علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



مورچه های نقره ای چگونه از گرما فرار می کنند؟


مورچه های نقره ای چگونه از گرما فرار می کنند؟سیناپرس/ به تازگی دانشمندان با تحقیق بر روی مورچه های نقره ای دریافته اند که این حیوانات برای فرار از گرما به این رنگ درآمده اند و با استفاده از این رنگ بندی، نور را بازتاب کرده و حرارت را کاهش می دهند.
مورچه های نقره ای صحرایی را می توان یکی از منحصر به فردترین نمونه های موجودات زنده در جهان دانست. این موجودات می توانند در برخی از گرم ترین نقاط کره زمین که کمتر حیوانی قادر به تحمل حرارت آن است به حیات خود ادامه بدهند و به همین دلیل دانشمندان به دنبال یافتن روش مقابله آنها با گرما بوده اند.

موهای بدن این مورچه موجب می شود تا دمای بدن آنها در شرایط مواجهه با آفتابی یکسان با نمونه های موزدایی شده، 2 درجه پایین تر باشد. علاوه بر این نیز این موها قدرت بازتاب نور خورشید را در بدن این حشره 10 برابر افزایش می دهند و به همین دلیل نیز دمای داخلی بدن این مورچه به شدت کاهش می یابد.
در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است مشخص شد که این حشرات به علت رنگ خاص بدن خود می توانند تا دمایی بسیار بالا را تحمل کنند. این حشرات با استفاده از لایه نقره ای رنگ تشکیل دهنده بخش خارج از بدن خود می توانند نور را بازتاب کرده و عملا گرما را تا حد زیادی از خود برانند.

در حقیقت این لایه نقره ای رنگ، یک سری موی بسیار ریز هستند که دانشمندان دانشگاه بروکسل با بررسی آنها در سطح میکروسکوپی به نتایج جالبی دست یافتند. در ادامه و برای اثبات این موضوع نیز دانشمندان با استفاده از تجهیزاتی بسیار ظریف، موهای بدن تعدادی از این جشرات را اصلاح کردند و به مقایسه سیستم حرارتی بدن آنها در قیاس با سایر نمونه های مورچچه نقره ای صحرایی (که دارای موهای نقره ای یاد شده بودند) دست زدند.

این تحقیقات نشان دادند که موهای بدن این مورچه موجب می شود تا دمای بدن آنها در شرایط مواجهه با آفتابی یکسان با نمونه های موزدایی شده، 2 درجه پایین تر باشد. علاوه بر این نیز این موها قدرت بازتاب نور خورشید را در بدن این حشره 10 برابر افزایش می دهند و به همین دلیل نیز دمای داخلی بدن این مورچه به شدت کاهش می یابد. نتایج به دست آمده از این تحقیقات در نشریه بین المللی PLOS One منتشر شده است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: سیناپرس


ویدیو مرتبط :
دعوا کردن مورچه ها و فرار اونها...