جهان نما/ معماری باشکوه خیابان اوموتساندو، توکیو


جهان نما/ معماری باشکوه خیابان اوموتساندو، توکیولست سکند/ اوموتساندو، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های ژاپن است که سرتاسر آن را ساختمان‌هایی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین برندهای جهان با طراحی‌های جاه‌طلبانه و شگفت‌انگیز پر کرده است.
اوموتساندو، خیابانی پوشیده از درخت است که در منطقه هاراجوکا (Harajuku) و ائویامای (Aoyama) شهر توکیو واقع شده است، این خیابان از معبد می جی (Meiji) در آئویاما-دوری (Aoyama-dori) تا ایستگاه هاراجوکا (Harajuku) امتداد می‌یابد.
اوموتساندو مکانی درجه‌ یک برای فروشگاه‌های برند مد لباس مانند گوچی (Gucci)، پارادا (Prada) و لوئیس وویتن (Louis Vuitton) است، اما تأثیرگذارتر از مجموعه وسیع فروشگاه‌های مد و جواهرات، معماری بلندپروازانه و خیره‌کننده ساختمان‌هایی است که این فروشگاه‌ها را در خود جای‌داده است.
در هر دو طرف خیابان ساختمان‌هایی وجود دارد که با نمای شیشه‌ای و برگه‌های عجیب که به‌ خوبی و با دقت در کنار یکدیگر قرار داده‌ شده‌اند شکل‌ گرفته است، این ساختمان‌ها را معماران مشهور و برندگان جایزه پریتزکر (Pritzker) طراحی کرد‌ه‌اند که بالاترین افتخار ممکن برای یک آرشیتکت است.
اوموتساندو بیش از هر محله دیگری دارای ساختمان‌هایی است که معماران بزرگ مدرن طراحی‌ کرده‌اند. پیاده‌روهای آن مانند رمپ‌های شو لباس است که شیک‌پوش‌ترین شهروندان توکیو که مازراتی سوار می‌شوند و از فروشگاه دیور (Dior) خرید می‌کنند مانند مدل‌های لباس در آن قدم می‌زنند. شما با قدم زدن در خیابان شانزلیزه‌ی توکیو، هم‌زمان حس حیرت‌زدگی و فروتنی را تجربه خواهید کرد.

انجمن آئودی توکیو
این ساختمان توسط معماران خوش‌فکر و خلاق بین‌المللی طراحی‌ شده است، اسم مستعار انجمن آئودی به دلیل فرم کریستال مانند و ارتفاع رفیع آن کوه یخی (iceburg) است.

توکیو پلازا (Tokyu Plaza)
توکیو پلازا مجموعه ساختمانی با طراحی جاه‌طلبانه است که فروشگاه‌های مدی مانند امریکن ایگل (American Eagle) اووت فیتر (Outfitters) و شلتر توکیو (The Shel'tter Tokyo) را در خود جای‌ داده است، ساختمان شامل یک پارک عمومی در بام خود و یک ورودی فوق‌العاده تماشایی از دیوارهای آیینه‌ای است.

دیور اوموتساندو (Dior Omotesando)
ساختمان برند فرانسوی دیور (Dior) سردمدار معماری بین فروشگاه‌های توکیو است که توسط برندگان جایزه پریتزکر، گروه SANA، طراحی‌ شده است. ساختمان با شیشه شفافی احاطه شده که در جلوی شیشه مات و مواج اکریلیکی قرار دارد، این نمای شیشه‌ای مانند ساندویچ، توسط نوارهای افقی سفید رنگ که در ارتفاع‌های مختلف قرار دارد محصور شده است، در تاریکی شب لایه‌های روی‌ هم انباشته‌ شده این ساختمان ۳۰ متری با درجات متفاوتی می‌درخشند.

ساختمان تاد (Tod's Building)
ساختمان تادیک ساختمان L شکلی است که با یک پوسته ضربدری از بادبندهای بتنی پوشیده شده است.

ساختمان پرادا (Prada Building)
ساختمان پرادا را هرزوگ (Herzog) و دی مارون (de Meuron) و همچنین برندگان جایزه پریتزکر طراحی‌ کرده‌اند، این ساختمان دارای ۵ وجه و ۶ طبقه است که نمای آن با شیشه‌ای الماس گونه پوشیده شده است که برخی از آنان صاف و برخی مانند حباب‌های محدب و مقعر هستند.

اوموتساندو هیل (Omotesando Hills)
اوموتساندو هیل یکی از مجلل‌ترین مراکز خرید و فضاهای مسکونی است که توسط برنده جایزه پریتزکر در سال ۱۹۹۵ تادو آندو (Tadao Ando) طراحی‌ شده که شامل بیش از ۱۳۰ فروشگاه و ۳۸ آپارتمان می‌شود. این ساختمان هماهنگ با چشم‌انداز محیطی طراحی‌ شده است، به‌طور مثال ساختمان تقریبا هم‌ارتفاع با درختان زلکوا (zelkova) طراحی شده که در امتداد خیابان هستند.

جایر (Gyre)
ساختمان جایر توسط شرکت معماری هلندی MVRD طراحی‌شده است و ویژگی منحصربه‌فردش آن است که هر طبقه متناسب با طبقه زیرین خود می‌چرخد و یک مکان جذاب برای مشتریان فراهم می‌کند و اسم Gyre به معنای چرخش یا مارپیچ است.

هوگو باس (Hugo Boss)
این ساختمان توسط معمار مشهور ژاپنی نوریکو دان (Norihiko Dan) طراحی‌ شده است، این ساختمان شکلی شبیه الماس دارد که نمای خارجی آن با ستون‌های غول‌پیکر احاطه‌ شده است.

سانی هیل (Sunny Hill)
ساختمان تپه آفتابی یک فروشگاه تخصصی فروش کیک آناناس است، کیک آناناس نوعی شیرینی بسیار محبوب در تایلند محسوب می‌شود. نمای خارجی آن همانند نمای داخلی‌اش توسط چوب‌های ضربدری پوشیده شده است که به ساختمان فرمی به شکل سبد داده است. بیش از ۵۰۰۰ متر تخته‌های نواری شکل در این ساختمان ۳ طبقه استفاده‌ شده است تا این شبکه سه‌بعدی دقیق دورتادور دیوارهای خارجی و سقف ایجاد شود.

کووچ (Coach)
ساختمان فروشگاه برند آمریکایی لوازم تزئینی را گروه OMA نیویورک طراحی‌ کرده است، این ساختمان یک مکعب درخشان است که نمای آن از مستطیل‌های قائم و افقی برای ویترین کارها تشکیل‌ شده است. هر کدام از مستطیل‌ها با آخرین محصولات این برند پر شده، این محصولات شامل لباس‌ها، کفش‌ها، جواهرات، کیف‌های دستی و دیگر کارهای این برند است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: لست سکند


ویدیو مرتبط :
خرس قطبی در خیابان های توکیو