مرگ مادر یک فاجعه است


رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مرگ مادر یک فاجعه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، جواد آقازاده در جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر مدیران عرصه سلامت استان در خصوص نجات جان مادران باردار گفت: مرگ مادر یک فاجعه است و حساسیت خاصی نسبت به این موضوع داریم و جهت ارائه خدمات حداکثری برای سلامت مادران باردار در آماده باش کامل به سر می‌بریم.

وی افزود: خدا را شاکریم که همه نسبت به نجات جان مادران باردار حساسیت دارند و در عملیات نجات که از 9 تا 13 دیماه انجام گرفت 106 مادر باردار به مراکز درمانی انتقال یافتند.

دکتر آقازاده ادامه داد: علی‌رغم تمامی همکاری‌ها و تلاش‌ها لازم است انسجام بالاتری از سوی استانداری با فرمانداری‌ها نیز شکل بگیرد تا آمادگی بیشتری برای چنین اتفاقاتی داشته باشیم لذا برای مقابله با چنین بحران‌هایی، به برنامه‌ریزی و اجرای مانورهای مشترک نیازمندیم.

وی افزود: سیستم سلامت سیستم هوشمندی است و یکی از افتخارات نظام ارائه خدمات سلامت، سیستم بهداشتی PHC ( مراقبتهای اولیه بهداشتی ) است که در حال حاضر در سایه این سیستم، اطلاعات مربوط به مادران باردار و حتی زمان زایمان آنها را در دست داریم، فقط نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت بین بخشی برای استفاده از این اطلاعات برای نجات جان انسان‌ها در شرایط بحران‌ها وجود دارد.

وی گفت: برای پیشگیری از مرگ مادران باردار پر خطر با زمان زایمان مشخص، اسکان آنان در مناطق با دسترسی به مراکز درمانی در پیشگیری از چنین اتفاقاتی موثر خواهد بود حتی ما در دانشگاه علوم پزشکی حاضریم آنها را در هتل یا میهمانسراها اسکان دهیم و انجام چنین هزینه‌ای برای پیشگیری از فاجعه مرگ مادر ارزشمند خواهد بود چرا که آسیب و مرگ مادر هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی بالاتری را به خانواده و جامعه تحمیل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بر نقش فرمانداری‌ها نیز تاکید کرده و گفت: استفاده از مهمانسراهای سازمان‌ها و امکانات آنها با همکاری فرمانداری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی به مقوله فرهنگی نیز اشاره کرده و گفت: هر چند گاهاً در متقاعد کردن خانواده‌ها در اعزام و انتقال مادر باردار به مراکز درمانی با برخی مشکلات فرهنگی مواجهیم ولی همکاران ما باید حداکثر توان خود را در توجیه مادر باردار و خانواده او برای انتقال به مراکز درمانی بکار گیرند و در این مورد نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آموزش بسیار مهم است که همکاری بیشتری را در این خصوص می‌طلبد.

آقازاده گفت: لازم است تعاریف جدیدتری نسبت به نحوه و امکانات نجات جان انسان‌ها در مواقع بحران با توجه به شرایط خاص اقلیمی و آب هوایی منطقه و نیز وجود روستاهای دور دست در استان داشته باشیم از جمله استفاده از snow jet sky در حوزه فوریت‌های پزشکی استان و استفاده از پتانسیل‌های موجود در استان نیز کمک کننده است مثلا در همین بحران اخیر با کوهنوردان و گروه‌های اسکی باز نیز برای کمک ارتباط بر قرار کردیم و بر این اعتقاد که اگر تا دیروز هدف فتح قله در کوهنوردی و تفریح و ورزش در اسکی بود امروز این مهارت در نجات جان انسان‌ها مورد استفاده قرار گیرد که هدفی بسیار مقدس است.

دکتر عطاپور -مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی- نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: عملیات نجات جان مادران باردار در استان نمود بارز یک کار تیمی ارزشمند بود.

عطاپور تصریح کرد: باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع مردمی و محلی در چنین مواقعی بیشتر استفاده کرد.

وی گفت: امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی قابل لینک به فرمانداری است تا با استفاده از این اطلاعات نسبت به برنامه‌ریزی و اقدام مناسب در مواقع بحران از جمله استفاده از ظرفیت مهمانسراهای سازمان‌ها و امکانات آنها بهره جست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مرگ وحشتناک در هنرنمایی.فاجعه