سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نگاه نزدیک/ بررسی کارت گرافیک GIGABYTE GTX980 TI XTREME GAMING


نگاه نزدیک/ بررسی کارت گرافیک GIGABYTE GTX980 TI XTREME GAMINGمجله سخت افزار/ تصور کنید در یک مرحله سخت‌و‌جذاب در بازی مورد علاقه‌تان قرارگرفته‌اید و آنچنان آدرنالین خون شما بالا رفته است که حواس‌تان به اطراف نیست و فقط می‌خواهید این مرحله را تمام کنید. تازه به قسمت‌های حساس بازی رسیده‌اید که ناگهان بمبی در کنارتان منفجر می‌شود و باوجود هیجان موجود، شدیدا شاهد افت فریم در بازی می‌شوید. در اینجاست که آرزو می‌کردید ای‌کاش قطعات سخت‌افزاری داخل کیس منفجر می‌شد! برای گیمر‌ها سخت‌ترین عذاب، افت فریم در بازی‌های مورد علاقه است. برای رهایی از این مشکل یا باید دقت تصویر بازی را پایین بیاورید یا با همان دقت تصویر، تنظیمات را روی متوسط یا حداقل تنظیم کنید. هرچند که این راه‌حل‌ها بیشتر اعصاب خرد کن هستند ولی گاه چاره‌ای جز این نیست. اگر مثل ما نیستید و به اندازه کافی پول در جیب دارید بهتر است به جای عذاب دادن خودتان به فکر یک کارت گرافیک پر قدرت باشید. گیگابایت محصول پرقدرت خود را مدتی است که روانه بازار کرده است تا دل گرمی باشد برای گیمرهای مفرح. اگر به فکر خرید این کارت هستید مطمئن باشید که با محصولی بسیار جذاب طرف هستید و از اینکه پول یک کامپیوتر کامل را تنها به یک کارت داده‌اید ناراضی نمی‌شوید.

ساختار
با باز‌کردن جعبه کارت که ساختاری آشنا دارد و گیگابایت برای تمام رده‌های Xtreme Gaming خود از این چهره در جعبه‌هایش استفاده می‌کند، با کارتی روبه‌رو می‌شوید که نسبت به دیگر محصولات این شرکت از جذابیت بصری بسیار خوبی بهره‌مند است. این کارت با ابعاد ۵۱×۲۸۷×۱۳۴ میلی‌متر بسیار بزرگ است و یکی از ویژگی‌های ممتازش همین ابعاد غول آساست. این شرکت علاقه فراوانی به استفاده از رنگ‌های نقره‌ای و مشکی در طراحی کارت‌هایش دارد. این رنگ‌ها از نظر رنگ شناسی شاید تحرک رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد را نداشته باشد ولی حس اعتماد به نفس و پایداری را در کاربر پدیدار می‌کند. در نمای اصلی کارت شاهد پنل پلاستیکی هستیم که با خطوط شکسته و احجام سه بعدی ظاهر این کارت را از یکنواختی بیرون آورده است.

در این قسمت ۳ فن قرار گرفته است که روی بال آنها برجستگی‌هایی وجود دارد که برای بهبود جریان هوا تشکیل شده و تاثیر مثبتی در دفع بهتر گرما از کارت دارد. در فن‌ها که قرار است جریان هوا در آنها شکل بگیرد، وجود این خط‌های برجسته می‌تواند به جریان هوای تشکیل شده مسیری را نشان دهد و این جریان را از آشفتگی و ایجاد تنش‌های هوایی دور کند. اگر به این فن‌ها توجه کنید متوجه می‌شوید که فن وسط جهت گردش متفاوتی را نسبت به فن‌های سمت راست و چپ دارد. گیگابایت از این خلاف چرخش در فن‌ها برای بهینه‌سازی هوا در دفع حرارت کارت یاد کرده است. این 3 فن قادر هستند تا حرارت ایجاد شده از یک منبع ۷۰۰ واتی را دفع کنند که برای کاربرانی که علاقه زیادی به اورکلاک کارت دارند بسیار مناسب است و خیال آنها را از پایداری کارت در افزایش ولتاژ راحت می‌کند. در لبه پایین کارت شاهد امتداد پنل اصلی هستیم که می‌توان شبکه‌های آلومینیومی سیستم خنک‌کننده را از بین خطوط اریب مشاهده کرد. در سمت دیگر کارت نوشته WINDFORCE قرار گرفته است که با وجود نورپردازی RGB می‌توان رنگ‌های مختلف را برای آن در نظر گرفت. در کنار این عبارت نوشته FAN STOP دیده می‌شود که این نشان در زمان بیکاری فن‌ها و حرارت کم کارت به رنگ سفید روشن می‌شود و کاربر را از این موضوع مطلع می‌سازد؛ همچنین در این نما می‌توان اسلات SLI یا مولتی گرافیک و در سمت دیگر دو پورت ۸ پین برق دستگاه را مشاهده کرد که از مصرف بالا برق در این محصول خبر می‌دهد.

در کنار این ۲ پورت ۸ پین برق، نشانگرهایی قرار گرفته‌اند که اگر رنگ آنها ثابت باشد نشان از برقراری پایدار جریان برق است و اگر به صورت چشمک زن آنها را مشاهده کردید به این معناست که یا جریان برق پایدار نیست و یا برقی به سمت کارت جریان نیافته است.

در لبه انتهایی کارت ۲ مورد جلب توجه می‌کند که اولین مورد آن، وجود پورت برقی دیگر که از نوع ۶ پین است و در کنار آن دکمه XTREME قرار گرفته است و مورد دوم، وجود ۵ لوله مسی دفع حرارت است که اهمیت خنک‌سازی این کارت را برای گیگابایت نشان می‌دهد. دکمه XTREME یاد شده زمانی قابل استفاده است که یک کابل برق به پورت ۶ پین آن متصل کرده باشید، هر چند می‌توانید این کار را انجام ندهید و از قدرت بالای کارت نهایت استفاده را ببرید، ولی برای کاربرانی که به دنبال رکورد زدن و اورکلاک پردازنده گرافیکی هستند بهتر است که از این ویژگی استفاده کنند.

زمانی که حالت Xtreme را فعال نکرده‌اید دکمه آن به رنگ آبی است ولی با فشار دادن دکمه به سمت داخل این ویژگی فعال می‌شود و دکمه مورد نظر به رنگ قرمز در می‌آید. در بخش خروجی‌های تصویر می‌توان پورت‌های DVI-I، HDMI 2.0 و 3 Display Port را مشاهده کرد.

نهایت دقت تصویر در پورت آنالوگ به ۱۵۳۶×۲۰۴۸ پیکسل می‌رسد در صورتی که این مقدار برای پورت‌های دیجیتال برابر با ۲۱۶۰×۴۰۹۶ پیکسل است. اگر از مانیتورهایی با دقت تصویر 4K استفاده می‌کنید بهتر است از پورت‌های دیجیتال برای خروجی تصویر استفاده کنید زیرا تنها این پورت‌ها هستند که می‌توانند نرخ ۶۰ هرتز را برای تصاویر 4K ارائه دهند، همچنین با وجود این خروجی‌ها می‌توانید از تعداد مانیتورهای بیشتری برای گسترش تصویر استفاده کنید و از این ویژگی برای وسعت دید بیشتر در بازی‌ها لذت ببرید. در زیر پنل اصلی کارت سیستم خنک‌کننده قرار گرفته است که از دو بخش جدا از شبکه‌های آلومینیومی تشکیل شده است که در یکی از آنها از ۶ لوله دفع حرارت مسی و در دیگری از ۵ لوله انتقال حرارت استفاده شده است.

این لوله‌ها به یک سینی مسی متصل است که این سینی اولین نقطه تماس با پردازنده گرافیکی است و عمل دفع حرارت را از پردازنده گرافیکی به خوبی انجام می‌دهد. در زیر کارت گرافیک پنل ضخیم مشکی رنگی قرار گرفته است که برای جلوگیری از خم شدن برد اصلی کارت و آسیب رسیدن به پردازنده در نظر گرفته شده است (تصویر ۷)؛

همچنین این پنل می‌تواند مانع رسیدن گرمای تشکیل شده از کارت دیگری در حالت SLI شود و نتیجه بهتری را در این حالت نصیب کاربر می‌کند.

سخت‌افزار
در GTX980 Ti شاهد پردازنده گرافیکی GM200 هستیم که محصول سال ۲۰۱۵ است. این پردازنده قدرتمند از معماری ساخت ۲۸ نانومتری بهره می‌برد و دارای هشت میلیارد ترانزیستور است. از دیگر مشخصات این پردازنده گرافیکی می‌توان به وجود ۲۸۱۶ هسته CUDA و فرکانس کاری استاندارد ۱۰۰۰ مگاهرتز در حالت عادی و ۱۰۷۵ مگاهرتز در صورت افزایش توان (در نمونه استاندارد GTX 980 Ti) اشاره کرد که در کارت گرافیک Xtreme Gaming گیگابایت این مقدار به ترتیب به ۱۲۱۶ و ۱۳۱۷ مگاهرتز افزایش یافته است. ۶ گیگابایت حافظه تصویری GDDR5 با فرکانس موثر ۷۰۰۰ مگاهرتز و در کنار رابط حافظه ۳۸۴ بیتی پهنای باند حافظه 336.5 گیگابایت در ثانیه (این مقادیر در کارت Xtreme Gaming به ۷۲۰۰ مگاهرتز فرکانس موثر حافظه و پهنای باند 345.8 گیگابایت در ثانیه افزایش یافته‌اند) را فراهم می‌کنند. در کنار این ویژگی‌ها پشتیبانی از DirectX 12 و OpenGL 4.5 از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره شود.

برای به کار انداختن این کارت گرافیک استفاده از یک منبع تغذیه با حداقل قدرت ۶۰۰ وات توصیه شده است که با وجود قدرت بیشتر محصول گیگابایت نسبت به کارت مرجع بهتر است از منبع تغذیه‌ای با قدرت بیشتر از ۸۰۰ وات استفاده کنید. عملکرد این کارت با وجود پردازنده ضریب بسته‌ای که در اختیار داشتیم بسیار مناسب بود و توانست در تست‌های انجام شده ما را به وجد آورد. برای درک بهتر قدرت برادران سری 900 انویدیا جدول شماره ۱ را در نظر گرفته‌ایم که در این جدول کارت‌های GTX960، GTX970، GTX980، GTX980 Ti و GTX Titan X را در کنار هم می‌بینیم.

نرم‌افزار و نورپردازی
در کنار استفاده از آخرین درایور کارت‌های انویدیا می‌توانید از نرم‌افزارهای موجود در سایت گیگابایت برای استفاده از تمام ویژگی‌های این کارت بهره ببرید. مهم‌ترین نرم‌افزار مدیریت و ارتقای کارآیی برای محصول، نرم‌افزار VGA Tools-OC Guru II است. این نرم‌افزار با تحت نظر گرفتن وضعیت کارت گرافیک، اطلاعات کاملی را به کاربر ارائه می‌دهد و کاربر می‌تواند با استفاده از گزینه‌های موجود فرکانس پردازنده گرافیکی و حافظه رم را تغییر دهد. در خصوص نورپردازی شما با یکی از زیباترین کارت‌ها روبه‌رو هستید و می‌توانید با وجود این کارت فضای کیس خود را زیباتر از گذشته کنید.

استفاده از نورپردازی به صورت نواری دایره شکل در پشت هر فن در کنار نورپردازی نوشته WINDFORCE جذابیت خاصی را به این کارت بخشیده است. با استفاده از نرم‌افزار یاد شده می‌توانید از ۷ رنگ موجود یکی را انتخاب کنید و یا چرخه رنگی را برای کارت در نظر بگیرید و در قسمت CUSTOMIZED بیش از 16.8 میلیون رنگ را امتحان و یک رنگ را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید نوع نورپردازی و شدت نور را درقسمت LED STYLE تغییر دهید. سیستم تست سیستم تست شامل پردازنده


ویدیو مرتبط :
تست کارت گرافیک GTX980 ti بر روی assassins creed unity!