تولد نوزاد لاک‌پشت‌ها در چابهار


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نوزاد لاک‌پشت‌های سبز دریایی در ایستگاه هچری لیپار چابهار متولد شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر محمودی اظهار کرد: اداره حفاظت محیط زیست چابهار همه ساله همزمان با فصل زاد و ولد لاک پشت‌ها، برنامه پایش و حفاظت از لانه‌های تخمگذاری لاک پشت های دریایی را با همکاری جوامع محلی در سواحل استان سیستان و بلوچستان اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تخم‌های این نوع لاک پشت دریایی تا حدودی متفاوت با سایر لاک پشت‌های دریایی خصوصاً لاک پشت منقار عقابی است، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی، تخمگذاری لاک پشت‌های دریایی گونه سبز از اوایل فصل تابستان در سواحل جنوبی استان آغاز می‌شود و فرایند لانه گزینی و تخمگذاری لاک پشت‌های ماده در سواحل شنی شهرستانهای چابهار و کنارک تا اواخر پاییز ادامه می‌یابد.

محمودی بیان کرد: سواحل ماسه‌ای لیپار، کچو، کوپانسر، تنگ، پزم، گواتر و پوشت از مهمترین سایت‌های تخمگذاری لاک پشت‌های دریایی سبز در سواحل استان هستند و در همین راستا کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار موفق شدند با همکاری همیاران محلی روستای لیپار، نوزادهای تازه متولد شده لاک پشت دریایی را که تخم‌های آنها در ایستگاه هچری لیپار تحت مراقبت و حفاظت ویژه بودند به دریا رها سازی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نزدیک بودن به جاده، دسترسی آسان و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در سواحل ماسه‌ای، تخمگذاری لاک‌پشت های دریایی استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: پراکندگی سواحل شنی و ماسه‌ای نسبت به هم و دسترسی آسان به این محدوده‌ها باعث شده تأثیر عوامل طبیعی و بشری در این مناطق بیشتر از سواحل واقع شده در جزایر باشد به طوریکه تخریب لانه‌های تخمگذاری توسط سگ سانان و برداشت تخم‌ها توسط افراد سودجو باعث شده اغلب تخم‌های لاک پشت قبل از رسیدن به مرحله نوزادی از بین گردش حیات این دوزیستان در معرض انقراض قرار گیرد بنابراین حفاظت از سایت‌های تخمگذاری این گونه‌های ارزشمند دریایی در این نوع سواحل نیاز بیشتری به انجام اقدامات حفاظتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره‌ای دارد.

محمودی اظهار کرد: از چند سال گذشته تاکنون برنامه ریزی‌های قابل توجهی توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاک پشت‌های دریایی سواحل مکران صورت گرفته و در این راستا یک ایستگاه تحقیقات و پایش لاک پشت‌های دریایی نیز در ساحل روستای لیپار شهرستان چابهار راه اندازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: لاک‌پشت سبز نوعی لاک پشت دریایی است که در آب‌های گرمسیری از خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. جمعیت این گونه با خورده شدن توسط گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی کنترل می‌شود. از آنجایی که این لاکپشت‌ها آلودگی‌های سواحل را از بین می‌برند و به عنوان موجودات پاک‌کننده زیست‌بوم دریا شناخته می‌شوند می طلبد با همکاری جوامع محلی برنامه‌های اجرایی حفاظت از لاک پشت‌های دریایی در سواحل منطقه گسترش پیدا کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
قتل عام لاک پشت ها (قبل از تولد)