علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



چهره ماندگار آموزش عالی استان بوشهر تجلیل شد/نکوداشت علم و اخلاق


به گزارش خبرنگار مهر، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر پنجشنبه‌شب در آئین نکوداشت دکتر غلامحسین خواجه اظهار داشت: در تمام طول تاریخ علم در کنار تکریم آمده است و هیچ زمانی نبوده که علم قابل تکریم نباشد چرا که معلم و استاد دارای جایگاه ویژه‌ای است.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه تنگ‌نظری در عرصه علم و دانش جایگاهی ندارد، اضافه کرد: بخل و حسد و تخریب در عرصه علمی جایگاهی ندارد؛ علم عرصه شجاعت و پاکی و صراحت است و تملق و چاپلوسی در علم جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه علم و تعلیم یک امر الهی است، خاطرنشان کرد: معلم و استاد هیچ‌گاه علم خود را انحصاری نکرده‌اند و تمام دانشمندان علم خود را صادر کرده‌اند.

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر به موفقیت‌های کشور در عرصه علمی اشاره کرد و افزود: ایران میزبان چهار هزار دانشجوی خارجی است و ۲۷۰ محقق خارجی در ایران فعالند و اساتید بزرگی نیز از ایران به خارج از کشور فرستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه معلم از جایگاه علم، خواندن و نوشتن و درک مسائل مختلف و همچنین چگونه زندگی کردن را به جامعه نشان می‌دهد، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته ایران اسلامی در زمنه جایگاه علمی در سطح جهان در رتبه ۱۶ و در منطقه در رتبه اول قرار گرفته است.

حقیقی با تاکید بر اینکه معلمان در دستیابی ایران به این جایگاه نقش بسیار مهم و ویژه‌ای دارند، بیان کرد: استان بوشهر، شهرستان دشتستان و منطقه شبانکاره مهد پرورش انسان‌های توانمند هستند و همه نقاط کشور از برکت بزرگان این منطقه منور شده‌اند.

وی به برخی از ویژگی‌های ممتاز دکتر خواجه اشاره کرد و گفت: دکتر خواجه به عنوان یک روستازاده بدون تکیه بر هیچ احدی به این جایگاه رسیده است و با توکل بر خدا و با زحمت خود پله‌های ترقی را طی کرده است؛ در ناز و نعمت به این جایگاه رسیدن هنر نیست ولی در شرایط بسیار سخت به این جایگاه رسیدن خیلی مفید است.

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با بیان اینکه دکتر خواجه بنیانگذار و موسس بسیاری از مسائل علمی استان بوشهر است، اضافه کرد: وی دانشکده کوچکی را تحویل گرفت و دانشگاه بزرگی چون دانشگاه خلیج فارس را که از دانشگاه‌های معتبر است تحویل داد.

وی با بیان اینکه دکتر خواجه علم و خرد را همراه با هم داشت و در مدیریت خود به کار گرفت، ادامه داد: افرادی همچون دکتر خواجه به برگزاری این مراسمات نیازی ندارند و ما باید با این مراسمات الگو بودن امثال دکتر خواجه را به جوانان و نوجوانان یاد دهیم.

حقیقی با تاکید بر اینکه باید چنین مراسماتی ادامه داشته باشد، بیان کرد: زندگی دکتر خواجه نشان می‌دهد که رسیدن به مقامات ممتاز سختی‌های زیادی دارد و باید تلاش زیادی را به خرج داد.

فرهنگ تلاش برای کسب علم احیا شود

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: خدمات بسیار مهم و ارزشمندی از سوی دکتر خواجه به ایران و استان بوشهر ارائه شده است که با برگزاری این چنین مراسماتی قابل جبران نیست.

عبدالمجید مصلح با بیان اینکه این مراسم برنامه‌ای برای تجلیل از مقام علم و دانش است، ادامه داد: منطقه شبانکاره هم در عرصه آموزش و پرورش و هم در عرصه آموزش عالی استان بوشهر افراد مهمی را تحویل داده است.

وی با بیان اینکه همه ما مدیون شبانکاره و شبانکاره‌ای‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: انسان‌های این دیار با سختی‌های زیادی برای کسب علم تلاش کرده‌اند و در این راستا همه سختی‌ها را متحمل شده‌اند.

رئیس دانشگاه  خلیج فارس بوشهر با تاکید بر اینکه باید فرهنگ تلاش برای کسب علم احیا شود، اضافه کرد: باید با الگوسازی افرادی همچون دکتر خواجه، برای پرورش انسان‌های بزرگ تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از پایه‌گذاری توسعه علمی در استان بوشهر با تلاش دکتر خواجه رقم خورده است، بیان کرد: دکتر خواجه در دوران مدیریت دانشگاه خلیج فارس با وجود همه کمبودها و مشکلاتی که وجود داشت، بر روی کیفیت تاکید، حساسیت و جدیت داشتند.

توسعه و پیشرفت حاصل رفاه نیست

رئیس سابق دانشگاه چمران اهواز نیز در این آئین اظهار داشت: حس قدرشناسی مردم و مسئولان و برگزاری چنین مراسماتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و جامعه ما به چنین برنامه‌هایی نیاز دارد.

مسعود صفایی‌مقدم با تاکید بر اینکه جوانان ما باید بدانند که توسعه و پیشرفت حاصل رفاه نیست، بیان کرد: همه توفیقات از دل مشکلات بیرون می‌آید و هیچ‌گاه نباید مشکلات مالی و دیگر مشکلات باعث ناامیدی ما شود.

وی با بیان اینکه مشکلات نمی‌تواند دلیلی برای کم‌توفیقی باشد، اضافه کرد: باید این موضوع را همواره برای خودمان تکرار کنیم و یادآور شویم و برای دستیابی به موفقیت از مشکلات عبور کنیم.

رئیس سابق دانشگاه چمران اهواز با تقدیر از مقام علمی دکتر خواجه، ادامه داد: در کنار توفیقات علمی و موفقیت‌های اجرایی، دکتر خواجه الگوی اخلاقی نیز هست و تاکنون جز خوبی از ایشان ندیده‌ایم.

ترویج سنت نیکوی قدردانی از اهالی علم و دانش

مدیر گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر و دبیر آئین نکوداشت دکتر خواجه نیز اظهار داشت: شبانکاره افتخار دارد که میزبان جمع بزرگان است و اینجا جمع شده‌ایم تا مقام دانش و فضیلت را گرامی بداریم.

حمید اسدپور اضافه کرد: از مهم‌ترین اهداف برگزاری این برنامه می‌توانیم به قدرشانسی از زحمات علمی دکتر خواجه، ترویج سنت نیکوی قدردانی از اهالی علم و دانش، معرفی الگوهای موفق و پیش‌تاز علمی، تقویت همبستگی اجتماعی و توسعه نشاط اجتماعی و تاکید بر نقش و جایگاه شبانکاره در عرصه علمی استان بوشهر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف بزرگ دیگر ما، ایجاد فرصت مناسب برای بازنگری نخبگان به جامعه است و اینجا می‌خواهیم یکی از سرمایه‌های بی‌پایان استان بوشهر را معرفی و تجلیل کنیم.

مسلم بخشدار شبانکاره نیز در این آئین با تجلیل از مقام علمی دکتر خواجه اظهار داشت: شبانکاره بزرگان زیادی را در عرصه‌های مختلف از جمله عرصه علمی تحویل جامعه داده است و دکتر خواجه نیز یکی از افتخارات این دیار است.

معلم دوران دبیرستان دکتر خواجه نیز در این مراسم گفت: داستان معلم و شاگرد داستان پدر و فرزند است که افتخارآفرینی فرزند، بیشتر از هر کسی پدر او را خوشحال می‌کند.

آریا با اشاره به تفاوت‌های تدریس و تحصیل در شرایط کنونی و دوره‌های قبل، ادامه داد: عشق ما معلمی بود و عشق دانش‌آموزان نیز درس‌خواندن بود و با وجود کمبود امکانات و یا بهتر بگوییم نبود امکانات، از همه اوقات خود برای تحصیل علم استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه دکتر خواجه در کمال ادب و اخلاق و خلق و خوی انسانی و اسلامی بود، بیان کرد: وی سمبل دیگر دانش‌آموزان بود و هیچ‌گونه بی‌اخلاقی در رفتار و کردار و گفتار خود نداشت.

بدون توجه به اندیشه‌ها هر جامعه‌ای نابودشدنی است

در بخش پایانی این مراسم نیز دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه چمران اهواز اظهار داشت: در مقابل این همه لطف و محبت مردم و مسئولان هیچ حرفی برای گفتن ندارم و به همه شما افتخار می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه باید همه تلاش خود را برای گسترش علم معطوف کنیم، خاطرنشان کرد: باید بی‌دریغ در راستای توسعه علم و دانش و آگاهی تلاش کنیم.

خواجه با بیان اینکه مردم سرمایه اصلی هر جامعه هستند و معنادهنده دیگر سرمایه‌ها هستند، اضافه کرد: بدون توجه به اندیشه‌ها هر جامعه ای نابودشدنی است.

رئیس دانشگاه چمران اهواز با بیان اینکه نماد و نشان سرنوشت هر جامعه را باید در نهادهای علمی آن جامعه جستجو کرد، افزود: داشته‌های اقتصاد اگرچه شرط لازم برای توسعه است ولی شرط کافی نیست.

وی تصریح کرد: بدون به‌کارگیری قدرت اندیشه نمی‌توان در جامعه امروزی به پیشرفت و توسعه دست یافت و باید تلاش کنیم که در مسیر دانایی و توسعه علمی گام برداریم.

اجرای موسیقی سنتی، ارائه شعر و مقاله توسط دختران نوجوان روستای بویری و اهدای گل و لوح یادبود و هدیه توسط مردم و مسئولان به دکتر خواجه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامحسین خواجه از مفاخر علمی استان بوشهر است که مسئولیت‌هایی همچون ریاست دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، ریاست دانشگاه پیام نور بوشهر، ریاست کمیته آموزش عالی استان بوشهر، ریاست دانشکده دامپزشکی اهواز و مسئولیت‌های متعدد دیگری در آموزش عالی را بر عهده داشته است و هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه چمران اهواز است.

خواجه متولد روستای بویری بخش شبانکاره شهرستان دشتستان استان بوشهر است. روستای بویری در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد.


ویدیو مرتبط :
تجلیل از چهره های ماندگار- صرافی پارسی