سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات اعترافات فرزند «قذافی» درباره پرونده «امام موسی صدر»


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هانیبال قذافی» فرزند دیکتاتور سابق لیبی که عصر روز گذشته (دوشنبه) در بیروت مورد بازجویی قرار گرفت (جزئیات بیشتر)، از برخی اسرار پرونده «ناپدید شدن امام موسی صدر» پرده برداشت.

دستگاه قضایی لبنان شب گذشته در پی بازجویی از متهم، به اتهام مخفی کردن اطلاعات درباره پرونده ناپدید شدن امام موسی رهبر سابق شیعیان لبنان در لیبی، قرار بازداشت هانیبال قذافی را صادر کرد (جزئیات بیشتر).

به گزارش روزنامه «الاخبار»، هانیبال قذافی روز گذشته ضمن اعتراف به اینکه امام موسی صدر از لیبی خارج نشده است، بحث میانجیگری برای مشخص شدن سرنوشت رهبر سابق شیعیان لبنان را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار پس از گذشت 37 سال از ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش در شهر طرابلس پایتخت لیبی، یک نفر از حلقه نزدیک به رهبر دیکتاتور سابق این کشور مسئولیت ناپدید شدن رهبر سابق شیعیان لبنان را بر عهده گرفت.

امام موسی صدر بنیانگذار جنبش شیعی «امل» لبنان در 31 ماه اوت سال 1978  در جریان یک سفر رسمی به لیبی ‏به همراه دو تن از یارانش در شهر طرابلس ناپدید شده است.

هانیبال قذافی در پنج ساعت بازجویی با بیان اینکه امام صدر از لیبی خارج نشد، تاکید کرد که یک شخص مشهور که اکنون در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کند، به شکل امام موسی صدر تغییر قیافه داده و به جای او لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرد. قذافی همچنین از هویت این شخص پرده برداشت.

 

وی با اعتراف به نقش «معمر قذافی» پدرش و رهبر سابق لیبی در این جنایت، تاکید کرد که پدرش پرونده امام موسی صدر از برادرش «المعتصم بالله» رئیس وقت دستگاه امنیت ملی لیبی به «سیف الاسلام» فرزند ارشد «معمر» واگذار کرده بود.

هانیبال قذافی مسئولیت ربودن امام موسی را متوجه «عبدالسلام جلود» معاون پدرش دانست و تاکید کرد که «امام (موسی صدر) بعد از توقیف به زندانی در طرابلس انتقال داده شد».

وی درباره سرنوشت امام موسی صدر گفت: شاید کشته شده و شاید هم زنده باشد.

هانیبال قذافی با طرح موضوع ارتباط گیری با برخی مسئولان نظام سابق لیبی به منظور روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر از بازجوی لبنانی خواست او به مقامات فعلی دولت لیبی تحویل ندهند و تاکید کرد: برادرم «الساعدی» که نیجر او را به لیبی تحویل داد در زندان‌های لیبی مورد شکنجه و تجاوز قرار می‌گیرد.

روزنامه «السفیر» نیز نتایج بازجویی روز گذشته هانیبال قذافی را در چند محور به شرح زیر خلاصه کرد:

1- معمر قذافی مسئول این جنایت است و در میان برادارنش سیف الاسلام و معتصم بالله (بیشترین اطلاع را در این زمینه دارد) و همچنین سرگرد عبدالسلام جلود در جریان این پرونده بوده‌اند.

2- امام موسی صدر و همراهانش خاک لیبی را به هیچ وجه ترک نکرده و او حاضر است  با برخی مسئولان نظام سابق لیبی تماس بگیرد و درباره این پرونده از آنها اطلاعات دریافت کند.

3- چند افسر اطلاعات و مقامات ارشد امنیتی وقت لیبی ماموریت طراحی سناریوی سفر جعلی امام موسی صدر و شیخ محمد یعقوب به شهر «رم» ایتالیا و خبرنگار عباس بدرالدین به جزیره مالت را برعهده داشتند. براساس این سناریو سازی، فردی با نام و گذرنامه امام موسی صدر از طرابلس لیبی عازم رم می‌شود و درهتل « هولیدای ان» پایتخت ایتالیا اقامت می‌کند و این فرد همچنان زنده است.

4- امام موسی صدر به مکانی (زندان و یا خانه) در طرابلس غربی منتقل شده است اما نمی‌داند با شیخ یعقوب و عباس بدرالدین در یک مکان بوده‌اند یا خیر؟

5- عدم تاکید کشته شدن امام موسی صدر و همراهانش تاکنون.

«هانیبال قذافی» فرزند رهبر سابق لیبی که اخیرا به نیروهای امنیتی لبنان تحویل شده است، از ربوده شدنش در سوریه سخن گفت و اعلام کرد:‌ که قبلا در منطقه «المالکیه» دمشق زندگی می‌کردم و یک گروه ناشناس مرا را در پایتخت سوریه ربوده و به لبنان انتقال داد.

وی با بیان اینکه چند سال پیش از الجزائر به سوریه منتقل شده بودم، تاکید کرد که خواهرش «عائشه» از مصر با وی تماس گرفته و از او خواسته با افرادی که به او زنگ خواهند زد همکاری کند زیرا آنها می‌خواهند در لغو قرار تعقیبش از سوی پلیس بین‌الملل (اینترپل) کمک کنند. 

به گفته هانبیال قذافی این افراد ناشناس پس از سوار شدن به خودروی آنها، چشم و دست‌‌هایش را بسته و از او می‌خواستند اطلاعاتی درباره سرنوشت امام «موسی صدر» که در لیبی ناپدید شده است، بگوید.

سرلشگر «ابراهیم بصبوص» مدیر کل نیروهای امنیت داخلی لبنان چندی پیش با بیان اینکه «هانیبال قذافی» فرزند «معمر قذافی» توسط شعبه اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان دستگیر و قرار است تحت بازجویی قرار گیرد، درباره دستگیری‌اش اعلام کرد: شعبه اطلاعات تماسی دریافت کرد مبنی بر اینکه یک گروه «هانیبال معمر قذافی» را ربوده و مایل به تحویل آن به نیروهای شعبه اطلاعات (نیروهای امنیت داخلی لبنان) هستند.

بر اساس این گزارش،‌گروهی از نیروهای امنیتی به سمت مکان مذکور در بعلبک حرکت کرده و پس از اعترافش به اینکه «هانیبال قذافی» است، وی را تحویل گرفته و به مقر نیروهای امنیتی در بیروت انتقال دادند.

هانیبال بعد از ورود نیروهای انقلابی به شهر طرابلس در سال 2011، پدر را تنها گذاشت و به همراه همسرش، به الجزایر گریخت. وی در سال 2012 به عمان رفت و مسقط با درخواست پناهندگی سیاسی‌اش موافقت کرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/IR7J2V


ویدیو مرتبط :
ربوده شدن امام موسی صدر توسط قذافی ملعون