جرائم حیوان‌آزاری از مجرای قانونی قابل پیگیری نیست


با تلاش و پیگیری‌های فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات، در سال 1998، دهم دسامبر به عنوان روز جهانی حقوق حیوانات نامگذاری شد تا توجه جوامع بشری به این مهم که حیوانات نیز همانند انسان برای زندگی در این کره خاکی سهیم هستند جلب شود.

شباهنگ مداح، یک فعال حقوق حیوانات در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان- اظهار کرد: در کشور ما بحث توجه به حقوق حیوانات با تلاش‌های فراوان تشکل‌های مردم‌نهاد روز به روز پررنگ‌تر شده که این خود جای امیدواری است.

وی ادامه داد: کمپین‌های بزرگی همچون " نه به سیرک " که 18 استان در کشور به این کمپین پیوسته‌اند، احداث پناهگاه‌های حیوانات بی‌خانمان که با تلاش و بودجه شخصی حامیان آن در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته، آموزش به کودکان در مهدکودک‌ها، چاپ بنرها و تراکت‌هایی در حمایت از حقوق حیوانات، همه و همه گواهی بر این حقیقت است که نه می‌توان و البته نباید حقوق حیوانات را نادیده گرفت، چرا که یک جامعه مترقی و سالم جامعه‌ای است که حقوق همه ساکنان آن اعم از انسان، حیوان و گیاهان محترم شمرده شود.

این فعال حقوق حیوانات اظهار کرد: در زمینه حیات وحش و جرائم مربوط به شکار، قوانین قابل اجرایی وضع شده اما متاسفانه در زمینه حقوق حیوانات شهری قانونی وجود ندارد و رفتارها و جرائم حیوان‌آزاری از مجرای قانونی قابل پیگیری نیست.

وی با اشاره به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد افزود: بحث جمع‌آوری سگ‌ها از سطح شهرها و معدوم‌سازی آن‌ها از مباحث متاثر کننده در پایمال کردن حقوق این حیوان و ظلمی‌ست آشکار که در اسلام نیز به شدت از آن ممانعت به عمل آمده است.

مداح گفت: اینکه سال‌هاست جمع‌آوری و کشتار سگ‌ها در کشور در دست اجراست و این مهم که این کشتار نه تنها مانع از افزایش جمعیت سگ‌ها نشده بلکه با سوء مدیریت، منجر به هدر رفتن بیت المال نیز می‌شود، حتی گاهی از این کشتار سوء استفاده‌های غیراخلاقی و غیرانسانی توسط برخی افراد سودجو نیز می‌شود.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: تصمیم‌گیرندگان به منظور کنترل جمعیت حیوانات شهری باید به دنبال یافتن راه‌های علمی، دوشادوش و در کنار حامیان حقوق حیوانات و استفاده از تجربیات و دانش آن‌ها باشند، نه اینکه کشتار آنان را در پیش بگیرند، کشتاری که در خیلی موارد از طرف پیمانکاران به جهت مقرون به صرفه بودن کار به فجیع‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
حیوان آزاری