پوشش بیمه‌ای "چشم پزشکی" گسترده شد/ "عینک" خدمت لوکس نیست


مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با بیان اینکه بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات چشم پزشکی تحت پوشش بیمه‌ای گسترده‌ای قرار گرفته است، افزود: ما یکی از بهترین پوشش‌های دنیا را در بحث اعمال جراحی ضروری داریم و کمتر کشوری این میزان پوشش بیمه‌ای را در طیف جراحی چشم دارد.

دکتر فرزاد محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درخصوص مجموعه اقداماتی که برای سلامت بینایی در کشور تا سن نوجوانی انجام می‌شود، گفت: غربالگری بینایی کودکان زیر شش سال یکی از فعالیت‌های ما در طرح تحول نظام بهداشت است که به صورت پراکنده در برخی مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود و طبق آن رفتارهای بینایی کودک بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است بسته سلامت کودکان زیر شش سال بازنگری شود، ادامه داد: در این بازنگری اجزای سوالات و مشاهداتی که باید در رابطه با رفتارهای بینایی صورت گیرد را با دیدگاه بهداشتی و عملگرایانه بازنگری کردیم. دور جدید این غربالگری در خانه‌های بهداشت از ماه آینده به صورت پایلوت انجام می‌شود. سلامت بینایی درسنین مدرسه نیز برعهده وزارت آموزش و پرورش است.

وی در خصوص برنامه وزارت بهداشت برای غربالگری بینایی نوزادان نیز گفت: ما دو دسته برنامه نیز برای نوزادان تازه متولد شده نارس و معمولی داریم اما هیچکدام فراگیر نیستند. برنامه مراقبت بینایی از نوزادان نارس توسط چند دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود که پرستاران ‌NICU و متخصصان اطفال آموزش‌هایی را دراین زمینه دیده‌اند. طبق این برنامه نوزادان نارس چهارهفته بعد از تولد باید توسط چشم پزشک و متخصص شبکیه معاینه شوند.

محمدی همچنین درباره برنامه غربالگری بیماری‌های چشم نوزادان معمولی و سالم نیز گفت: این گروه از نوزادان توسط متخصصین اطفال از نظر سلامت اندام‌های مختلف از جمله چشم برای دو بیماری مهم مثل آب مروارید مادرزادی و کدورت سطح قرنیه مثل آب سیاه غربال می‌شوند.

به گفته مدیربرنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت، غربالگری تنبلی چشم در گروه سنی زیر شش سال توسط وزارت رفاه و سازمان بهزیستی در فصل پاییز و برای گروه سنی پیش دبستانی انجام می‌شود.

سطح ارجاع برای خدمات چشم پزشکی در نظام سلامت تعریف نشده است

مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت همچنین از تعریف نشدن سطح ارجاع برای خدمات چشم پزشکی در نظام سلامت انتقاد کرد و گفت: ایراد بزرگی که در بحث ساختاری خدمات چشم پزشکی در نظام سلامت وجود دارد این است که سطح ارجاع در خود نظام سلامت تعریف نشده است. ارجاعات چشم پزشکی بعد ازمعاینه نباید به مطب‌های چشم پزشکان، اپتومتریست‌ها یا پزشکان داوطلب اپتومتریست باشد.همچنین نباید مستقیما به مراکز دولتی سطح سه و بیمارستانی ارجاع صورت بگیرد.

وی به بازپرداخت به‌روز نشده بیمه‌ها برای تجویز عینک (خطای انکساری چشم) نیز اشاره کرد و افزود: این محصول به هیچ عنوان لوکس نیست و بسیار پایه‌ای است. بازپرداخت بیمه‌ها برای فریم و شیشه عینک به روز نشده و دفعات آن هم کافی نیست.

وی افزود: درحال حاضرغربالگری تنبلی چشم صورت می‌گیرد، ولی ارجاع آن به همکاران داوطلب و مقطعی و همچنین پزشکان اپتومتریستی است که با بهزیستی قرارداد دارند. ما می‌توانیم برای اپتومتریست‌ها نقشی مانند ماماها برای خدمت زنان تعریف کنیم. البته این ارجاعات باید توسط سیستم بهداشتی پوشش داده شود اما فعلا صورت نگرفته است.

محمدی ضمن بیان اینکه اینکه طراحی نشدن این مسیر ارجاع برای خدمات چشم پزشکی، باعث عدم موفقیت برنامه غربالگری بینایی می‌شود، درعین حال تاکید کرد: شرایط ما از نظر ارائه خدمات چشم پزشکی بسیار خوب است و خدمت رسانی قابل توجهی را در سطح تخصص و فوق تخصصی و خدمات اولیه چشم داریم، اما از نظر جمع‌آوری اطلاعات پایش و پوشش آن خدمات، کاستی داریم.

پوشش بیمه‌ای گسترده خدمات چشم پزشکی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه پوشش خدمات بیمه‌ای در زمینه جراحی‌های توسعه یافته و ضروری چشم بعد از تحول نظام سلامت بسیار گسترده شده است، ادامه داد: پیش از اجرای طرح، جراحی بیماری آب سیاه که شامل کار گذاشتن برخی کاشتنی‌ها است، جزو پوشش بیمه‌ای نبود و بسیاری از بیماران فکر نمی‌کردند که این خدمت برای آنها انجام شود، ولی در حال حاضر این خدمت اضافه شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه کاهش هزینه‌های عمل جراحی آب مروارید و مداخلاتی که برای تنظیم بازار برای هزینه‌های لنز داخل چشمی انجام گرفته، اتفاقات مثبتی ایجاد شده و دسترسی مردم به عمل‌های جراحی آسان‌تر شده است. ما یکی از بهترین پوشش‌های دنیا را در بحث اعمال جراحی ضروری داریم. کمتر کشوری این میزان پوشش بیمه‌ای را در طیف جراحی چشم دارد. پوشش درمان بیمارانی که قوز قرنیه دارند جزو بسته‌های حمایتی قرار گرفته است.

محمدی تاکید کرد: البته هنوز خدمات انکساری در اکثر کشورهای دنیا جزو اعمال لوکس قرار دارد و آن را پوشش نمی‌دهند. اما در بحث خدمات اولیه چشم پزشکی مثل عینک و معاینه بینایی سنجی اشکال پوشش بیمه‌ای داریم.

وی ادغام خدمات اولیه چشم پزشکی در نظام سلامت و بکارگیری اپتومتریست و اپتوژن، همکاری آنها در بدنه نظام سلامت، در دسترس قراردادن عینک و خدمات مرتبط، پوشش مناسب هزینه توسط نظام‌های بیمه‌ای یا بودجه بهداشتی را جزو اهداف مهم وزارت بهداشت برای ادامه برنامه غربالگری بینایی عنوان کرد.

محمدی همچنین از تصمیم این وزارتخانه برای توسعه خدمات بازتوانی کم بینایی و معلولیت ناشی از نابینایی خبر داد و گفت: این برنامه از نظر حاکمیتی و تولیتی بیشتر در حوزه وزارت رفاه و بهزیستی است و قرار است گفت‌وگوهای خودمان را با این دوسازمان توسعه و نظام زیرساخت‌ها و افراد متخصص نیروی انسانی را در بحث بازتوانی ناشی از معلولیت نابینایی در کشور گسترش دهیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟