اتصال ریلی به اروپا با محوریت سه دریا


سرعت گرفتن برنامه های ایران برای ساخت و تکمیل طرح های ریلی خود نگاه کشور به آینده توافقات همکاری بین المللی در این زمینه را گسترده تر کرده است و با کنار رفتن تحریم ها کشورهای خارجی نیازمند به استفاده از فضای ایران نیز طرح های خود را جدیت بیشتری پیگیری می کنند. این خواست دو طرفه قراردادهای جدید را به برنامه های منطقه ای تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حضور چند روزه مسولان حمل و نقل کشورهای حوزه خزر در ایران و مذاکرات مداومی که در این حوزه صورت گرفته در کنار قطعی کردن همکاری ها در حوزه دریایی برای آینده ریلی کشور نیز نتایج قابل توجهی داشته که شاید اصلی ترین محور آن نهایی شدن توافق ترانزیت ریلی میان ایران، آذربایجان و گرجستان باشد.

بر اساس این توافق که میان روسای راه آهن سه کشور به امضا رسیده بناست ریل سه کشور با محوریت سه دریای منطقه ای متصل شده و امکان ترانزیتی گسترده را فراهم کند.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران درباره جزییات این موافقت نامه جدید اعلام کرده است که طرفین موافقت کردند تمامی اقدامات لازم جهت توسعه کریدور از مسیر بندرعباس به دریای خزر و دریای سیاه را انجام داده و به منظور بررسی امکان حمل بار، تعرفه ها، زمانبندی حمل و غیره از دیریای سیاه، دریای خزر و بندر عباس کمیته مشترکی تشکیل شود. به منظور راه اندازی حمل و نقل بار در مسیر سه کشور قرار شد راه آهن ایران بوژی نرمال و راه آهن آذربایجان و گرجستان بوژی عریض مورد نیاز، جهت تردد واگن ها در بندر امیر آباد را تامین کند.

اهمیت اقتصادی این سه دریا باعث شده از هم اکنون بحث درباره برنامه های اقتصادی قابل تصور برای این محور در صدر صحبت ها بنشیند.

طبق اعلام پورسید آقایی، پیش بینی سه میلیون تن ترانزیت در گام نخست اجرای این طرح اولین تصور از اهمیت نهایی شدن قرارداد جدید است و البته در آینده می توان انتظار داشت این رقم به 10 میلیون تن ترانزیت در سال افزایش یابد.

این توافق جدید در راستای هدف کلان ایران برای تمکیل کریدورهای ریلی شمال و جنوب و شرق و غرب کشور اجرایی شده است و به نظر می رسد در کنار راه آهن اینچه برون که همسایه های شمال شرقی کشور را به همکاران مهم ریلی بدل کرده، طرح جدید می تواند همین روال را به همسایگان غربی خزر انتقال دهد، طرحی که ایران را به دریای سیاه می رساند و این به معنی نهایی شدن یک مسیر ریلی جدید در کنار ترکیه است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کلیپ قرآنی اتصال دو دریا