سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بارندگی های اخیر تنش آبی هرمزگان را فروکش نکرده است


علی اصغر رضایی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با بارندگی های اخیر حدود 23 میلیون مترمکعب آب وارد سد استقلال میناب شد و آب پشت سد به 33 میلیون مترمکعب رسید.
وی ادامه داد: از 23 میلیون مترمکعب آب وارد شده به این سد، یک میلیون مترمکعب را برای تغذیه دشت میناب و تخلیه رسوب سد ، خارج کردیم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حجم مفید مخزن سد استقلال میناب بعنوان تامین کننده آب آشامیدنی بندرعباس 275 میلیون متر مکعب است که امیدواریم با بارندگی هایی که تا بهار سال آینده شاهد آن خواهیم بود حجم باقی مانده نیز آبگیری شود.
رضایی خاطرنشان کرد: با بارندگی های صورت گرفته در تاریخ مذکور، 12 میلیون مترمکعب آب وارد سد شمیل و نیان کرده و حجم آن به 45 میلیون مترمکعب رسیده و پنج میلیون نیز آب وارد سد جگین جاسک شده و حجم فعلی آن به 278 میلیون مترمکعب رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: با توجه به بیش از 16 سال خشکسالی در استان و کاهش نزولات جوی در طول این سالها، بارش باران به تنهایی برای رفع تنش کم آبی استان کافی نبوده و همچنان نیازمند مدیریت مصرف آب از سوی مردم هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در خصوص تنش آبی استان گفت:با بارش های اخیر بخشی از چالش کمبود آب شهرهای استان برطرف شده اما همچنان برای رفع بحران کم آبی نیازمند مدیریت صحیح مصرف آب و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی هستیم.
حسین خادمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استمرار خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر ، تامین آب در شهرهای هرمزگان را وخیم کرده است.
وی تصریح کرد: اکنون شش شهر هرمزگان با بحران کمبود آب و در وضعیت قرمز قرار دارد و هشت شهر دیگر استان هم در آستانه تنش آبی است.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر تلاش هر چه بیشتر در حفاظت از منابع آبی استان، گفت: با وجود تمام هشدارها و تلاش های انجام شده ما شاهد افزایش روز افزون مصرف آب در هرمزگان به دلیل افزایش جمعیت ، ورود جمعیت شناور در شهرهای استان و بی توجهی به فرهنگ صرفه جویی هستیم.
خادمی ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف آب در استان 300 لیتر به ازاء هر نفر در روز است که نسبت به سرانه کشوری 100 لیتر و نسبت به استاندارد جهانی 150 لیتر بالاتر است.
وی میزان نیاز آبی هرمزگان را چهار هزارو 400 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: با وجود تاکیدها و هشدارهای بسیار به شهروندان استان در خصوص صرفه جویی و بحران کم آبی در استان، شهروندان هرمزگان در تابستان امسال دو برابر سرانه مصرفی کشور آب مصرف کردند.
بیشتر هرمزگان در روزهای 18 تا 21 آبان ماه امسال شاهد بارندگی های شدید و طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب بودند که در اثر این حوادث 15 نفر جان خود را از دست دادند.
بارندگی های اخیر یک هزارو 700میلیارد ریال به بخش های مختلف این استان خسارت وارد کرده است.
بیشترین بارندگی در شهرهای میناب ، رودان و حاجی آباد به ترتیب با 169 میلی متر، 141 میلی متر و 115 میلی متر بوده است.
بیش از 16 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.ک/4
7198/ 6048

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کم آبی در اوج بارندگی