سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



دفتر امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟


دفتر امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟مهرخانه/ گروه مخاطب ما در این حوزه زنان و خانواده هستند. شاخص‌های تحکیم نیز که امروزه مشخص است؛ بحث تشکیل خانواده، تثبیت خانواده و تعالی خانواده، همه و همه در رویکرد تحکیم خانواده می‌گنجد.

«من مى‌خواهم این واجب فراموش‌شده‌ اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم: امر به معروف و نهى از منکر. همه آحاد مردم باید وظیفه امرکردن به کار خوب و نهى‌کردن از کار بد را براى خود قایل باشند. این، تضمین‌کننده حیات طیبه در نظام اسلامى خواهد بود. عمل کنیم تا آثارش را ببینیم.» (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم؛ 19/10/68)

امر به معروف و نهی از منکر از فروع فراموش‌شده و مغفول‌مانده دین است. چند سالی است که نهادهای قانون‌گذاری توجه ویژه‌ای به این حوزه نشان داده‌اند و در همین راستا قوانین مختلفی نیز تصویب شده است. در بعد زنانه امر، ستاد امر به معروف و نهی از منکر با احیاء دفتر امور زنان، به دنبال برداشتن گام‌‌های مهم و تأثیرگذار در این حوزه است؛ دفتری که احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه زنان، از اهداف آن عنوان و شرح وظایفی که در 10 بند برای آن ذکر شده است، عبارت‌اند از: شناسایی مجامع، تشکل‌ها، اصناف و گروه‌های ویژه زنان و تهیه بانک اطلاعاتی مورد نیاز؛ ایجاد ِهماهنگی با بخش‌های دولتی و غیردولتی در امور بانوان به منظور استفاده از امکانات و توانایی‌های موجود، در جهت احیاء فریضه؛ تهیه و تنظیم طرح‌ها، برنامه‌ها و تعیین راه‌کارهای آموزشی و فرهنگی در خصوص احیاء امر به معروف و نهی از منکر؛ ترویج معروف‌ها و اماته منکرات در میان زنان؛ هماهنگی با مسئولین در دستگاه‌های ذی‌ربط در مورد تشکیل کمیسیون‌های علمی و تخصصی، همایش‌های علمی- کاربردی، در چارچوب وظایف دفتر؛ تهیه طرح‌های پژوهشی در زمینه احیاء امر به معروف و نهی از منکر مربوط به زنان؛ اظهارنظر کارشناسی در مورد طرح‌های ابلاغی و انجام سایر امور محوله از طریق دبیر ستاد؛ همکاری و تشریک مساعی، با کلیه واحدهای ستاد؛ تهیه گزارش عملکرد دفتر و ارایه به دبیران شهرستان و مرکز استان؛ تهیه گزارش عملکرد نوبه‌ای دفتر و ارایه به دبیر ستاد احیاء.

در همین راستا و به دنبال آغاز به کار این دفتر با طهورا نوروزی؛ مشاور امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در ارتباط با وظایف و برنامه‌های این دفتر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه خواهد آمد.

طهورا نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، با اشاره به آغاز به کار این دفتر از ابتدای آبان ماه سال جاری گفت: دفتر امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر به نوعی تازه‌تأسیس است، اما حسن کار آن است که مشاورین زنان و خانواده استان‌ها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، چندین و چند سال است که در رده استانی تا حدود زیادی فعال بودند و این فعالیت‌ها تاکنون ادامه داشته است.

امر به معروف و نهی از منکر با محوریت خانواده
او افزود: ازآن‌جایی‌که این دفتر ذیل ستاد امر به معروف قرار دارد، امر به معروف و نهی از منکر را با محوریت خانواده انجام می‌دهد؛ در حقیقت رویکرد اصلی ما معروفات و منکرات مرتبط با حوزه خانواده است. در دفتر زنان و خانواده، بحث خانواده را به صورت کلان به عنوان شاخص مهم در معروفات اجتماعی می‌شناسیم و تحکیم نهاد خانواده را در توسعه معروفات، به عنوان یک کانون می‌دانیم. در دید ما آسیب‌های حوزه خانواده به عنوان یک سلسله‌منکرات مثل طلاق و...، ریشه بسیاری از منکرات است و در همین راستا یکی از اهداف اساسی و مهم ما، بحث تحکیم خانواده و کاهش آسیب‌های مرتبط با حوزه خانواده است.

در حوزه خانواده از بعد نظارت و رصد می‌توانیم به دستگاه‌های اجرایی و ارکان مرتبط ورود کنیم
مشاور امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان این‌که در حوزه معروفات مرتبط با خانواده، چه معروفی بالاتر از تشکیل خانواده و ازدواج است و اتفاقاً امروزه چه معروفی به اندازه خانواده و ازدواج، از تشکیل آن تا شاخص‌های انتخاب و برگزاری مراسم و... دچار مشکل و چالش است؟، با اشاره به اهمیت موضوع تحکیم خانواده گفت: ما در حوزه زنان و خانواده به موضوع تحکیم خانواده به عنوان موضوعی اساسی و مهم نگاه می‌کنیم؛ چراکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، با توجه به قانون امر به معروف مصوب و ابلاغی مجلس، جایگاه نظارتی و رصدی با پشتوانه‌‌ای محکم دارد. علاوه بر این قانون، اصل 8 قانون اساسی هم بحث امر به معروف است، اما مصوبه مجلس، سازوکار و پشتوانه قانونی مناسبی را ایجاد کرد و باعث بالارفتن بار نظارتی ستاد شد. به این معنا که ما در حوزه خانواده از بعد نظارت و رصد هم می‌توانیم به دستگاه‌های اجرایی و ارکان مختلف ورود کنیم؛ چراکه جایگاه خانواده را به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه معروفات اجتماعی می‌دانیم.

توجه به تحکیم خانواده از بعد ترویجی، نظارتی و رصدی
نوروزی ادامه داد: امروزه بسیاری آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه، به خاطر کم‌رنگ‌شدن کارکردهای خانواده است. در حال حاضر از خانواده یک کالبد ظاهری مانده که تنها نقش‌های آن به ظاهر سرجای خود مانده‌اند، اما کارکردهای فکری که افرادی مانند پدر و مادر داشتند، روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود. برهمین اساس ما هم از بعد ترویجی، هم نظارتی و رصدی، موضوع تحکیم خانواده را از ارکان مهم برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در همین راستا، بحث تعمیق باورهای دینی را به عنوان برنامه‌های درون‌سازمانی برای کارکنان دولت و خانواده‌های ایشان در برنامه‌هایمان قرار دادیم. در حوزه برون‌سازمانی هم با این رکن، خیلی برنامه‌ها برای ما قابلیت تعریف دارد که می‌توانیم به آن‌ها ورود کنیم. بیشتر این مباحث بر اساس شرح وظایفی است که مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده بحث امر به معروف ارایه دادند.

استفاده از ظرفیت‌های قانون امر به معروف و نهی از منکر در حوزه زنان و خانواده
مشاور امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر ظرفیت‌های قانون امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: تلاش داریم از ظرفیت این قانون با رویکرد زنان و خانواده، در سطح دستگاه‌های اجرایی استفاده کنیم. یکی از بندهای قانون، تشکیل کارگروه‌های تخصصی است که قطعاً مصوبات و سیاست‌های محتوایی حوزه زنان و خانواده در این کارگروه‌ها بحث و بررسی و ابلاغ خواهد شد. در حقیقت ما از ظرفیت‌های قانون امر به معروف در حوزه زنان و خانواده و در راستای تحکیم خانواده استفاده می‌کنیم؛ همچنین از ظرفیت‌های این قانون در حوزه کارکنان زن و خانواده‌های کارکنان دولت، دستگاه‌های اجرایی و قوا نیز استفاده خواهیم کرد.

او با اشاره به این‌که رکن اساسی کار این دفتر زنان و خانواده و تعمیق باورهای دینی است، گفت: گروه مخاطب ما در این حوزه زنان و خانواده هستند. شاخص‌های تحکیم نیز که امروزه مشخص است؛ بحث تشکیل خانواده، تثبیت خانواده و تعالی خانواده، همه و همه در رویکرد تحکیم خانواده می‌گنجد.

ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در راستای تحکیم خانواده، در برنامه‌های ما قرار دارد
نوروزی به موضوع حجاب و عفاف نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر حوزه خانواده، در بحث ترویج فرهنگ حجاب و عفاف هم در برنامه‌ریزی و ابلاغ ورود داریم. اگر دقت کنید حجاب هم به حوزه تحکیم خانواده مربوط است؛ چراکه بسیاری از ناهنجاری‌های رابطه‌ای در سطح جامعه به بنیان خانواده برمی‌گردد و منجر به تزلزل می‌شود، پس طبیعتاً ترویج فرهنگ حجاب و عفاف هم در راستای تحکیم خانواده، در برنامه‌های ما قرار می‌گیرد.

پررنگ‌ترشدن بعد نظارتی فعالیت‌های دفتر پس از ابلاغ قانون امر به معروف و نهی از منکر
مشاور امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت‌های دفتر متبوع خود را به دو حوزه ترویجی و نظارتی تقسیم کرد و توضیح داد: ما یک‌سری فعالیت ترویجی داریم و یک‌سری فعالیت نظارتی؛ چراکه حوزه رصد و نظارت و پایش، در سطح دستگاه اجرایی، در مورد زنان و خانواده برای ما مهم است، اما با تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر، بعد نظارتی کار پررنگ شده است. تصویب قانون، پایه خوبی برای ما شده است؛ گاهی بحث نظارتی ادعا است، اما در این‌جا قانون ما را مکلف کرده است که ناظر باشیم و نظارت را داشته باشیم. به عنوان نمونه در یکی دو سال اخیر بحث افزایش مرخصی زایمان زنان را داشتیم که یک سیاست اجرایی صحیح در راستای تحکیم خانواده بود، اما چند درصد از نهادهای اجرایی این قانون را اجرا کردند؟ چند درصد از کارمندان قراردادی در ضمن اجرایی‌شدن این قانون، کارشان را از دست دادند؟ بر این اساس است که ما معتقدیم باید بعد نظارتی و رصدی قوی‌ای داشته باشیم و کارمان صرفاً ابلاغ دستورالعمل نباشد؛ تا بتوانیم اجرایی‌شدن قوانین را نیز پیگیری کنیم.

او با تأکید بر جایگاه نظارتی دفتر امور زنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در حقیقت بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه بحث اجرایی زنان و خانواده، نیازمند رصد است و ما این شأن را بر اساس قانون و شرح وظایف، برای خود می‌بینیم که بخواهیم نظارت داشته باشیم. به عنوان نمونه در حوزه‌هایی مانند رسانه ملی رصد داشته باشیم. واقعاً چقدر از فیلم‌ها و محصولات فرهنگی رسانه در تثبیت نقش‌های فطری مانند مادر و پدری، اثر داشته‌اند و فرهنگ‌سازی کرده‌اند؟!

نوروزی در پایان خاطر نشان کرد: از نظر ما، رصد حوزه زنان و خانواده، با پشتوانه قانون امر به معروف و با پشتوانه بار نظارتی ستاد، در بسیاری از حوزه‌ها می‌تواند وارد شده و اثرگذار باشد؛ چراکه رصد و نظارت، در کنار کارهای ترویجی و فرهنگی، جزو وظایف امور زنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر تعریف می‌شود.



منبع: مهرخانه


ویدیو مرتبط :
فیلم مصاحبه/ عملکرد ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر