سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«بن قردان» صحنه انتقام جویی عربستان از تونس


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم  به نقل از پایگاه خبری النشره، ناآرامی های اخیر در شهر بن قردان تونس، در  کینه توزی کهنه عربستان از مواضع ضد وهابیت تونس ریشه دارد.

واکنش تنبیهی عربستان به حمایت تونس از مقاومت

هنگامی که احزاب سیاسی تونس با توصیف حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی مخالفت کردند و پس از پاسخ مثبت دولت تونس به درخواست احزاب و هیئت های جامعه مدنی در مخالفت با این توصیف، عربستان خیلی سریع از طریق «جنگ بن قردان» واکنش نشان داد.

توقع سعودی بر اجرای بی چون و چرای خواسته های خود

عربستان با این کار در صدد برآمد دولت و ملت تونس را بر اساس قاعده « بدون اعتراض اجرا کن» تنبیه کند و البته دلیل آن نیز مواضع متفاوت تونس با عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس بود.

عراق نیز از انتقام جویی سعودی در امان نماند

همچنین عراق به دلیل مواضع ابراهیم الجعفری وزیر خارجه این کشور با واکنش تنبیهی سعودی روبه رو شد به این معنی که پس از اینکه وی از حزب الله و جنبش های مقاومت حمایت کرد، عربستان به سرعت واکنش نشان داد.

واکنش عربستان در قبال عراق این بود که نیروهای داعش روستای ترکمانی «تازة» را با گازهای سمی هدف بمباران قرار دادند که در اثر آن بیش از 80 غیر نظامی زخمی شدند با این حال هیچ کس نه هیئت های بین المللی و نه شورای حقوق بشر و نه اتحادیه عرب این اقدام را محکوم نکردند.

پس از حمله داعش به این روستا یک منطقه در مرزهای مشترک عراق و عربستان نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفت.

این واکنش های تنبیهی سعودی شامل تمام کسانی می شود که با «پیر سعودی» مخالفت می کنند، همانطور که در مورد لبنان رخ داد و عربستان برای تنبیه این کشور از توقف کمک مالی به ارتش لبنان خبر داد.

عربستان به این نیز اکتفا نکرد و بند مربوط به همبستگی با لبنان را که همواره در اتحادیه عرب وجود داشت، حذف کرد.

عربستان پس از این تهدید کرد تمام کسانی که از حزب الله حمایت کرده و یا با آن اعلام همبستگی کنند و یا از اقدامات آن خرسند باشند مجازات کرده و یا از عربستان اخراج می کند و حتی کسی نباید خوابی به نفع مقاومت ببیند!

تونس قربانی وهابیت

تونس دو بار قربانی وهابیت شد، یک بار زمانی که هزاران نفر از جوانان آن از دختر و پسر راهی سوریه شدند و بار دوم نیز هنگامی که به دستور وزارت خارجه به کشور بازگشتند.

وهابیت سعودی از دیرباز از تونس و دانشمندان و روحانیون آن کینه به دل دارد زیرا آنان به دعوت «محمد عبدالوهاب» مبنی بر  پذیرفتن وهابیت دست رد زدند.

واکنش مفتی تونس به این دعوت معروف است به این معنی که وی در نامه خود اعلام کرد که محمد عبدالوهاب ناقض اسلام است.

به عبارت بهتر «شیخ عمر المحجوب» قاضی و مفتی تونس (متوفی 1807م) در واکنش به این دعوت خطاب به محمدبن عبدالوهاب گفت: مردم در دین اسلام بدعت هایی آورده اند و به خداوند شرک ورزیدند و به خدا سوگند که تو گمراه شده و گمراه می‌کنی و طبق خواست خود بر موج عصیان گری سوار شده و گذشتگان و آیندگان را کافر می دانی. ما با کتاب خداوند و سنت های تغییر ناپذیر پیامبر اسلام محاکمه ات می‌کنیم.

وی ادامه داد: برادر عرب! به من بگو آیا برای یاری دین به پا خاسته‌ای و آیا وحی پیامبر را باور داری؟ این چه سخنان بیهودی‌ای است که به زبان می‌آوری و چگونه شیطان تو را به بازی گرفته و به خسران و نابودی می‌برد، پس از این گمراهی آشکار بازگرد و بگو که پروردگارا به خود ستم روا داشتیم و اگر ما را مورد بخشش و عفو قرار ندهی، هر آیینه زیان خواهیم کرد.

حضور تونسی ها در جامعه مدنی

در مورد مردم تونس باید گفت که تونسی ها ملتی فرهنگی هستند که از پتانسیل سیاسی برخوردارند و با رویکردهای مختلف عقیدتی و سیاسی در گروههای جامعه مدنی حضور فعالی دارند.

تونسی ها به ملی گرایی عرب و مسائل امت عرب به ویژه قضیه فلسطین پایبند هستند هرچند برخی جنبش های فلسطینی و تشکیلات خودگردان موضوع آزادی فلسطین را رها کرده اند و به جیره خواری و تبانی متوسل شده اند چرا که تشکیلات خودگردان توصیف حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی را تایید کرد.

زخم  200 ساله عربستان از تونس در بن قردان سرباز کرد

این تونس است که 200 سال پیش به محمد عبدالوهاب اینگونه واکنش نشان داد حال آنکه او هشدار داد که در صورت مخالفت با دعوت به وهابیت، جنگ و کشتار به راه خواهد انداخت.

ظاهرا تهدید عبدالوهاب اکنون در شهر بن قردان به اجرا گذاشته شده است و چه بسا این ناآرامی به سراسر مغرب عربی امتداد پیدا کند.

این در حالی است که تروریست‌های تکفیری داعش از حدود دو هفته پیش به شهر بن قردان واقع در مرزهای مشترک تونس و لیبی یورش بردند و در پی وقوع درگیری‌های شدید میان نظامیان تونسی و تروریست‌های داعش در این شهر، دهها نفر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
انتقام جویی مستشار