علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



آتش دست از سر بازار همدان برنمی‌دارد/ بنای تاریخی در خاکستر غفلت


خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: سروصدای زیاد بود اما صدایی که همه می‌شنیدند صدای آژیر ماشین آتش‌نشانی بود که هرلحظه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد .تعداد مأمورها به ۲۰ نفر می‌رسید، یکی مشغول باز کردن شیرهای هیدرانت و دیگری سر شلنگ را به سمت آتشی گرفته بود که فروشگاه و تمام اجناسش را می‌بلعید .

ناگهان فریاد مهیبی توجهم را جلب کرد، مردی بلندقامت بالباس ضد حریق که فریاد می‌زد؛ محمد کنتورهای برق را قطع کنید، شیر گازها باید بسته باشد و دوباره فریاد زد بچه‌ها نباید آتش به طبقه‌ بالا برسد، صاحب صدا می‌گوید طبقه بالا تمام اجناس نفتی بوده، کنار فروشگاه انبار چوب است و اگر دست نجنبانند مهار کردن آتش خیلی سخت می‌شود .

مأموران آتش‌نشانی هرچقدر سعی کردند نمی‌توانستند وارد فروشگاه کیف و کفش شوند چراکه آتش خیلی ماهرانه زبانه می‌کشید و راه را می‌بست .

در همان حال مردی هراسان نزدیک شد و قصد ورود به فروشگاه و کنار زدن شعله‌های آتش را داشت که مأموران مانعش شدند، در همان حال همهمه‌ای میان مردم افتاد که می‌گفتند؛ آقای گازرانی است صاحب فروشگاه ...

همچنان صاحب فروشگاه برای ورود به فروشگاه اصرار داشت و دست‌آخر گفت: شما راه فروشگاه را بلد نیستید خودم باید بیایم...تمام زندگی‌ام در آتش سوخت....

بازار همدان ایمن نیست

خبرگزاری مهر بارها در گزارش‌های خبری خود به مشکل ایمن نبودن بازار همدان و درخطر بودن آن پرداخته کما اینکه در گزارش مهرماه امسال به ایمن نبودن بازار همدان اشاره و از خطر آتشی که هرلحظه ممکن بود شعله‌ور شود بحث شد.

گفته‌ها بسیار و اقدامات ایمن‌سازی نه‌چندان رضایت‌بخش است و هر بار خبری آتش‌سوزی در بازار همدان را در صدر حوادث استان می‌نشاند.

آتش‌سوزی در بازار همدان دیگر برای مردم و کاسبان این شهر عادی شده کما اینکه در حادثه اخیر آتش‌سوزی در این بازار یک فروشگاه بزرگ کیف و کفش چرم طعمه حریق شد و خسارت بیش از یک میلیارد تومانی به بار آورد .

صاحب فروشگاهی که سرمایه چندین ساله‌اش در کمتر از چند ساعت با دود و خاکستر یکسان شد در گفتگو با مهر در خصوص حادثه آتش‌سوزی بازار همدان گفت: آتش‌سوزی از ساعت ۶ صبح شروع‌شده بود و من ساعت ۸ به محل آتش‌سوزی رسیدم.

آتش به طبقه‌ی بالا و انبار چوب کنار فروشگاه سرایت نکرد

احمد گازرانی بابیان اینکه به هر طریق ممکن آتش را مهار کردیم و مأموران تلاش خود را به‌کار بستند تا از سرایت آتش به طبقه فوقانی فروشگاه جلوگیری شود، افزود: آتش به طبقه‌ی بالا و انبار چوب کنار فروشگاه سرایت نکرد.

وی بابیان اینکه فروشگاه من ازنظر ایمنی کاملاً تحت نظر استانداردها است و در هر طبقه چندین کپسول آتش‌نشانی وجود دارد، گفت: شاید اگر خودم در زمان وقوع حادثه آنجا بودم این اتفاق در چنین وسعتی رخ نمی‌داد.

گازرانی که خود رئیس صنف کیف و کفش استان همدان است بابیان اینکه میزان خسارت هنوز به‌طور دقیق بررسی نشده است، گفت: خسارت واردشده خیلی بیشتر از آن چیزی است که بتوانم در مورد آن صحبت کنم اما به‌طور حدودی می‌توانم بگویم بیشتر از یک میلیارد تومان خسارت به بار آورده است .

گازرانی با تأکید بر اینکه رقم خسارت قطعی نیست، عنوان کرد: قسمتی از فروشگاه سوخته و بخشی دیگر دودگرفته و بخشی نیز مملو از آب است و بخشی نیز به‌طور کامل نابودشده و فکر می‌کنم یک میلیارد تومان خسارت رقم اندکی باشد .

وی با اشاره به حضور تعداد زیاد مأموران آتش‌نشانی برای اطفای حریق گفت: خوشبختانه تعداد مأموران اعزامی آتش‌نشانی کافی بود و بسیار ماهرانه عمل کردند.

اتصال سیم برق عامل آتش‌سوزی در بازار همدان

رئیس اتاق اصناف استان همدان نیز بابیان اینکه این آتش‌سوزی در راسته نجارها رخ‌داده است، اظهار کرد: کارشناسان علت اصلی این آتش‌سوزی را اتصال سیم برق دانسته‌اند.

حمیدرضا فرسایی وحید عنوان کرد: آتش‌سوزی در محل یک واحد صنفی بوده که با حضور مأموران آتش‌نشانی از سرایت آتش به طبقه بالا جلوگیری و آتش مهار شد هرچند این حادثه ناگوار خساراتی را در پی داشته است.

فرسایی وحید در خصوص خسارات وارده به این محل گفت: در حال حاضر کارشناسان در پی اعلام خسارات دقیق این آتش‌سوزی هستند و به‌طورقطع نمی‌توان میزان این خسارات را برآورد کرد.

وی بابیان اینکه خوشبختانه این آتش‌سوزی خسارات جانی نداشته است، عنوان کرد: از زحمات مأموران آتش‌نشانی به علت حضور به‌موقع و جلوگیری از سرایت آتش به واحدهای مجاور نهایت تشکر راداریم.

رئیس مجمع امور صنفی همدان در ادامه بابیان اینکه مشکل ایمنی بازار سنتی همدان نیازمند توجهی کارشناسی و ریشه‌ای است، افزود: باید مشکل امنیتی و ایمنی بازار سنتی همدان را به‌صورت ریشه‌ای حل کنیم.

طرح ایمنی بازار با مشورت اساتید دانشگاه‌ها و مشاوران تهیه شد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نیز در خصوص ایمنی بازار همدان با اشاره به آتش‌سوزی مهیبی که چند سال پیش در بازار همدان رخ داد، گفت: پس‌ازآن اتفاق و برای اجرای ایمنی بازار با اساتید دانشگاه‌ها و مشاوران یک طرح ایمنی برای بازار تهیه شد.

مسعود دهبانی صابر بابیان اینکه اجرای بخشی از این طرح بر عهده شهرداری و بخشی بر عهده سازمان آتش‌نشانی بود و هر دو ارگان وظایف خود را انجام داده‌اند، گفت: از وظایف سازمان آتش‌نشانی برای مثال می‌توان به‌قرار دادن شیرهای آتش‌نشانی در قسمت‌هایی که شبکه‌های آب‌رسانی وجود دارد به فواصل ۱۰۰ متری در بازار و نصب تابلوهای خروج از بازار برای مواقع اضطراری اشاره کرد.

دهبانی صابر در ادامه عنوان کرد: تاکنون چندین بار درزمینهٔ آموزش اصناف اعلام آمادگی کرده‌ایم و در حال حاضر هر هفته به تعدادی از اصناف رعایت موارد ایمنی را آموزش می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان بابیان اینکه رعایت اصول ایمنی در بازار مسئله حائز اهمیتی است، افزود: امسال از سمت اصناف کوتاهی صورت گرفته و اقدام نکردن آن‌ها برای دریافت تأییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی مشکل‌ساز شده است و به‌بیان‌دیگر اصناف تمایلی به تایید شدن از سمت این سازمان ندارند.

گاهی سهل‌انگاری‌ها فاجعه‌های بزرگی به دنبال دارند

وی با اشاره به سهل‌انگاری اصناف درزمینهٔ توجه به ایمنی بیان کرد: گاهی این سهل‌انگاری‌ها فاجعه‌های بزرگی به دنبال دارند که خود تهدیدی برای سرمایه‌ها می‌شود و گاهی فقط به خسارات مالی ختم نمی‌شود و ممکن است خسارات جانی نیز در برداشته باشد.

دهبانی صابر بابیان اینکه شاید وجود تضادهای شغلی برای بسیاری از مردم موضوع پیش‌پاافتاده‌ای باشد، گفت: یکی از مسائل مهم از بین بردن تضادهای شغلی در کنار یکدیگر است به‌طوری‌که گاهی اوقات می‌توان یک مغازه لباس‌فروشی را در کنار یک مغازه آهنگری دید و یا انبار اجناس اشتغال‌زا در کنار اجناس دیگر که هرکدام از این‌ها خود به‌تنهایی می‌تواند خطرهایی به دنبال داشته باشد.

مشکلاتی که جا ماند

آخرهای صجنه‌های آتش سوزی است، شاهدان حادثه کم‌کم متفرق می‌شوند، ساعت ۹ است و مأموران آتش‌نشانی به‌طور کامل حریق را خاموش کرده‌اند و من هم باعجله راه محل کارم را در پیش می‌گیرم؛ این خیابان اخیراً مانند اسمش خیلی جذاب شده است خیابان باباطاهر...

دستم را در جیب پالتویم فروبردم و به سرعتم افزودم و به‌رسم مسئولان، خیابان و مشکلاتش را پشت سرم جا گذاشتم .


ویدیو مرتبط :
بنای تاریخی چشمه عمارت