آیت‌الله مکارم: نامه امام علی(ع) به مالک منشور جامع مدیریتی است


 به گزارش مشرق، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رییس بنیاد بین المللی نهج البلاغه و اعضای «کنگره بین المللی نهج البلاغه با محوریت عهدنامه امام امیرالمومنین علی علیه السلام به مالک اشتر» بیان داشتند: نهج البلاغه همچنان مانند خود امام علی علیه السلام در جامعه مظلوم است، زمانی که بنده خواستم شرح بر نهج البلاغه را شروع کنم مشاهده کردم برای قرآن کریم بیش از هزار تفسیر وجود دارد اما در مورد نهج البلاغه به تعداد انگشتان دست شرح قابل توجه وجود دارد.

وی ادامه داد: علت مظلومیت نهج البلاغه این است که نه دوستان برای آن اهمیت قائل شده اند و نه مخالفان، اما امروزه دیده می شود توجه خوبی به نهج البلاغه شده است که امیدواریم جبران گذشته را بکند.

این مرجع تقلید با بیان این که نهج البلاغه را در زندان 15 خرداد مطالعه کرده ام، اظهار داشت: تا قبل از زندان نهج البلاغه را به صورت گزینشی مطالعه کرده بودم، اما در آن زمان به صورت دقیق نامه های امام علی علیه السلام را از آغاز تا آخر مطالعه کردم که متوجه شدم این کتاب غیر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

وی با اشاره به دوران اوائل انقلاب بیان داشت: اوائل انقلاب پیشنهاد داده شد کتابی در زمینه «فرماندهی و مدیریت در اسلام» به اداره ای معرفی نمایم تا به عنوان کتاب درسی از آن بهره ببرند، متأسفانه در آن زمان هر چه نگاه کردم چنین چیزی نیافتم، که طبق روال همیشگی که زمانی کتابی را پیدا نمی کنم شروع به نوشتن آن می کنم در این زمینه نیز شروع به نوشتن کتابی با عنوان فرماندهی و مدیریت در اسلام کردم که بهترین منبع را نامه های نهج البلاغه یافتم و در کنار آن به غزوات پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم نیز رجوع می کردم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که نامه مالک اشتر را تجزیه کنید، گفت: بخشی از نامه مالک اشتر مربوط به قضات و همچنین فرماندهان لشکر، مالیات و کارکنان دولت است؛ در ابتدای هر بخش یک مقدمه نوشته و پس از آن نیز تحلیل صورت گیرد و سپس متن نامه آورده شود و هر بخش را به اداره مربوطه ارائه کنند.

وی افزود: اگر نامه مالک اشتر به صورت یکجا به یک اداره داده شود شاید چندان مورد توجه واقع نشود، ولی زمانی که هر بخشی از نامه در موضوعات مختلف برای اداره خاصی تجزیه و تحلیل شود آن هدف مورد نظر تأمین خواهد شد و در مجلس شورای اسلامی نیز عمل به آن تصویب شود.

منبع: دفتر آیت الله مکارم شیرازی


ویدیو مرتبط :
نامه سر گشاده آیت الله مکارم به مفتیان و علمای اسلام