تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریكا


روز گذشته در حالی كه لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت از تحصیل ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریكا خبر داد، زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان از کند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور سخن گفت. با این وجود، به نظر می‌رسد كه وزرات علوم در حین اینكه بورس دانشجویان را در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده است می‌خواهد پذیرش دانشجویان خارجی را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

به گزارش ایلنا، معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینكه هم‌اكنون ۱۰ هزار دانشجوی ایرانی در كشور آمریكا در حال تحصیل هستند، گفت: درخواست برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی در كشور فراوان است و تعدادی از داوطلبان برای تحصیل به خارج از كشور مهاجرت می‌كنند و چنانچه به آمار دانش‌آموختگان در خارج از كشور توجه كنیم، متوجه می‌شویم كه وضعیت پزشكی مطلوب نیست و كشور با مشكل روبه‌رو است. باقر لاریجانی اضافه كرد: باید تلاش كنیم با توجه به استعدادهای خوبی كه در كشور داریم قدرت این سرمایه را بدانیم. گسترش تعاملات خارجی بین دانشگاه‌ها می‌تواند برگشت دانشجویان ما را تضمین كند یا حتی‌الامكان اینكه دانشجویان ما در خارج با چالش‌های كمتری مواجه شوند. او با بیان اینكه امیدوارم با افزایش زیرساخت‌ها در دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان خارجی سامان‌دهی بهتری داشته‌باشیم، گفت: ما در دانشگاه‌های علوم پزشكی استعدادهای درخشانی داریم كه به عنوان آینده‌سازان ما محسوب می‌شوند و كمیته نخبگان در همه دانشگاه‌های علوم پزشكی تشكیل شده و امیدوارم با افزایش تحركات علمی بتوانیم خدمات بهتری به دانشجویان ارائه دهیم. به گزارش ایلنا، لاریجانی تصریح كرد: ظرفیت آموزش عالی بعد از انقلاب بیش از ۳۰ برابر توسعه پیدا كرده و امید جوانان ما به تحصیل بیشتر شده، به طوری كه در گذشته امید به تحصیل در بین جوانان هشت سال و امروز به ۱۴ سال افزایش پیدا كرده است.

روند مهاجرت نخبگان كند شد

در همین راستا، روز گذشته خبر دیگری هم درباره مهاجرت نخبگان بیرون آمد كه از کند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور خبر می‌داد. رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد از كند شدن روند مهاجرت نخبگان كشور خبر داد و اظهار داشت: معكوس شدن مهاجرت امكان پذیر است ولی مستلزم امكانات خواهد بود كما اینكه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان امكان ارائه تسهیلات در این حوزه را تضمین كرده است. به گزارش تسنیم، كریم زارع در ارائه اسناد خود برای ثابت كردن اینكه مهاجرت نخبگان كشور كند شده است، عنوان كرد: براساس بررسی‌هایی كه ما انجام دادیم مهاجرت نخبگان ایرانی به خارج از كشور كند شده است؛ به دلیل عضویت نخبگان در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان كه غالبا نیز المپیادی هستند و با توجه به 350 باشگاه نخبگان در كشور، رصد ما نشان از كند شدن مهاجرات نخبگان می‌دهد.

21 هزار دانشجوی خارجی در ایران

در عین حالی كه اخبار مختلف درباره تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از كشور منتشر می‌شود، وزیر علوم از فراهم‌سازی بسترها برای تحصیل دانشجویان خارجی در كشور سخن می‌گوید. روز گذشته، وزیر علوم با اشاره به اینكه باید ساختارهایی برای افزایش ظرفیت جذب دانشجوی خارجی ایجاد شود، افزود: دانشگاه‌ها موظف هستند كه اعلام كنند دانشجوی خارجی پذیرش می‌كنند. این امر در رشته‌های پزشكی در وزارت بهداشت و در رشته‌های غیرپزشكی در وزارت علوم صورت می‌گیرد؛ البته مقدماتی مانند صدور ویزای تحصیلی و دریافت اقامت و مجوزهای لازم نیز باید صورت بگیرد كه این امور به صورت جدی پیگیری می‌شود.

محمد فرهادی با اشاره به تحصیل ۲۱ هزار دانشجو از ۴۷ كشور دنیا در ایران خاطرنشان كرد: البته این رقم ناچیز است و هدف‌گذاری ما این است كه به میزان ۱۵ درصد دانشجویان كشور، دانشجوی خارجی داشته باشیم. او در رابطه با تفویض اختیار به دانشگاه برای بورس دانشجویان، گفت: تفویض این اختیار به دانشگاه باعث سوءاستفاده نمی‌شود، دانشگاه‌ها برحسب نیازشان رشته‌ها را مشخص می‌كنند و افراد واجد شرایط آیین‌نامه را پذیرش می‌كنند.


ویدیو مرتبط :
140 هزار بازمانده از تحصیل به دلیل انصراف از تحصیل!