سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عراق خواستار تفاهم صادرکنندگان گاز برای تعیین قیمت شد/جنگ های منطقه بدلیل تلاش برای تسلط بر انرژی


به گزارش ایرنا، فواد معصوم عصر امروز(دوشنبه) در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.ئی.سی.اف) افزود: تعیین قیمت گاز در بازارهای جهانی باید بر اساس شاخص های مشخصی انجام شود تا استفاده از گاز طبیعی در سایر کشورها در اولویت قرار گیرد.
رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه برای افزایش همکاری های منطقه ای بین کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای خزر نیازمند خطوط لوله گذاری جدید هستیم، ابراز امیدواری کرد که کشورش بتواند با توجه به موقعیت جغرافیایی، محور این همکاری ها در این منطقه باشد.
معصوم، ضمن قدردانی از برگزاری اجلاس یادشده در تهران، افزود: عراق درصدد است با تقویت همکاری های منطقه ای، وضعیت اقتصادی خود را ارتقا دهد.
وی خاطرنشان ساخت: اکنون براین اساس ما با جمهوری اسلامی ایران در استان نینوا و بصره پروژه های مهمی را آغاز کرده ایم؛ در استان نینوا پروژه گازی ما به پایان رسیده است.
رئیس جمهوری عراق با بیان اینکه کشورش برای توسعه همکاری ها با همسایگان اهمیت زیادی قائل است، یادآورشد: عراق علاوه بر اینکه 2 پروژ گازی مشترک با کویت را آغاز کرده، به همکاری های خود با شرکت های بزرگ جهانی نیز ادامه داده تا سرمایه گذاری در این بخش را افزایش دهد.
وی همچنین گفت: عراق برای حفظ محیط زیست از طریق تولید برق از گاز طبیعی تاکید دارد و براین اساس آن را در دستور کار قرار داده است.
معصوم ادامه داد: ذخایر گازی عراق نشان می دهد که این کشور اکنون در رتبه یازدهم ذخایر گازی جهان قرار دارد و ممکن است با انجام اکتشافات جدید، این ذخایر افزایش یابد.
رئیس جمهوری عراق خاطرنشان کرد: هم اکنون در عراق 131 تریلیون مترمکعب گاز وجود دارد که 98 تریلیون آن ذخیره و 33 تریلیون مترمکعب آن در حال استخراج است.
وی تصریح کرد: بدون شک توسعه همکاری های کشورهای صادرکننده گاز علاوه بر پیشرفت و توسعه ملتها، فقر را در منطقه کاهش می دهد.
معصوم یادآورشد: کشورهای استعمارگر همواره تلاش کرده اند که برای دستیابی به ذخایر انرژی بر این کشورها مسلط شوند و بیشتر جنگ های منطقه ای نیز به همین دلیل اتفاق افتاده است.
به گزارش ایرنا، سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور 9 رییس دولت و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، عصر امروز (دوشنبه) در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با حضور رییسان جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر در سالن اجلاس سران برگزار می شود.
همچنین در این اجلاس فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، سالم البدری دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آلدو فلورس کویرگان دبیر مجمع بین المللی انرژی حضور دارند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رییس اجلاس، در مراسم آغاز به کار سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، سخنرانی کرد.
سران کشورهای صادرکننده گاز در جلسه امروز، مسایل مربوط به بازار جهانی گاز را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین بیانیه پایانی سومین اجلاس سران GECF نیز پس از تایید اعضا، منتشر می شود.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، آذربایجان، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.
اقتصام(3)1108 ** 2023

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تفاهم نامه بانک توسعه صادرات و اتحادیه صادرکنندگان فرآو