فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رکن اصلی انتخاب کاندید‌اها از منظر رهبر معظم انقلاب چیست؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت خاصی برای ملت و هر کشوری برخوردار است؛ آزمونی که در آن مردم آینده کشور خود را با انتخابشان رقم می‌زنند. انتخابات در ایران موهبتی بود از جانب انقلاب اسلامی که در آن هر فردی که به سن قانونی رسیده است، این حق را دارد که نسبت به آینده کشورش نظر دهد. امر انتخابات با توجه به شرایط ایران در منطقه و جهان در تمامی دوره‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ با وجود این گاه به نظر می‌رسد که به دلیل ایجاد شرایط مبهم و گاه غبارآلود، انتخاب اصلح برای عده‌ای دشوار شده و در این شرایط نیازمند آگاهی از نظرات بزرگان دین درباره چگونگی انتخاب و شناخت اصلح است.

رهبر معظم انقلاب در سال‌های مختلف زعامتشان بر ملت ایران، نسبت به امر انتخابات و چگونگی شناخت اصلح مواردی را یادآور شده‌اند که مرور آنها در هنگامه انتخابات آتی می‌تواند روشن‌کننده اذهان در این زمینه باشد. انتشارات انقلاب اسلامی تاکنون چند عنوان کتاب با محوریت سخنان ایشان درباره انتخابات منتشر کرده که تعدادی از آنها به این شرح‌اند:

«انتخابات لیلة‌القدر نظام اسلامی»

سعید اشیری در این کتاب 230 صفحه‌ای به تدوین بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات پرداخته است. اهمیّت مشارکت و حضور مردم، مردم؛ انتخابگر همه‌ ارکان نظام اسلامی، محوریت قانون در انتخابات، دو رویکرد تبلیغاتی در دموکراسی حقیقی و تقلّبی، فتنه‌گری اشخاص و دشمنان، انتخابات نماد مردم‌سالاری اسلامی مظهر اقتدار ملّی، بشریت؛ محتاج تشنه‌ مردم‌سالاری دینی و... از جمله عناوین این کتاب را تشکیل می‌دهد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

آنچه امروز در سطح کشور در زمینه انتخابات جریان دارد، همان چیزى است که براى ملت ایران و براى سرنوشت این کشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همه ‏جا را فراگرفته است و همه احساس مى‏‌کنند که در این امر بزرگ، سهیم و شریکند. ملت احساس مى‌‏کند که آینده امور اجرایى کشور در دستان اوست؛ زیرا یک نفر را در رأس قوه مجریه مى‌‏فرستد. آینده سازندگى کشور، اداره کشور، روابط کشور، فرهنگ کشور، اقتصاد کشور، مسائل اجتماعى، مسائل انسانى، همه و همه از همین ‏جا آغاز مى‌شود. یک دوره دیگر به دنبال دوره‏‌هاى گذشته - که بحمدالله با موفّقیت همراه بوده است - در پیش است.

مردم احساس مى‏‌کنند که در این قضایا سهیم‌اند. این، درست همان چیزى است که ما آن را از خداى متعال مى‏‌خواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مى‏‌خواست این‏گونه نباشد. دشمن مى‏ خواست که انتخابات در ایران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عکس آنچه که دشمن مى‏ خواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه‌‏اند. همه منتظرند که بتوانند به آن کسى که مورد علاقه‏‌شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأى بدهند. این، چیز خیلى خوب و برجسته‌‏اى است.

«انتخابات چرا؟ چگونه؟»

کتاب «انتخابات چرا؟ چگونه؟» مهم‌ترین توصیه‌های انتخاباتی رهبر انقلاب اسلامی از سال 68 تا سال 92 را شامل می‌شود.

این کتاب به همت سعید اشیری در هشت فصل به «انتخابات و مردم‌سالاری اسلامی»، «رعایت اصول‌اخلاقی»، «موازین شرعی و ضوابط قانونی در تبلیغات انتخاباتی»، «ملاک‌های انتخاب اصلح، انتخابات»، «فرصت‌ها و تهدید‌ها، وظایف کارگزاران ودست‌اندرکاران انتخابات»، «انتخابات و عبرت‌های فتنه سال 88»، «روز رای‌گیری در انتخابات» و «انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه  سال 1392» می‌‌‌پردازد.

رهبر معظم انقلاب در این کتاب با توصیه به پرهیز از تخریب چهره کشور و تشویش اذهان عمومی می فرمایند: «اختلاف سیاسی و تفاوت دیدگاه مانعی ندارد اما خراب کردن یکدیگر، تخریب چهره کشور ، خراب کردن ذهن مردم و چهره مسوولان دلسوز، اشکال دارد.»

رعایت حرمت رد صلاحیت‌شدگان، تقویت بصیرت و صبر در امور کشور و انتخابات، پرهیز از اسراف، لزوم پرهیز از کدورت، نفرت و بد‌گویی و  همچنین جلوگیری از سوء استفاده از جوانان و همچنین روش‌های غربی و مسرفانه در تبلیغات انتخاباتی از رهنمود‌های دیگر مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخابات است. ایشان رکن اصلی انتخاب کاندید‌اهای ریاست جمهوری را در درجه‌ نخست تدین بیان می‌کنند و می‌فرمایند: آگاهی سیاسی، جرات و جسارت در برخورد با مسایل و اطلاع از مسایل کشور  اصولی لازم است اما اعتقاد به اسلام و پایه‌های دینی و  همچنین عامل بودن به‌آن‌ها، مهم ‌ترین فاکتور انتخاب یک کاندیداست. صمیمی بودن با مردم، دوری از اشرافی‌گری و فساد،امانتداری، صداقت، توانمندی در درک و برآورده ساختن نیاز‌های جامعه، اعتقاد به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اسلامی و غافل نشدن از طبقان ضعیف جامعه، لیاقت، کاردانی و فراموش‌نکردن ارزش‌های خط امام خمینی(ره) از دیگر ملاک‌های انتخاب برای یک کاندیدای ریاست جمهوری باید باشد.

«اخلاق انتخاباتی»

مروری بر بیانات و سیره‌ عملی حضرت آیت‌‌الله العظمی خامنه‌‌ای(مدّظلّه‌ العالی)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد که ایشان از ابتدای رهبری خویش، تأکید بسیاری بر حضور مردم در همه‌ صحنه‌‌ها، خصوصاً عرصه‌ی انتخابات داشته و به‌ خوبی پیامدهای مثبت و مهم آن را جهت حفظ نظام و کشور تشریح کرده‌اند. کتاب حاضر شامل گزیده‌ای قابل توجّه از دیدگاه‌های معظّمٌ‌له در طول دوره‌‌ پُربرکت رهبری ایشان از سال 1368 تا 1390 است.

شرکت در انتخابات وظیفه‌، سیاسی، ملّی و اخلاقی، آگاهی و بصیرت در انتخابات، توجّه به ملاک‌های دینی و انقلابی نه قومی و طایفه‌ای، حفظ وحدت ملّی بعد از انتخابات، ترجیح مصالح نظام بر مصالح حزبی و جناحی، برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و قانونی و بیداری در مقابل دشمنان از عناوین مورد بحث در این کتاب است.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: حضوری آگاهانه و محققانه در انتخابات همه‌‌ کسانى که در مقابل اسلام و آینده‌‌ى این کشور احساس مسئولیت مى‌کنند، وظیفه دارند که در این آزمایش الهى [انتخابات] شرکت کنند. البته این حضور باید آگاهانه و از روى تحقیق و با به دست آوردن حجّت بین خود و خدا باشد. کسى که رأى مى‌دهد و فردى را انتخاب مى‌‌کند، باید برطبق تشخیص باشد. این تشخیص را به دست آورید و ان‌شاءالله با قاطعیّت در این آزمایش الهى شرکت کنید. قصد خدمت نه قدرت‌طلبی و جمع ثروت کسانى هم که وارد عرصه‌‌ى انتخابات می‌شوند، باید یک تقیداتى، تعهداتى داشته باشند. این، خطاب به همه‌‌ کسانى است که به عنوان نامزد وارد عرصه‌ ى انتخابات می‌شوند... نامزد انتخابات باید با قصد خدمت وارد شود. اگر با قصد قدرت‌‌طلبى و جمع‌‌کردن پول و مسائل گوناگون و انگیزه‌‌هاى ناسالم دیگر وارد شود، به کشور خدمت نمی‌کند. نامزد انتخابات باید با انگیزه‌‌ى خدمت وارد شود؛ این را باید تشخیص داد، باید فهمید، باید حدس زد. اگر چنانچه نامزدها به مراکز ثروت و قدرت متصل شوند، کار خراب می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این عناوین می‌توانند به این نشانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دعا از منظر رهبر معظم انقلاب