سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فروزنده: شورای نگهبان مکانیزمی برای بررسی صلاحیت‌های تخصصی داوطلبان مجلس طراحی کند


پیشنهاد معاون دولت سابق به شورای نگهبان و وزارت کشور

تسنیم/ سخنگوی جمعیت ایثارگران و معاون دولت احمدی نژاد با اشاره به ضرورت طراحی مکانیزمی برای بررسی صلاحیت‌های تخصصی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط وزارت کشور و شورای نگهبان گفت: این اقدام می‌تواند به افزایش کیفیت مجلس کمک کند.

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در خصوص کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی داشتن شرایط لازم برای داوطلبان است. در این خصوص قانون اساسی این وظیفه را به‌عهده شورای نگهبان گذاشته است و این شورا براساس مستندات قانونی صلاحیت افراد را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید اطلاعات قوی حقوقی، بودجه‌ای و سیاستگذاری داشته باشند، چراکه نماینده مجلس وظیفه قانون‌گذاری، نظارت و سیاست‌گذاری را به‌عهده دارد و باید با این علوم آشنایی داشته باشد؛ اما متأسفانه در کشور ما به این مسائل توجهی نمی‌شود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران افزود: با توجه به شمار زیاد داوطلبان نمایندگی مجلس پرسش جدی این است که به چه‌میزان این افراد با قانون اساسی و وظایف نمایندگی آشنا هستند. هر سال باید نمایندگان چند ماه از وقت خود را برای بررسی قانون بودجه در مجلس صرف کنند؛ آیا آنها با قانون بودجه و قوانین مادر آشنایی دارند.

فروزنده گفت: واقعیت این است که بسیاری از داوطلبان نمایندگی مجلس حتی نام این قوانین به گوششان نخورده است. شورای نگهبان که امروز با انبوهی از ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس روبه‌رو هستند، مناسب است که سیستم یا مکانیزمی مانند مجلس خبرگان برای بررسی صلاحیت‌ها طراحی کنند و برای مجلس نیز امتحانی از مواردی مانند قانون اساسی، آئین‌نامه داخلی مجلس، سیاست‌های اصل 44 و قانون خدمات کشوری از داوطلبان گرفته شود.

وی ادامه داد: مطمئناً برخی از نامزدهای نمایندگی مجلس از قوانین اطلاعاتی ندارند و وقتی آنها با وظایف نمایندگی آشنا نیستند، دلیلی برای ورود به مجلس نیست؛ چراکه ممکن است به کارآمدی مجلس آسیب زده شود و باعث می‌شود که قوانین خوب تنظیم نشده و باندهای ثروت و قدرت روی مجلس کار کنند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: بنده به‌عنوان فردی که در مرکز پژوهش‌های مجلس کار کرده‌ام، یکی از ضعف‌ها و خلأهای مجلس را در این می‌بینم که هر فردی برای نمایندگی در مجلس ثبت نام می‌کند، بدون اینکه توجه داشته باشد که تخصص این کار را دارد یا ندارد؛ لذا مناسب است که شورای نگهبان و وزارت کشور در بررسی اولیه امتحانی را از داوطلبان نمایندگی مجلس بگیرند؛ چراکه این اقدام می‌تواند به افزایش کیفیت مجلس کمک کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تشکیل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی