علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شور انتخاباتی در تبریز ۲ روز مانده به انتخابات/رونق تبلیغات مجازی


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی روز هفتم اسفند برگزار می‌شود که آذربایجان شرقی با افزون بر سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پنج نماینده در مجلس خبرگان رهبری و ۱۹ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و این استان به عنوان یکی از استان‌های تاثیرگذار از ماه‌ها آماده ایفای نقش در این نمایش اقتدار مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی است.

شمارش معکوس برای پایان زمان تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی به صدا درآمده ولی با این حال بازار تبلیغات مجازی از مدت‌ها پیش داغ بوده است. ایجاد گروه‌ها و کانال‌های طرفداری در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی نمونه‌ای از این تبلیغات است که جدای از قانونی و یا غیرقانونی بودن این فعالیت‌ها، می‌توان به این نکته پی برد که هفتم اسفندماه انتخاباتی پرشور و باشکوه را با حضور بیشتر مردم شاهد خواهیم بود.

این روزها که تبلیغات کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری به پایان می رسد، تابلوهای مخصوص درج آگهی در سطح شهر تبریز از عکس‌های کاندیداها پر شده است و کاندیداها از طریق صدا و سیما و همچنین رسانه‌های مکتوب و مجازی برنامه‌های خود را تشریح می‌کنند. از ۴۶ نفری که از آذربایجان شرقی برای مجلس خبرگان ثبت نام کردند درنهایت شش نفر موفق به حضور در مرحله آخر انتخابات و ورود به مجلس خبرگان شدند که از این تعداد هم پنج نفر به مجلس خبرگان راه خواهند یافت.

ظهور پدیده‌ای نو به نام تبلیغات مجازی در تلگرام

حضور و فعالیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به مراتب کمتر از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی است، مدت‌هاست تبلیغات زودهنگام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بسیار به چشم می‌خورد، البته گفت‌وگوی خبرنگار مهر با مدیران این کانال‌های تلگرامی نزدیک به کاندیداها حکایت از این دارد که این نوع از تبلیغات که امسال برای اولین بار در انتخابات اسفندماه شاهدش خواهیم بود به صرفه و ارزان و مفید است چراکه نقش شبکه‌های اجتماعی در جامعه کنونی به گونه‌ای است که قاعده بازی رسانه‌ای را تغییر داده و زمینه رسانه‌ای شدن شهروندان را هم فراهم آورده است.

البته تبلیغات کاغذی و بنرهای تبلیغاتی هم امسال به مراتب کمتر مشاهده می‌شود ولی با این حال از مدت‌ها پیش بازار چاپ بنر هم داغ بوده است.

در آنسو هم کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز تا فردا شش اسفند می‌توانند تبلیغ کنند، تبلیغات بسیاری از کاندیداها از مدت‌ها پیش در فضای مجازی آغاز شده است. شمار افراد تایید صلاحیت شده در استان برای رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم به ۳۶۳ نفر رسیده و از این تعداد ۱۹ نفر به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

از مهمانی‌های تبلیغاتی در شهرهای کوچک تا طرفداری از تیم تراکتورسازی

این روزها که تنور تبلیغاتی داغ‌تر می‌شود حواشی و خبرهای جالبی نیز از جای جای استان شنیده می‌شود. یکی از کاندیدا های آذربایجان شرقی در یکی از شهرهای کوچک حوزه انتخابیه‌اش اقدام به برگزاری میهمانی بزرگ و هزار نفری آنهم در مسجد این شهر کرده است.

از حواشی جالب دیگر هم می‌توان به چند کاندیدای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که با مطرح کردن مشکلات تیم پرطرفدار تراکتورسازی و راه حل‌های آن سعی در جلب آرای طرفداران این تیم دارند. عکس کاندیداها با شال مخصوص باشگاه تراکتورسازی نیز این روزها بیشتر از هر زمانی به چشم می‌خورد.

البته حضور کاندیداها در مجالس ختم و عزاداری هم این روزها به چشم می‌خورد. توزیع پول، کارت شارژ تلفن‌های همراه و کارت‌های هدیه از رفتارهای غیراخلاقی برخی از کاندیداها است که ضروری است مردم در این خصوص آگاه باشند و نمایندگان اصلح و صادق را راهی مجلس کنند.

مغازه‌دارانی که ستادهای انتخاباتی دایر کرده‌اند

افراد تائید صلاحیت شده در این چند روز باقی‌مانده از ایام تبلیغات به‌صورت تنگاتنگ با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند و البته در این میان متأسفانه طرفداران برخی از کاندیداها بداخلاقی‌هایی را انجام می‌دهند که موجب دغدغه همشهریان می‌شو و شهرداری تبریز نیز در اقدامی مناسب در تمام نقاط سطح شهر تابلوهایی نصب‌کرده تا طرفداران کاندیداها برای الصاق تبلیغات خود از آن‌ها استفاده کنند و به‌این‌ترتیب از چسباندن تبلیغات کاغذی درروی دیوارها و جاهای دیگر جلوگیری شده است اما در این میان شاهد برخی حرکت های غیر متعارف مانند راه انداختن کارناوال تبلیغاتی در سطح شهر توسط هواداران نامزدهای خاصی هستیم که گاهی مخالفت زیادی را در میان طرفداران کاندیداها دیگر موجب شده است.

این در حالی است که از چند روز گذشته کاندیداهای تائید صلاحیت شده در اقدامات مختلفی ازجمله دعوت از اقشار مختلف مردم در تخصص‌های متفاوت به مراسم انتخاباتی همانند سال‌های گذشته و البته شیوه‌های نوین تبلیغات چون کانال‌های تلگرامی تلاش می‌کنند مردم را بیش‌ازپیش درگیر موضوع انتخابات کنند و با گشتی در سطح شهر با بنرهای رنگارنگ از کاندیداهای مجلس در ابعاد مختلف روبرو می‌شویم که با شعارهای مختلف به دنبال جلب‌توجه مردم و درنهایت تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی هستند.

همانند سال‌های گذشته تغییر فعالیت برخی از مغازه‌داران از فروشندگی به ستاد انتخاباتی نیز برجستگی زیادی در سطح شهر دارد و هرکدام کاندیدای موردنظر خود را تعریف و تبلیغ می‌کنند و حتی دعوت از مردم برای صرف چایی و شیرینی به داخل مغازه‌ها را نیز در برنامه‌های تبلیغی خود گنجانده‌اند و در این میان استفاده از محل‌های ایجادشده توسط شهرداری برای الصاق تبلیغات کاغذی نیز چهره مناسب‌تری به این فعالیت‌ها در قیاس با سال‌های گذشته شده هرچند درگیری لفظی برخی از طرفداران کاندیداها بر روی چسباندن تبلیغات روی یکدیگر این اقدام مناسب را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب رنجش خاطر شهروندان می‌شود.

تبلیغات روی خودرو‌ها با مدل‌های مختلف و گردش آن‌ها در سطح شهر نیز ازجمله نمونه‌های تبلیغاتی افراد است که با این شکل فرد نماینده موردنظر خود را تبلیغ می‌کنند و البته در برخی مکان‌ها که شهروندان ماشین‌های مزین به تبلیغات را پارک کرده‌اند، طرفداران برخی دیگر از کاندیداها در اقدامی ناشایست و با بی‌توجهی به آلودگی آن مکان اقدام به پاره کردن تبلیغ از روی خودروها و ریختن آن‌ها به زمین می‌کنند و این کار تا جایی پیش رفته که چنین مکان‌هایی از وجود تبلیغات تکه‌پاره نمایندگان است.

متأسفانه در این میان برخی طرفداران کاندیداها نیز با حضور در جمع طرفداران کاندیداهای مختلف و سایر اقشار، فرد موردنظر خود را تعریف و اقدام به بدگویی از کاندیداهای دیگر می‌کنند.

رصد دقیق فضای مجازی و حقیقی

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از رصد دقیق فضای مجازی و حقیقی خبر داد و ابراز داشت: کاندیداها باید تابع قانون باشند.

سعید شبستری خیابانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم انتخاباتی باحضور اکثر مردم برگزار خواهد شد، ادامه داد: آذربایجان شرقی آماده برگزاری انتخابات باشکوه مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه است و همه امکانات دولتی برای برگزاری هرچه باشکوه و پرشور این انتخابات بسیج شده‌اند و شهرستان‌های ۱۹ گانه استان نیز برای خلق حماسه ای باشکوه در هفتم اسفند آماده هستند.

شبستری خیابانی با تاکید بر اینکه رقابت سالم قانونی درانتخابات پیش رو قابل پیش بینی است، افزود: همه هیئت‌های نظارتی به صورت دقیقی حرکات کاندیداها را زیر ذره بین قرار داده‌اند و همه باید تابع قانون باشند.

وعده‌های کاندیداها باید عملی باشد

رئیس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با تاکید براینکه کاندیداها نباید از احساسات مردم سوء استفاده کنند، گفت: رفتارهای نامتعارف برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس مشاهده شده است و بررسی می‌شود.

وی سپس اظهار داشت: کاندیدا‌های مجلس باید در مهلت قانونی تبلیغات علاوه بر تبیین دست آوردهای نظام، در بین مردم امید ایجاد کنند و واقعیت‌ها را بازگو کنند.

شبستری خیابانی با اشاره به اینکه باید وعده‌های کاندیداها عملی باشد، اظهار داشت: برخی از شعارها اغراق آمیز است و این ممکن مردم را بدبین کند و باید نمایندگان، شعارها و وعده‌های عملی بدهند و به شعارهایشان نیز پای‌بند باشند.

وی سپس گفت: در صورت مشاهده تخلفات، با کاندیداهای متخلف برخورد می‌شود و مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع می‌دهیم.

آذربایجان‌شرقی با داشتن ۱۹ کرسی در مجلس شورای اسلامی، بعد از تهران دومین استان از نظر تعداد نمایندگان بوده و از این جهت رقابت‌های انتخاباتی در استان از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان این دوره از انتخابات در قالب هیئت‌های اجرایی و نظارتی در تلاش هستند تا انتخاباتی آزاد، بدون تنش، رقابتی و البته مردمی در آذربایجان شرقی برگزار کنند.


ویدیو مرتبط :
قرائتی از انتخابات و نامزد های انتخاباتی میگوید...