عضو هیات علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر: عاشوراپژوهی باید محور درسی دانشگاه‌ها باشد


یکی از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر گفت: درس کربلاپژوهی، عاشوراپژوهی و حسین‌پژوهی به عنوان یک واحد درسی مستمر در همه ترم‌ها و سال‌های تحصیلی باید سرفصل دروس تمام شعیان بلکه محوردرسی تمام دانشگاه‌های جهان باشد.

دکتر محمدرضا محمدی‌پیام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه همدان، افزود: شناخت صحیح جریان عاشورا، می‌تواند ما را بر این امر هوشیار کند که هدف کربلا و امام حسین(ع) چه بوده است.

او افزود: شخصیت‌شناسی کربلا موجب می‌شود ما همه افراد در تمام تاریخ و جغرافیا را بشناسیم چراکه کربلا مجمع تمام شخصیت‌ها و شاخص‌های انسانی است.

محمدی‌پیام تصریح کرد: وقتی این شاخص عظیم را دریافتیم، افراد جدیدی تبدیل می‌شویم که بصیرت‌شان به عمق تاریخ و طول جغرافیا و عرض انسانیت است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: وقتی کربلا را درست شناختیم می‌توانیم درست عمل کنیم و خطاهای رفتاری و عملیاتی خود در حوزه دین را شناسایی و برطرف کنیم چراکه شاخص آفتاب کربلا برای ما جهت قبله را نشان می‌دهد که باید کدام سو برویم؟ تاکجا باید پای کدام ارزش دینی بایستیم؟ و کجا باید چه چیزی را فدا کنیم؟

رزمندگان دفاع مقدس تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا بودند

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی ملایر خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) هم کشتی نجات جامعه است و هم کشتی نجات افراد، چنان‌که به عنوان نمونه در ۸ سال دفاع مقدس، جامعه ایران که با بحران جنگ نابرابر روبه‌رو شده بود، تربیت‌یافتگان مکتب عاشورا توانستند در برابر دشمن بایستند و کشور را به ساحل امن برسانند.

محمدی‌پیام افزود: از این‌رو این بعد ایرانیت سبب پیروزی نشد بلکه تربیت حسینی توانست این سرافرازی را برای جامعه ایران به ارمغان بیاورد.

وی گفت: هم‌چنین در حوزه فردی نیز موارد فراوانی از هدایت‌یافتگانی وجود دارد که در منجلاب فساد غرق شده بودند و با کشتی نجات امام حسین(ع) نجات یافتند که رسول ترک(ره) یکی از این نمونه‌هاست.

این مدرس دانشگاه گفت: توجه به حوادث، رخدادها و واقعیاتی که در عالم هستی اتفاق می‌افتد، باعث تنبه و بیداری و بلکه هدایت انسان می‌شود، چنان‌که قرآن در آیات متعددی مردم را بدین معنا توجه می‌دهد.

او افزود: یکی از حوادث تلخ و بی‌نظیر تاریخ، واقعه کربلا و عاشورای حسینی است که توجه بدان در ابعاد مختلف باعث بیداری و هدایت انسان می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بررسی وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی از سال ‎137