رییس سازمان زندان ها: پیشنهاد حذف برگه سوء پیشینه برای اشتغال زندانیان


رئیس سازمان زندانها گفت: به دولت پیشنهاد دادیم تا موضوع اخذ سوء پیشینه برای احراز مجوزهای شغلی بازنگری شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر جهانگیر صبح یکشنبه در حاشیه سفر به خوزستان در دیدار با استاندار خوزستان گفت: بسیاری از مشکلات جامعه حاصل ضعف عملکرد مدیریتی است و باید ظرفیت های مدیریتی را توسعه دهیم.

مشاور رئیس دستگاه قضا افزود: موضوع زندان ها صرفا بحث نگهداری افراد نیست بلکه این مساله با سایر مسائل جامعه از جمله موضوع امنیت پایدار و سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.

این مقام ارشد قضایی تعداد زیاد جمعیت زندانیان را مهمترین چالش در این حوزه خواند و گفت: پیرو دستور مقام معظم رهبری برای کاهش تعداد زندانیان فعالیت های خوبی آغاز شده است و با هماهنگی مراجع قضایی امروز شاهد روند رو به کاهش جمعیت زندانیان هستیم و تلاش می کنیم با اقدامات پیشگیرانه و ریشه یابی علل جرایم تا حد امکان دایره جرم را کاهش دهیم.

دکتر جهانگیر در ادامه با اشاره به تفاهم نامه های سازمان زندان ها با وزارت آموزش و پرورش، معاونت امور خانواده و زنان ریاست جمهوری و سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: آموزش، اشتغال و حمایت از زندانیان اقداماتی است که علاوه بر توانمند سازی زندانیان نرخ بازگشت مجدد به زندان ها را کاهش می دهد.

وی در ادامه به موضوع لزوم اخذ عدم سوء پیشینه توسط افراد برای احراز مجوزهای شغلی اشاره کرد و گفت: این موضوع در بسیاری از موارد موجب بروز مشکلات عقیده ای برای زندانیان آزاد شده است و طی پیشنهادی به دولت محترم خواستار بازنگری در این قانون شده ایم.

رئیس سازمان زندان ها در پایان به ضرورت بهره گیری کامل از ظرفیت های معطل مانده در قوانین اشاره کرد و گفت: علیرغم وجود ظرفیت های بسیار خوب در قوانین متاسفانه عدم اجرای کامل آنها موجب بروز مشکلات گردیده است که نیازمند یک فرهنگ سازی برای اجرای کامل این ظرفیت ها هستیم.

استاندار خوزستان در این دیدار که در محل ساختمان دادگستری انجام شد ضمن قدردانی از اقدامات سازمان زندان ها گفت: حمایت از زندانیان یک مساله اجتماعی است و باید مسائل مربوط به جرم و زندان با یک نگاه ملی مورد بررسی قرار گیرد.

عبدالحسین مقتدایی با بیان این که باید مسائل قومی و فرهنگی در بررسی مسائل زندانیان مورد توجه قرار گیرد گفت: فقر توام با جهل فرهنگی موجب بروز آسیب هاست .

استاندار خوزستان ایجاد امنیت را پیش شرط توسعه پایدار خواند و گفت: باید در هر استان متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی مناسب برای کاهش چرخه جرم و توسعه امنیت صورت بگیرد.

شایان ذکر است در این نشست رئیس کل دادگستری استان خوزستان ، دادستان و همچنین معاونین استاندار و مدیران سازمان زندان ها حضور داشتند.


ویدیو مرتبط :
اشتغال و حرفه آموزی و کشاورزی زندانیان