گویند احتمال چنین اقدامی دور از دسترس به نظر می‌رسد و نمایندگان اوپک می‌گویند این سازمان بعید است به تنهایی تولید خود را کاهش دهد.

یکی از نمایندگان بلندپایه اوپک از حاشیه خلیج فارس اوایل این ماه اعلام کرد: اگر تولید‌کنندگان بزرگ خارج از این سازمان تمایلی به کمک نداشته باشند، اوپک احتمالا به سیاست عدم کاهش تولید ادامه خواهد داد.

فعالان بازار نفت هرگونه اظهارنظر از سوی سران سیاسی عربستان را به دقت زیر نظر دارند تا شاید نشانه ای مبنی بر فاصله گرفتن از این کشور از سیاست دفاع از سهم بازار و بازگشت به سیاست قدیمی دفاع از قیمتها بوسیله کاهش تولید را مشاهده کنند.

بیانیه نشست‌ هفتگی کابینه عربستان معمولا بیانگر سیاست انرژی این کشور صرفا در قالب یک سخنرانی مهم از سوی نعیمی است. این سخنان کابینه عربستان تکرار سخنان وزیر نفت این کشور در بحرین در چند روز قبل بود.

کابینه عربستان در بیانیه قبلی خود در ماه آوریل اعلام کرده بود که ریاض آماده مشارکت در احیای ثبات بازار نفت است اگر تولید‌کنندگان بزرگ نفت نیز این کار را انجام دهند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اعلام آمادگی فرانسه و روسیه برای توسعه همکاری های صنعتی