برپایی نمایشگاه پوسترهای «لخ مایفسکی»


نمایشگاهی شامل پوسترهای «لخ مایفسکی»، با حضور این هنرمند لهستانی، فردا (ششم آذرماه) در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، لخ مایفسکی، پروفسور رشته گرافیک در آکادمی هنرهای زیبای ورشو و رییس دوسالانه بین‌المللی پوستر ورشو، یکی از نام‌آورترین هنرمندان معاصر در رشته گرافیک است که تا کنون نمایشگاه‌های انفرادی و مشترکی را در کشورهای مختلف برگزار کرده و آثار او، جوایز معتبر و متعددی را از فستیوال‌های مطرح جهانی از آن خود کرده است.

به کوشش ایرج‌ میرزاعلیخانی و لادن رضایی، موزه امام علی (ع) از 6 تا 19 آذرماه نمایشگاهی از پوسترهای این هنرمند را برپا خواهد کرد. در حاشیه این رویداد، سخنرانی‌ها و ورک‌شاپ‌های تخصصی نیز با حضور لخ مایفسکی برگزار خواهد شد.

حضور هنرمندانی مانند مایفسکی و برگزاری چنین کلاس‌هایی می‌تواند دوستداران، دانشجویان و هنرمندان رشته گرافیک را با سبک‌ها و متدهای مختلف آشنا کند و زمینه‌ساز ارتباط و اعتلای هنر گرافیک ایران شود.

لادن رضایی در معرفی این هنرمند گفته است: «لخ مایفسکی رئیس دوسالانه پوستر ورشو است، رویدادی در لهستان که می‌شود گفت معتبرترین رقابت در سطح دنیا، در زمینه طراحی پوستر است. علاوه بر این، ایشان در آکادمی هنرهای زیبای ورشو به‌عنوان پروفسور رشته گرافیک فعالیت دارد و طراحان لهستانی بسیاری، تربیت‌شده و تعلیم‌دیده سبک و شیوه او هستند. سال گذشته، در سفری که به همراه آقای میرزاعلیخانی به لهستان داشتیم و در حاشیه دیدار از دوسالانه ورشو، فرصتی دست داد تا ملاقاتی با این طراح مطرح بین‌المللی داشته باشیم. همان‌جا ایده برگزاری این نمایشگاه را با ایشان در میان گذاشتیم و ایشان هم در کمال فروتنی پذیرفتند که علاوه بر برپایی نمایشگاهی اختصاصی از آثارشان در ایران، ورکشاپی را هم برای دانشجویان ایرانی برپا کنند.

مایفسکی علاوه بر پوستر، طرح‌هایی را نیز برای جلد کتاب ارائه کرده که جزو آثار کلاسیک و شناخته‌شده در دنیا است. آثار ایشان بارها برنده زیباترین و بهترین طراحی جلد کتاب شده و جوایز معتبری را کسب کرده است.»

او درباره سبک و فرم منحصربه‌فرد این هنرمند معتقد است: «ایشان همواره بر این نکته تأکید کرده که هنرمند نباید مقلد باشد. قطعا هنگامی که مخاطبان از نزدیک با کارهای مایفسکی آشنا شوند، سبک و فرم خاص کارهای ایشان را درخواهند یافت. لخ مایفسکی زبان خاص بصری خود را دارد، زبانی که جسارتی خاص دارد و در همه آثار ایشان مانند امضای پای اثر، به‌چشم می‌خورد. آثار ایشان مخاطب را دعوت می‌کنند تا دنیای ناشناخته آفریننده‌اش را کشف کند.»

در همین ارتباط، ایرج میرزاعلیخانی نیز در توضیح و تبیین اهداف برگزاری این نمایشگاه گفته است: «به‌نظر می‌رسد که گرافیک ایران در ابتدای راه معرفی خود و شناخته شدن در سطح دنیاست. اگر این‌گونه به گرافیک ایران نگاه ‌کنیم، خواهیم دید که ‌نیازهایی داریم که باید با آن‌ها رو‌به‌رو شویم و برای رفع‌شان آموزش ببینیم تا از این دوره گذار به خوبی عبور کنیم و خود را به ‌نحوی درخور معرفی کنیم.

یکی از این نیازها، آشنایی نزدیک با گرافیک دنیا است. در دنیای هنرهای تجسمی، و از جمله هنر گرافیک، بسیار ضروری است که آثار از نزدیک دیده و لمس شوند. درک و دریافت راستین یک اثر هنری تنها با تماشای آن در کتاب یا مونیتور میسر نیست. دیدن یک مجسمه از نزدیک و دقت در بافت و طرح و رنگ آن است که تجربه‌ای استثنایی را برای مجسمه‌ساز ممکن می‌سازد. این امر در مورد هنر گرافیک نیز به‌عنوان یکی از هنرهای تجسمی صادق است. از همین‌ رو، یکی از اهداف ما این بوده است که این پوسترها را به ایران بیاوریم تا طراحان گرافیک، دانشجویان و علاقمندان این رشته آن‌ها را از نزدیک ببینند. پیش از این و به همین نیت بوده که نمایشگاه‌هایی از پوسترهای لهستان، دانمارک و سوییس را برگزار کرده‌ایم.

اما هدف دیگر ما از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و دعوت از هنرمندانی مانند لخ مایفسکی این بوده که اگر قصد انجام کار باارزشی داریم، به‌سراغ بهترین‌ها برویم. از این رو، شروع کار ما با مکتب پوستر لهستان بود، مکتبی که در دنیا بی‌تردید شماره یک است و هرگاه استادان و منتقدان بخواهند درباره مکاتب گرافیک سخن بگویند، نخست به مکتب لهستان اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر، نمی‌خواستیم تنها به نمایش آثار یک هنرمند اکتفا کنیم و دوست داشتیم اگر به‌سراغ هنرمندی می‌رویم، امکانی فراهم شود تا به ایران دعوتش کنیم و هنرمندان، دانشجویان و طراحان حرفه‌ای ما بتوانند از نزدیک با او و سبک کارش آشنا شوند. بهترین راه را برای این آشنایی برگزاری سخنرانی و ورکشاپ، آن هم نه یک‌روزه، بلکه چندروزه یافتیم تا علاقه‌مندان بتوانند در طی آن به فضای ذهنی هنرمند و نوع کارش نزدیک شوند. در واقع با این اهداف و نیات بود که من و خانم رضایی کار را شروع کردیم و تا امروز توانسته‌ایم نمایشگاه‌هایی مانند «پوسترهای دانمارک»، «پوسترهای مکتب سوئیس»، «نمایشگاه آثار پیوتر مونتسه» و «نمایشگاه آثار فین نیگارد» را برگزار کنیم که هریک با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شده است.

استادانی که بنا به دعوت ما به ایران آمده‌ و آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند، بی‌شک از مهم‌ترین و بزرگترین طراحان امروزند. درباره جایگاه لخ مایفسکی هم باید بگویم که ایشان را در سطح بین‌الملل به‌عنوان یکی از بزرگترین طراحان معاصر می‌شناسند.»

نمایشگاه پوسترهای «لخ مایفسکی» با حمایت و همکاری بخش فرهنگی سفارت لهستان در ایران و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه و شرکت در برنامه‌های جنبی آن می‌توانند به موزه امام علی، به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 35 مراجعه کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
برپایی سه نمایشگاه بین المللی و یک نمایشگاه داخلی در ته