«آگاتا کریستی» از زاویه‌ای دیگر


نمایشگاه جدیدی که در موزه‌ای در مونترال دایر شده، به «آکاتا کریستی» نویسنده معروف رمان‌های جنایی، به عنوان دستیار یک باستان‌شناس توجه نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موزه «Pointe-à-Callière» مونترال با تمرکز بر فعالیت‌های باستان‌شناسی آگاتا کریستی‌، نمایشگاهی برپا کرده است.

کریستی برای نگارش مجموعه رمان‌های کارآگاهی و خلق شخصیت‌هایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» در جهان شهرت دارد. او پس از ازدواج با «مکس مالووان» که باستان‌شناسی انگلیسی بود، با او به مکان‌های باستانی از جمله «مسوپوتامیا» (واقع در عراق و سوریه کنونی) سفر کرد و در کارهای حفاری و تمیز کردن یافته‌های باستانی به او کمک می‌کرد.

کریستی درباره تمیز کردن مجسمه‌های کوچکی از جنس عاج فیل که در شهر «نمرود» پیدا شده بود و به 600 تا 800 سال پیش از میلاد متعلق بود، ‌نوشته است: ابزار مورد علاقه من،‌ مثل هر آدم حرفه‌ای دیگر، وسیله‌ای نارنجی‌رنگ و شاید سوزن خیاطی خیلی باریکی بود که زمانی یک ابزار دندانپزشکی بوده است. آن دندانپزشک این سوزن را به من قرض و بهتر بگویم هدیه داد. ظرف شیشه‌ای کرم صورتم هم برای از بین بردن کثیفی روی این مجسمه‌های شکننده خیلی مفید واقع شد.

این نمایشگاه گوشه‌هایی از زندگی شخصی‌، ادبی و فعالیت‌های باستان‌شناسی کریستی را کنار هم قرار داده است. «متیو پریچارد» نوه این نویسنده، ابزار و اشیای شخصی خالق «تله موش» را به موزه «Pointe-à-Callière» قرض داده است. پیانو گرند، ‌دستگاه تایپ و دستگاه ضبط صوت کریستی از جمله این وسایل هستند.

به گزارش سی.بی.سی‌، دوربین عکاسی که کریستی در زمان اکتشافات همسرش با آن عکس‌های متعددی از مکان‌ها و یافته‌های باستانی ثبت کرده بود، در این نمایشگاه عرضه شده است. پرتره‌هایی از چهره کریستی‌، نامه‌ها‌، دست‌نوشته‌ها و اولین نسخه‌ها از کتاب‌های او هم در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

آگاتا کریستی نویسنده 66 رمان کارآگاهی و 14 مجموعه داستان کوتاه بود که بین سال‌های 1920 تا 1976 به نگارش درآمده‌اند. مجموعه آثار کریستی تاکنون بیش از چهار میلیون نسخه در سطح جهان فروش داشته‌ است. همچنین سریال‌ها و تله‌فیلم‌های بسیاری براساس داستان‌های پلیسی جذاب او ساخته شده و به نمایش درآمده‌اند.

او از نویسندگان برجسته‌ ادبیات جنایی انگلیس بود که خلق حدود 80 رمان‌ پلیسی و شخصیت‌های کارآگاهی نام‌آشنایی چون «هرکول پوآرو» و «خانم مارپل» موجب شد تا لقب «ملکه‌ جنایت» را بگیرد. کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز کریستی را نویسنده‌ پرفروش‌ترین کتاب‌های جنایی در طول دوران و دومین نویسنده‌ پرفروش تاریخ ادبیات جهان دانسته است که آثارش در میان تمامی ژانرها، پرفروش‌ترین بوده‌اند. آگاتا کریستی در 12 ژانویه‌ سال 1967 در سن 85 سالگی درگذشت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اندینگ کریستی - Tekken6