ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



ماجرای باند 5 نفره در تیم ملی چه بود؟


ماجرای باند 5 نفره در تیم ملی چه بود؟کاپ/ مربی سابق تیم ملی می گوید که در جام جهانی 1998 نگذاشتند خداداد از تیم ملی اخراج شود.
بیژن ذوالفقار نسب در فوتبال ما جزو آدم های کاملا اصولی بوده که از شروع فوتبالش در سنندج دهه 40 تا پاس و پرسپولیس و دوران تحصیلاتش در بلژیک همیشه بر سر مواضع خودش بوده است. اینکه مواضع ذوالفقارنسب چه بوده بحث کاملا متفاوتی است اما در زمینه فوتبال اعتقادات او همیشه ثابت بوده است. نوع تفکراتش درباره امور فنی تا مسائل اخلاقی نوع نگراش بر قراردادها انتخاب همکاران ادبیات محاوره و ادبیات اداری او و.. در مورد برخی از اتفاقات جام جهانی 98 همشهری تماشاگر 5 سال قبل گفت و گویی با وی انجام داد که با هم مرور می کنیم.
*شنیده ایم در جام جهانی 98 جریانات پشت پرده زیادی وجود داشته که جامعه فوتبال هنوز از آن بی اطلاع هستند. آن هم بعد از این همه سال؟!
مثلا چه جریانات پشت پرده ای؟!
*مثلا اینکه گفته شده در بازی اول برابر یوگسلاوی قرار بوده عابدزاده دروازه بان باشد اما از تهران دستور داده اند که نکیسا درون دروازه بایستد.
نه، این طور نیست. من هم در آن بازی موافق حضور عابدزاده بودم اما پای عابدزادده در بازی اول آن قدر مشکل داشت که ما برای درمان او را به ایتالیا فرستادیم. در آن بازی اختلافات بیشتر از آن که خارج اردوی تیم ملی باشد داخل اردو بود.
*یعنی از تهران هیچ هدایت و دستوری نبوده؟
ببینید، اگر بخواهم دقیق تر جواب بدهم باید بگویم که اگر هم بوده من اطلاعی نداشتم!
*داستان تشکیل گروه و باندهای داخل تیم ملی از کجا شروع شد؟
باندبازی بیشتر یک ایده و بازی مطبوعاتی بود. صفایی فراهانی خصوصیات منحصر به فردی داشت، خصوصیاتی که در عمل به شکل اشتباه بروز کرد. او یک عده بازیکن رابط خودش با جو تیم ملی کرد که حرکت اشتباهی بود. ایویچ را همین گروه کنار گذاشتند. ما در ایتالیا آن باخت وحشتناک را آوردیم و فردا صبح شنیدیم که ایویچ برکنار شده و جلال طالبی سرمربی شده است!
*یعنی این تغییر از سوی آن بازیکنان بوده است؟
نه. مدیریتی که بر عملکرد بازیکنان وجود داشت باعث آن مساله شد. یک روز صفایی فراهانی به ایتالیا آمد و دکتر الهی قمشه ای را با خودش آورد. او شروع به صحبت با اعضای تیم کرد و متاسفانه افتضاحاتی بروز کرد که بعدا برایتان شرح می دهم. من به انتخاب آقای جلال طالبی اعتراض داشتم و می خواستم از تیم ملی کنار بروم اما به اصرار صفایی برگشتم. صفایی که به ایتالیا آمد با تک تک 24 بازیکن حاضر در اردو جلسه گذاشت. جلسات او از 2 دقیقه تا 45 دقیقه طول می کشید. با یک بازیکن 2 دقیقه تا 45 دقیقه طول می کشید. با یک بازیکن 2 دقیقه و با عابدزاده و دایی 40 حرف می زد. آخر بحث هم از بین آنها 5 نفر یعنی عابدزاده، دایی، زرینچه، خاکپور و نادر محمدخانی را گزینش کرد. این بازیکنان به عنوان نماینده باید رابط اردوی تیم ملی با صفایی فراهانی می شدند. این حرکت صفایی فراهانی نطفه بازیکن سالاری را در ایران منعقد کرد. اولین کاری که این بازیکنان کردند تصمیمی بود مبنی بر اینکه تیم در فاصله 11 روز به جام جهانی برای دو تا سه روز به تهران برگردد اما من با این قضیه مخالفت کردم.
*یعنی مخالفت شما به همه تیم ملی چربید؟
بله، چون حرف من منطقی بود. مگر می شود 11 روز به جام جهانی مانده به تهران برگردیم و رشته افکار و برنامه هایمان گسسته شود؟ بنابراین تصمیم گرفتیم که خانواده بازیکن ها به ایتالیا بیایند. قرار شد هر بازیکنی که تمایلی برای آمدن خانواده اش ندارد، مثل مجردها 2 هزار دلار پول بگیرند.
*پس از این جا باندبازی رسما شروع شد؟
ابتدای کار باندی در میان نبود. گروه 5 نفری بود که صفایی فراهانی خودش مبدع و خالقش بود اما در آن زمان آنها نمی توانستند عملکرد ما یعنی کادر فنی تیم ملی را تحت الشعاع قرار دهند.
*اما بی احترامی ها در همان بازی ها آغاز شد. خداداد عزیزی به شدت جلال طالبی را مورد توهین قرار داد.
کار بدی بود اما یک اتفاق ساده پیش آمد، کما اینکه قبل و بعد از آن اتفاقات مشابه بسیاری وجود داشت. خداداد در شرایطی تعویض شد که ما دو بر صفر از آمریکا پیش بودیم. آن هم در دقیقه 80، اما او بیرون آمد، پیراهن را از تن درآورد و آن را به زمین کوبید و به رختکن رفت.
*یعنی از الفاظ رکیک استفاده نکرد؟
نه. فقط همین بود که گفتم، بعدها کدورت ها هم البته از بین رفت. با این حال تصمیم داشتیم او را به تهران برگردانیم اما این تنبیه خیلی ساده اصلا به مرحله اجرا درنیامد.
*این داستان چطور شکل گرفت؟چرا جلال طالبی تا این حد خنثی رفتار می کرد؟
ایشان آدم محترمی بودند اما بیشتر زمان آماده سازی تیم ملی در اردوی بروجرد شکل گرفت. روزی که ما برای انجام اردو به رم سیدیم جلال طالبی با گرمکن بر سر تمرینات منع کرد. آقای طالبی آدم بزرگواری بود اما در آن مقعط فقط 12،13 بازیکن تیم ملی را می شناخت و به رغم زندگی در آمریکا کوچک ترین اطلاعی از تیم ملی در جام جهانی 98 نداشت.
*آیا کنار گذشتن ایویچ در آن مقطع تصمیم درستی بود؟
خیر. هرچند ایشان در کوچینگ اشتباهاتی داشت ما در جام جام جهانی به درد ما می خورد. به باخت 1-7 ایران به رم توجه نکنید. آن باخت ماجرای دیگری دارد. ماجرایی که 100 درصد فنی نبود. چطور تیمی به رم 7 بر یک می بازد و سه روز بعد اینترمیلان را 4 بر یک می برد.
*یعنی در کل ایویچ را قبول دارید؟ یا اگر نمی خواهید به صورت مطلق جواب دهید به صورت نسبی بفرمایید انتخاب شما از بین ایویچ و بلاژویچ کدام است؟
در کل ایویچ نسبت به بلاژویچ مربی بزرگ تری بود.
*برانکو چطور؟
او که اصلا مربی بزرگی نبود. فوتبال ایران او را بزرگ کرد و در ایران الحق مربی بزرگی هم شد.
*پس چطور به او کمک کردید؟
کمک من به برانکو در مقطعی بود که تیم ملی دچار بحران شده بود و من تنها به درخواست دوست بسیار خوبم دکتر محمد دادکان به بررسی حریفان تیم ملی پرداختم. در واقع من مشاور محمد بودم و اطلاعاتم را در اختیار او گذاشتم.
*در بازی ایران-آمریکا و ایران-آلمان بین خداداد و طالبی در رختکن هم اتفاق مهمی رخ نداد؟
اصلا اتفاقی رخ نداد. کلا تما هم و غم جلال طالبی در دوران مربیگری اش این بود که بالانس بازیکن بین پرسپولیس و استقلال برابر باشد.
* با آن همه ستاره ای که تیم ملی داشت چرا آن وقت ها کمترین حاشیه در تیم ملی بود؟ مثلا بزرگ ترین حاشیه رفتار خداداد بود که از آن حرف زدیم:
چون آن وقت ها همه ستاره ها به فکر حفظ شخصیت شان بودند. آنها می خواستند با کلاس و باشخصیت باشند تا به باشگاه های بزرگ ترانسفر شوند. همه اعضای تیم ملی بر این باور بودند که در مسیر کریم باقری، علی دایی و خداداد قرار بگیرند.
*راستی صفایی فراهانی واقعا نمی دانست جلال طالبی به درد تیم ملی نمی خورد؟
دار و دسته دارایی چی ها در تهران خیلی روی او تسلط داشتند و با آن همه اطلاعات و توانایی او را شست و شوی مغزی می دادند. حتی یک بار از ساعت 10 شب تا 4 صبح به وقت محلی با او تلفنی صحبت می کردند.
*یعنی به خاطر همین رفتار آن ها بود که مرحوم منصور امیر آصفی استعفا داد؟
دوست ندارم پس از گذشت این همه سال نتقد صفایی فراهانی باشم اما او برخلاف ادعاهای زیادی که مبنی بر ایستادن پای رفاقت تا پایان خط داشت کمتر کار را با کسی تمام می کرد. از یکصد انتصابی که در تیم های ملی داشت بگیرید تا یادآوری این واقعیت که استاد امیر آصفی و حسن امین بخش با اینکه مدیر و سرپرست تیم ملی و جزو 10 مرد خوشنام فوتبال ایران بودند نتوانستند در این فضا کار کنند و از تیم ملی استعفا دادند و نوآموز مدیر تیم ملی شد. ناصرخان هم در فرودگاه به من گفت جلال طالبی هم می آید. با تعجب گفتم چرا جلال طالبی؟ گفت برای اینکه من تنها نباشم!
*راستی داستان علی کریمی چه بود؟ چطور شد این بازیکن را از احمد خداداد تحویل نگرفتید؟
احمدآقا نبود، حمید خداداد و رضا ثقفی به بروجرد آمدند و گفتند ستاره ای داریم که تیم ملی را در جام جهانی از این رو به آن رو می کند. اولا آنها کریمی را همراه خودشان نیاورده بودند ثانیا اگر علی کریمی آمده بودند و در سطح زیدان هم بود نمی توانستیم از وجودش استفاده کنیم چرا که فهرست 40 نفره را طبق قانون باید از 6 ماه قبل به مسئولان فیفا و جام جهانی تحویل می دادیم. البته من همیشه به نظر حمید خداداد احترام می گذارم و حرفش را همان وقت هم باور کردم.
*می خواهم یک سوال کلیشه ای بپرسم؛ دوست داریم بدانیم اگر تیم ملی ما در جام جهانی 2006 با آمریکای 98 رو به رو می شد می توانست برنده باشد؟
امکان نداشت. تیم 98 ما از لحاظ ساختاری بهترین تیم بعد از انقلاب بوده است. در تیم 98 به جز دو بازیکن در دو پست همه از بهترین های آن زمان بودند.
*کدام پست ها؟
یکی از سه دفاع سیستم 2-5-3 و یک پیستون چپ قابل تر اگر داشتیم به دور دوم می رفتیم.
*و دوباره تیم ملی قطبی هم بگویید. اگر تیم ملی با آمریکای 98 بازی می کرد چه اتفاقی می افتاد؟
اگر 10 بازی هم می کرد 10 بار بازنده بود.
*دیگر از جام جهانی 98 حرف گفتنی ندارید؟
هنوز چیزی نگفته ام. به اندازه دو کتاب حرف برای گفتن دارم!

کانال تلگرامی «کانال ورزش» را دنبال کنید telegram.me/canalevarzesh

منبع: کاپ


ویدیو مرتبط :
ماجرای شرط بندی مسابقات تیم ملی ایران