سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تشکیل اتاق عملیات برای آزادسازی موصل/معامله خروج امن تروریست‌ها


"عباس البیاتی" نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه تلویزیونی المیادین به سوالات این شبکه درباره تحولات عراق از جمله آغاز عملیات موصل و تلاش‌ها برای حذف نیروهای مردمی از حضور در میدانهای نبرد برای آزادسازی مناطق اشغالی از داعش پاسخ داد. (بخش اول مصاحبه)

وی درباره آغاز عملیات آزاد سازی موصل گفت: برای آزادسازی موصل هم اکنون اتاق عملیات مشترکی برای پیگیری آن تشکیل شده است، در این عملیات با نیروهای پیشمرگه و کردستان عراق هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد، هم اکنون جبهه غربی و جبهه جنوبی این عملیات باز شده است و حملات هوایی برضد مناطق اطراف موصل در جریان است.

وی افزود: مقدمات لازم برای آغاز این عملیات در حال شکل‌گیری است، از این رو هم اکنون برخی از نقل و انتقال‌ها در این زمینه در حال صورت گرفتن است.

به گفته این عضو پارلمان عراق، با آغاز فصل بهار قرار است نیروهای ارتش عراق به سمت موصل به حرکت در آیند. وی در عین حال گفت که این عملیات به صورت سریع و برق آسا انجام می‌گیرد و به طور طبیعی در این عملیات ممکن است نیروهای محلی و نیروهای بین المللی هم شرکت داشته باشند.

عباس البیاتی همچنین از وجود یک معامله پنهانی توسط برخی از سیاستمداران عراق برای خروج امن تروریست ها از موصل خبر داد و گفت : برخی از سیاستمداران عراقی هم اکنون از سناریوی آرامی استفاده می‌کنند و آن سناریو را دنبال می‌کنند، آنها اکنون می‌کوشند، طرح موسوم به انجام معامله را طرح ریزی کنند، آنها می خواهند گذرگاهی امن را بری خروج گروه‌های تروریستی داعش از موصل فراهم سازند.

وی در عین حال به نام این سیاستمداران عراقی هیچ اشاره ای نکرد ولی تاکید کرد که هم اکنون خواست تروریست‌ها و کشورها و گروه های حامی آنها این است که عملیات خروج این گروه‌های تروریستی از طریق یک معامله انجام شود، خواه این معامله بزرگ باشد یا کوچک، فرقی نمی‌کند، آنها تنها خواهان خروج تروریست‌ها از موصل هستند.

بخش دوم این مصاحبه به صورت سوال و جواب در زیر می‌آید

مجری برنامه : گفته می شود، آمریکا درصدد ایجاد نوعی از توازن سنی و شیعی در این منطقه است، البته بنده به نوبه خود از استفاده و به کارگیری این واژه سخت متاسفم، اما اظهارات کارشناسان مسائل مربوط به عراق در این باره حکایت دارد ؟ وقتی کسی در این باره صحبت می کند، این به آن معنی است که چنین مساله ای در واقعیت هم موجود است، چرا آمریکا در صدد ایفای چنین نقشی در عراق و بخصوص در این مناطق مورد بحث است ؟

عباس البیاتی : خیر درست نیست ما در عراق چیزی بنام توازن ندارم، ما چیزی بنام قانون اساسی داریم، جریان‌های سیاسی و نظر مردم در این بین ملاک عمل است، ما نیازی به توازن نداریم، ما در تصمیم گیری‌ها به نظر مردم و ملت عراق نیاز داریم، این مردم عراق هستند که روند فعالیت های سیاسی را در کشور تعیین می کنند، هرم قدرت و سلطه را ملت تشکیل می‌دهند، بنابراین باید به آن دسته از کسانی که می‌خواهند روند فعالیت‌های سیاسی عراق را با کمک گرفتن از قدرت های منطقه‌ای و با حمایت آمریکا تغییر دهند، می‌گویم، بهتر است این تلاش‌ها را کنار بگذارید، باید به سمت ملت روی آورید، باید به تصمیم ملت عراق احترام بگذارید،‌ لازمه این امر در ابتدای مساله این است که کشورشان و شهرهای اشغال در آمده از سوی تروریست‌ها را آزاد کنند، بعد با روی آوردن به ملت و شنیدن خواست و نظر مردم و در پناه قانون اساسی برای مشارکت در تصمیم گیری‌های سیاسی مشارکت کنند.

اگر قرار است توازنی هم در عراق حاکم باشد، این توازن از طریق رای ملت و با توجه به مفاد قانون اساسی عراق صورت خواهد گرفت، نباید اصول ایجاد تحول در کشور از این طریق باشد که کسی به یک باره تصمیم می‌گیرد، به سمتی در دولت دست یابد و بعد تصمیم می‌گیرد، برای رسیدن به آن سمت سیاسی فلان برنامه ها را دنبال کند، دیگر کسی نمی تواند از طریق برنامه ریزی‌های خارج از دایره قانون اساسی و خارج نظر ملت به اهداف خود دست یابد، دیگر سمت ها و حقوق همه مسئولان و شخصیت ها با در نظر گرفتن قانون اساسی و رای و نظر ملت عراق در این کشور پایه ریزی می شود، از این پس چیزی به عنوان توافق برای تقسیم قدرت بین گروه‌ها و تشکلات سیاسی در عراق به صورت یکسان وجود ندارد، هر گروه و تشکلی که فعالیت و نقش بیشتر و بهتری در رعایت قانون اساسی و توجه به خواست ملت ایفا کند، سهم بیشتری را دریافت خواهد کرد.

ما به انجام شدن معاملات سیاسی دیگر هیچ ایمانی نداریم، ما معتقد به این هستیم که پیروزی ها و موفقیت ها باید بر روی زمین حاصل شوند، باید این موفقیت ها از طریق آزادی مناطق اشغال شده از دست تروریست‌ها محقق شود، باید بعد از آزادی این مناطق ابتدا مردم و اهالی به شهرهای خود بازگردند و همزمان روند برای عادی‌سازی اوضاع در این مناطق و بازسازی این مناطق هم دنبال و پیگیری شود، اگر هم بعد از آن این گروه‌ها و تشکلات سیاسی تصمیم گرفتند، تغییری را انجام دهند، این تغییر باید براساس نظر و خواست ملت باشد، آن هم از طریق درخواست از ملت برای مشارکت در انتخابات و همه‌پرسی برای ایجاد تغییر مورد نظر و یا حتی تغییر شکل و سیاق نظام سیاسی در کشور، بنابراین در این امر نظر مردم و قانون اساسی حرف اول و آخر را می زند. از این رو انجام هرگونه تحول و تغییر در قوه مجریه یا مقننه در عراق نیازمند آن است که این تغییرات با توجه به مفاد قانون اساسی و با احترام به رای ملت صورت گیرد.

اتاق عملیات مشترک برای آزادی موصل

مجری برنامه : برای این که خیلی از اصل موضوع منحرف نشویم، سوالم را این گونه بیان خواهم کرد، چه چیزی باعث شده است تا عملیات برای آزاد سازی شهر موصل تا به امروز به تعویق بیفتد ؟

عباس البیاتی : برای آزاد سازی موصل هم اکنون اتاق عملیات مشترکی برای پیگیری آن تشکیل شده است، در این عملیات با نیروهای پیشمرگه و کردستان عراق هماهنگی‌های لازم صورت می گیرد، هم اکنون جبهه غربی و جبهه جنوبی این عملیات باز شده است و حملات هوایی برضد مناطق پیرامون موصل در جریان است.

در این بین تنها جبهه شمالی باقی می‌ماند، این جبهه هم با کشور سوریه هم مرز است، برای محدود کردن این جبهه نیز نیاز به این داریم تا این منطقه مرزی را به صورت کامل قطع کنیم و برای بستن مسیرها بر روی گروه‌های تروریستی لازم است با استفاده از نیروی هوایی و حملات هوایی این منطقه را به صورت کامل مسدود کنیم.

ما هم اکنون برای آغاز عملیات در این منطقه تنها در انتظار پایان یافتن سرمای زمستان هستیم، هم اکنون مقدمات لازم برای آغاز این عملیات در حال شکل گیری است، از این رو هم اکنون برخی از نقل و انتقال‌ها در این زمینه در حال صورت گرفتن است.

با آغاز فصل بهار قرار است نیروهای ارتش عراق به سمت موصل به حرکت در آیند، البته در این خصوص این مساله را هم متذکر شوم، که این عملیات به صورت سریع و برق آسا انجام می‌گیرد، البته به طور طبیعی در این عملیات ممکن است نیروهای محلی و نیروهای بین المللی هم شرکت داشته باشند.

مجری برنامه : می‌گویید، عملیات سریع و برق آسا، آیا این سخن شما براساس اطلاعات و مستندات است و اگر چنین است، چرا باید سریع و برق آسا صورت گیرد؟

عباس البیاتی : بله ابتدا می‌خواهم بگویم داعش چگونه در ابتدای امر وارد موصل شد ؟ آنها در یک شبی تاریک ( مثال عربی ) وارد شدند، اکنون هم برخی از سیاستمداران و برقی از کشورهای منطقه‌ای تلاش می‌کنند، تا داعش در شبی تاریک از موصل خارج شود، هم اکنون همان کسانی که مقدمات لازم برای ورود داعش به موصل را از قبل فراهم کرده بودند، در حال برنامه ریزی و معاملات زیرمیزی برای فراهم کردن زمینه لازم برای خروج آنها از موصل هستند، آنها فکر می کنند، داعش تنها با تعویض لباسش می تواند به سادگی از موصل خارج شود و گویی هیچ اتفاقی در این مدت نیفتاده است، به همین دلیل است که آنها نمی خواهند گروه‌های داوطلب مردمی در عملیات آزاد سازی موصل مشارکت داشته باشند،هم اکنون خواست تروریست‌ها و کشورها و گروه های حامی آنها این است که عملیات خروج این گروه های تروریستی از طریق یک معامله انجام شود، خواه این معامله بزرگ باشد، یا کوچک فرقی نمی کند، آنها تنها خواهان خروج تروریست ها از موصل هستند.

ما به نوبه خود می‌گویم به فشارهای خود تا آزاد سازی کامل شهر موصل از تروریست ها ادامه خواهیم داد، در این خصوص هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع ما برای تحقق این مهم شود، تنها کسانی که می‌توانند این شهرها و مردمانشان را آزاد کنند، خود اهالی این مناطق هستند، کسانی هم که فکر می‌کنند، برای آزاد سازی این مناطق باید به کمک کشورهای منطقه‌ای و بین المللی دل ببندند، باید بگویم این افراد به دنبال سراب و توهم هستند، آنها به نتایج تحولات بین‌المللی امید بسته اند و بهتر است، در این امید و آرزوها باقی بمانند.

شاید برخی فکر می کنند، باید منتظر پایان مسائل مربوط به سوریه، یمن و لبنان باشند، برخی هم پرونده‌ها و مسائل مختلف را به موضوعات و برنامه‌های گوناگونی مرتبط می‌دانند، این افراد در واقع هنوز نمی‌دانند برخی از مسائل از نظر سیاسی چگونه اداره و کنترل می‌شوند.

مجری برنامه: آیا واقعا جریان‌هایی که داعش را وارد موصل کرده‌اند، اکنون تلاش می‌کنند تا داعش را از این شهر خارج کنند؟

عباس البیاتی : ما منکر این نیستیم که حملات ائتلاف بین المللی برضد داعش به دولت عراق کمک کرده تا در مبارزه با تروریسم و داعش موفق عمل کند، ببینید آموزش دادن و مسلح کردن نیروهای عراقی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما یک واقعیت را نباید فراموش کنیم که آزاد سازی یک سرزمین محقق نمی‌شود، مگر آن که نیروی پیاده زمینی در این امر نقش خود را ایفا کند، این نیروهای پیاده نظامی هم نیروهای عراقی بودند، منظورم ارتش و نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس فدرال عراق و همچنین نیروهای داوطلب مردمی عراق و عشایر بودند، موفقیت‌های ما در تکریت و الرمادی همه مدیون همین گروه‌ها هستند، از نظر نظامی و تئوری‌های نظامی همواره گفته شده است که هیچ آزادسازی برای مناطق گوناگون بر روی زمین صورت نمی‌گیرد، مگر آن که در این عملیات نیروهای پیاده نیز حضور و مشارکت داشته باشند، اما از هوا باید بگویم بله کمک و همکاری بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.

در بخش مربوط به موصل سه مساله وجود دارند که باید به آنها توجه لازم صورت گیرد، در خصوص مطلبی که شما بیان کردید و سوال شما در آن زمینه است، برخی از سیاستمداران و تصمیم گیرندگان برای آزادسازی شهر موصل اکنون به این نتیجه رسیده‌اند، که هزینه آزادی سازی موصل بسیار سنگین خواهد بود، در واقع آنها با دیدن عملیات آزادسازی الرمادی و دیگر مناطق مشابه به این نتیجه گیری رسیدند، همه خوب می‌دانیم که مساله، مساله یک جنگ واقعی است و ما بازی نمی‌کنیم و قرار نیست کار بیهوده‌ای را انجام دهیم، ما واقعا با یک جنگ واقعی رو به رو هستیم، جنگ تلفات ، زیان‌ها و خسارت‌هایی را به دنبال دارد، مساله یک تفریح و سرگرمی نیست.

مجری برنامه : منظور از سیاستمداران آیا منظور شما از داخل عراق است، یا از بیرون عراق و خارج هم در این امر تصمیم گیری می‌کنند و این موضوع مساله‌ای پشت پرده نیست ؟

عباس البیاتی : منظور من سیاستمداران از هر دو طرف است، هم سیاستمداران داخلی و هم حامیان آنها در خارج از عراق همه در این امر نقش دارند، آنها بعد از مشاهده تلفات در الرمادی به این نتیجه رسیدند، مساله دیگر موضوع مربوط به آوارگان در این شهر است، در صورت بروز درگیری و جنگ دو میلیون سکنه این استان بعد از آغاز جنگ به کجا به حرکت در می‌آیند ؟ و به کجا پناه خواهند برد ؟، بنابراین خود همین مساله هم امری بسیار حساس و با ارزش است و باید به اندازه کافی این موضوع مورد بحث قرار گیرد، مساله سوم موضوع مربوط به آزادسازی سرزمین است، یعنی آزادی مرحله به مرحله زمین، باید موضوع آزادسازی موصل به صورت وجب به وجب بررسی و دنبال شود، برای ورود به موصل باید محله به محله برنامه آزادسازی دنبال شود.

برای تحقق تمام این مراحل ما نیازمند به داشتن یک نیروی عظیم هستیم و تنها نیروی موجود و آماده برای مشارکت در این چنین عملیاتی نیروهای داوطلب مردمی هستند، در این عملیات حضور نیروی‌های نظامی ارتش عراق و نیروهای امنیتی و پلیس فدرال عراق و نیز نیروهای کُرد پیشمرگه امری لازم و ضروری است، هم اکنون برخی دم از آن می زنند که برای آزاد سازی موصل باید عشایری را آماده کنیم، هم اکنون عشایر شَمّر و جبور که در اطراف شهر موصل هستند، آمادگی این را دارند تا در عملیات برای آزادسازی این شهر با کمک دیگر نیروها در آزادسازی مشارکت کنند، اما این نیروهای همگی برای انجام عملیات کلی برضد داعش خوب هستند، ولی در مرحله مربوط به آزادسازی شهر و ورود به داخل شهر موصل این مهم تنها از عهده نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای ارتش عراق بر می‌آید.

ایجاد گذرگاه امن برای خروج تروریست‌ها از موصل

در مقابل ما می بینیم که برخی از سیاستمداران عراقی هم اکنون از سناریوی آرامی استفاده می‌کنند و آن سناریو را دنبال می کنند، آنها اکنون می‌کوشند، طرح موسوم به انجام معامله را طرح ریزی کنند، آنها می خواهند گذرگاهی امن را بری خروج گروه های تروریستی داعش از موصل فراهم سازند.

مجری برنامه : این معامله مفادش چیست و چگونه می خواهند آن را محقق سازند؟

عباس البیاتی : این معامله نخست از این طریق دنبال می‌شود، تا مانع از ورود نیروهای داوطلب به داخل شهر موصل شوند و گروه‌های داوطلب به هیچ عنوان وارد مبارزه با داعش نشوند، مساله دوم هم اکنون تلاش می‌کنند، تا شهر موصل را از خطر بمباران‌ها در امان نگاه دارند، آنها از این طریق هم می خواهند جلوی آزادسازی آن را بگیرند و هم اجازه ندهند بخش‌های مختلف آن ویران شود و علاوه بر آن می‌کوشند از این طریق از آواره شدن اهالی جلوگیری شود، بنابراین از این طریق همان گونه که در قبال ورود این تروریست‌ها به موصل چشم پوشی کرده بودند، اکنون هم سعی می‌کنند، از این طریق با اعمال چشم پوشی برای خروج آنان از این شهر تمهیدات لازم را فراهم سازند.

در غیر این صورت من شما را به خدا سوگند می‌دهم، آیا باور می‌کنید مسافت 200 کیلومتری بین مرزهای سوریه تا موصل داعش با خودروهایش و با تجهیزاتش و حتی با نیروهای پیاده اش می‌تواند بدون هیچ مانعی به شهر موصل برسند، آیا دستگاه های ماهواره‌های جاسوسی و نیروهای اطلاعاتی حضور ندارند ؟ آیا واقعا این نیروها و تجهیزات را در مسیر هیچ نیرویی ندیده و هیچ شهروندی در طول مسیر حرکت و نقل و انتقال گسترده آنها را مشاهده نکرده است؟ همانگونه که ورود این نیروها از مرز سوریه تا شهر موصل در طول شب تنها 3 ساعت زمان برد، اکنون هم فکر می‌کنند، با گذشت 3 ساعت از زمان می‌توانند با خروج این نیروها از موصل به سمت سوریه کنار می‌آییم.

دولت عراق در هیچ معامله‌ای در خصوص موصل شرکت نخواهد کرد

مجری برنامه : آیا دولت عراق می تواند با چنین معامله‌ای موافقت کند ؟

عباس البیاتی : دولت عراق تصمیم قاطعی گرفته تا موصل را آزاد کند، دولت عراق هرگز در چنین معامله ای مشارکت نخواهد داشت.

مجری برنامه : همان سیاستمدارانی که شما درباره آنها صحبت کردید، حامیان منطقه‌ای و بین المللی دارند، آیا این حامیان آنها نمی توانند در این زمینه فشارهایی را بر دولت عراق تحمیل کنند ؟

عباس البیاتی : بله اما دولت عراق در این زمینه برنامه‌هایی را برای خود تدارک دیده است و همواره به دنبال تحقق و اجرای این برنامه‌ها بوده است، هم اکنون حداقل دو گردان را دولت عراق در شهر "مخمور" گردهم آورده است و یگ گروهان از تکاوران ارتش عراق هم در این شهر مستقر شده‌اند، در دو جبهه جنوبی و غربی هم نیروهای داوطلب مردمی مستقر شده‌اند و پیشروی‌های خود را به صورت آهسته آهسته به سمت "شرگاط" و "الگیاره" در حال پیشروی است، و بعد از آن این نیروها رو به سوی موصل خواهند کرد، حتی هم اکنون دولت عراق تلاش می‌کند، نیروهای بیشتری را جمع آوری کند، از این رو اعلام می‌کنم که نیروهای ارتش و نیروهای داوطلب مردمی همانگونه که در آزادی سازی الرمادی نقش و حضور داشته اند، اکنون هم برای آزاد سازی موصل مشارکت خواهند کرد، از این رو می‌گوییم که دولت عراق از تمام این تلاش‌های سیاستمداران به دور است، کیست در شهر موصل که غیرت و شرف داشته باشد و در عین حال با حضور و مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی موصل مخالفت کند؟ 

هم اکنون اهالی شهر موصل در اختیار داعش هستند، هم اکنون داعش در حال نابودی مردم است، داعش در حال سربریدن سر اهالی است، داعش مثل گوسفند  سر مردم را در موصل از بدنشان جدا می‌کند، یک بار اهالی را متهم به عضویت در کمیساریای عالی انتخابات می‌کند و سر آنها را از بدن جدا می کند، و یک بار هم گروهی از مردم را به اتهام نامزدی برای شرکت در انتخابات گردن می زند، برخی اوقات گروهی از مردم را به همکاری با نظام متهم می‌کند و می‌کُشد، و باری دیگر مردم را به عضویت داشتن در گروه‌های اجتماعی متهم می سازند، همه روزه داعش به بهانه‌های مختلف در حال سربریدن اهالی بی دفاع و بی گناه موصل است.

بعد از مدتی می بینید، شخصی از اردن یا از بغداد یا از اربیل سر از کانال های تلویزیونی در می آورد و می گوید، ما با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در عملیات آزادسازی موصل مخالف هستیم، تو باید پیش از همه از همین نیروهای داوطلب مردمی برای آزاد سازی سرزمین خودت و مردم خودت درخواست همکاری می کردی، تو چگونه انسانی هستی ؟؟ مردم این مرز و بوم در دستان داعش اسیر هستند و به دست  آنها سربریده می‌شوند.

مجری برنامه : آیا این نیروهای داوطلب مردمی می توانند در آینده کشور یک شاخه سیاسی داشته باشند و حضوری را در دولت آینده عراق برای خود به ثبت برسانند ؟

عباس البیاتی : هرگز چنین مساله ای را تصور نمی‌کنم، چرا که هم اهالی موصل به خوبی می دانند و هم اهالی الانبار و الرمادی می‌دانند، این کمیته های مردمی چه کسانی هستند و دقیقا برای نجات آنها از دست تروریست ها چه انجام داده اند؟ و در مقابل هم به خوبی می دانند، چه کسانی از دفاع از آنها خودداری کرده و شانه خالی کردند ؟ آن سیاستمداران به گونه ای در این مرحله عمل کردند، که گویی حاضر هستند، به هر قیمتی ولو به قیمت از دست رفتن جان اهالی شهرهایشان و کشته شدن مردم این سرزمین و استقرار تروریست ها بر آنان به حکومت خود بر این مردم ادامه دهند، ولو این که این مردم به مشتی جمجمه تبدیل شده باشند.

مردم دیگر حاضر نیستند کسانی و سیاستمدارانی را قبول کنند، که حاضر شده بودند، بر جمجمه های آنها حکومت کنند، این مردم دیگر بیدار و آگاه شده اند، این قبیل سیاستمداران دیگر در روند سیاسی در عراق هیچ عددی به شمار نمی آیند.

مجری برنامه : از شما درباره جزئیات مربوط به آزاد سازی موصل صحبت کردم، می خواهم بدانم فرمانده ارتش نظامیان آمریکایی چگونه با جرات و اطمینان کامل می گوید، موصل به زودی آزاد خواهد شد و حتی در بیان این مساله به صراحت گرفته است، عملیات آزاد سازی موصل یکی از دقیق ترین عملیات نظامی تاریخ خواهد بود ؟ او حتی نگفت در تاریخ جنگ های عراق بلکه گفت در تاریخ جنگ ها این نبرد عملیات بی سابقه ای خواهد بود ؟

عباس البیاتی : ما دیگر شک نداریم که عراق و سوریه به بوته ای برای آزمایش انواع و اقسام سلاح و مهمات تبدیل شده است، اما با این وجود ما از هر تلاش و کوششی برای درهم کوبیده شدن خطوط داعش استقبال می کنیم، عملیاتی که باعث می شود از عبور و تردد تروریست ها از مناطق مرزی جلوگیری شود، و همچنین مانع از نقل و انتقال تروریست ها در مناطق مختلف با استفاده از خودروهایشان می شود، ما از تمام چنین عملیاتی حمایت می کنیم.

این عملیات نظامی حتی باعث شده است، کامیون های حامل سوخت و تانکرداری که سوخت و نفت را از طریق مرزها برای داعش چاقاق می کردند، دیگر نتوانند از این طریق این مساله را دنبال کنند، از این رو از نظر ما برای آزاد سازی موصل کمک و حضور هر نیرویی مورد استقبال است، اما این مساله نباید به گونه ای منعکس شود، که در این بین از حضور نیروهای داوطلب مردمی جلوگیری شود، هرگز ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم نمی تواند جایگزین نیروهای داوطلب مردمی باشد و نیروهای داوطلب مردمی هم هرگز جایگزین نیروهای ائتلاف بین المللی نیستند، دولت عراق در بغداد اتاق عملیات مشترک نظامی دارد، و در این اتاق برنامه مشترک عملیاتی طراحی شده است، به موجب این برنامه هریک از این نیروها در جایی که مناسب باشند، قرار می گیرند، این صف آرایی گروه ها و نیروهای مختلف هیچ تناقضی با طرح آزاد سازی موصل ندارند و همه برنامه ها به موجب همین مساله تدوین شده است.

تمام مراحل طرح عملیات آزادسازی موصل توسط عراقی‌ها انجام می‌شود

مجری برنامه : ژنرال ورن گفته است که طرح آزاد سازی شهر موصل بر اساس سه مرحله تدوین شده است، در مرحله نخست تلاش می شود، ائتلاف از آسمان گروه های تروریستی را هدف قرار دهد، و به صورت همزمان نیروهای زمینی محلی وارد عمل خواهند شد و در مرحله دوم باید تمام گروه های تروریستی و منابع مالی و مراکز تهیه نفت آنها نابود شود و در مرحله سوم و نهایی باید به گفته این ژنرال آمریکایی مقامات عالی رتبه داعش و تروریست ها هدف قرار گیرند، با این مراحل سه گانه و توصیفی که وی ارائه داده است، آیا باید به این نتیجه برسیم که طرح برای آغاز حمله به موصل از سوی آمریکایی ها طرح ریزی شده است، و دولت عراق در این طرح مشارکت و حضور داشته است ؟

عباس البیاتی : خیر عملیات قرار است، محلی و عراقی باشد، این طرح را خود عراقی‌ها برنامه ریزی می کنند، تمام مراحل آن و اجرای آن را خود دولت عراق با کمک فرماندهان نظامی عراقی تهیه و تدارک می بینند، وارن گفته است که قرار است، نیروهای محلی به صورت زمینی در این عملیات مشارکت داشته باشند، از این رو باید بگویم این اذعانی از سوی این ژنرال آمریکایی تلقی می شود، مبنی بر این واقعیت که این محلی بودن آنها نشان از نیروهای داوطلب مردمی دارد، داوطلب های ترکمانی و ایزدی و داوطلب هایی از عشایر عراق الجبور و الشمر و دیگر عشایر همه در این عملیات به صورت زمینی در آزاد سازی موصل مشارکت خواهند داشت، ما نیروهای داوطلب شبکی و نیروهای داوطلب مسیحی داریم، ...

مجری برنامه : با عرض معذرت من سخنان شما را ناگزیر باید قطع کنم، چون ژنرال ورن به صراحت چنین گفته است: در این عمیلیات 3 هزار و 600 نظامی آمریکایی و 2 هزار و 700 نظامی از 18 کشور شرکت کننده در ائتلاف عراق سخن گفته است، بنابراین سخن وی در این جا درباره نیروی زمینی و سرباز است، که این نیروها علاوه بر شرکت در جنگ در آموزش نیروهای محلی عراقی شرکت خواهند داشت، و حتی گفته 20 هزار نظامی عراقی را تاکنون آموزش داده اند، و بیش از 2 هزار پلیس عراقی هم در دوره های آموزشی این نیروها شرکت داشته اند، همچنین به صراحت گفته که در این بین 5 هزار نیروی محلی بومی سنی مذهب هم در این عملیات مشارکت خواهند داشت ؟

عباس البیاتی : بله سخنان این مسئول کاملا دقیق است، البته تایید سخنان وی به این معنی نیست که من هم آمریکایی شده ام، بله چرا می گویم دقیق است، چون این آموزش ها را برای الانبار انجام دادند، در عملیات آن مرحله 3 گردان از ارتش عراق حاضر بودند، مساله دوم آموزش 5 هزار نفر از نیروهای عشایر استان الانبار بود، مساله سوم آموزش 2 هزار نیروی پلیس الرمادی برای به دست گرفتن کنترل امنیت این شهر بوده است، ببینید هم اکنون نیروهای آمریکایی آمادگی مشارکت زمینی در عملیات آزاد سازی موصل را ندارند، هم اکنون دولت و نظام آمریکا در شرایط انتخابات ریاست جمهوری به سر می برد، به شما از هم اکنون تا یک سال آینده اطمینان می دهم، آمریکا حتی یک نظامی آمریکایی خود را در سوریه وعراق پیاده نخواهد کرد.

چرا ؟ به این دلیل که کشته شدن تنها یک نظامی آمریکایی می تواند خواست و روحیه یک رای دهنده آمریکایی را به صورت کامل تغییر و دگرگون سازد، یعنی می تواند یک رای دهنده آمریکایی را از دمکرات به جمهوریخواه تغییر دهد و برعکس می تواند رای دهنده آمریکایی را از گرایش به جمهوریخواه به دمکرات دگرگون سازد.

شما این را بهتر از من می دانید، وقتی احزاب در آمریکا وارد رقابت های شدید انتخاباتی می شوند، شرط این امر عدم حضور حتی یک نظامی آنها در جنگ است، اکنون مرحله تبلیغات انتخاباتی آمریکا به اوج خود رسیده است، کشته یا زخمی شدن هر نظامی آمریکایی یا حمله به منافع آمریکا در هر کجای جهان می تواند نتایج منفی در انتخابات این کشور بر جای نهد.

این شما از نظامیان آمریکایی که تعدادشان آمده نظامی جنگجو نیستند، این نظامیان تنها مستشاران نظامی و آموزش دهندگان به نیروهای محلی هستند، خلاصه آن چه که همه باید بدانند این است، جنگنده هایی آمریکایی تنها در آسمان عراق از نیروی زمینی ارتش عراق حمایت می کنند، و نیروهای داوطلب مردمی در کنار نیروی ارتش و نیروی امنیتی و پلیس فدرال و پیشمرگه در عملیات آزاد سازی حضور و مشارکت خواهد داشت.

مقتدا صدر برای حمایت از دولت پیش شرط تعیین نکرده است

مجری برنامه :مقتدا صدر و حیدر العبادی نخست وزیر عراق با هم دیداری داشتند و در این دیدار درباره تغییرات در دولت عراق که قرار است به زودی صورت گیرد، بحث و گفت وگو کردند، این تغییرات قرار است در راستای طرح اصلاحاتی حیدر العبادی در عراق دنبال شود، آیا درباره جزئیات این تغییرات دولتی در عراق اطلاعاتی دارید ؟

عباس البیاتی : این دیدار از چند ناحیه بسیار مهم ارزیابی می شود، نخست این که این دیدار در محله کاظمین بغداد صورت گرفت، که یک مقام بسیار مقدس دینی است، این برای نخستین بار است که نخست وزیر عراق در تاریخ این کشور با رهبر یک جریان سیاسی در صحن مقدس کاظمین دیدار و گفت وگو می کند، این دیدار بسیار مثبت و مثمرثمر بود، نتایج بسیار خوبی از آن حاصل شده است، در این دیدار به سه مساله تاکید شده است، نخست این که مقتدی صدر از تغییرات و اصلاحات کلی که توسط حیدر العبادی صورت می گیرد، حمایت کامل کرد، و این تغییرات را تاکید می کنم که به دست خود العبادی حاصل و دنبال می شود، مساله دوم تصمیم گرفته شد، تا سخنان و مواضع سیاسی یکی و مشترک گردد، چرا که عراق از نظر سیاسی و امنیتی و اقتصادی با شرایط سختی روبه رو است.

همچنین سوم این که همانطور که گفتم مقتدی صدر به العبادی تاکید کرد، تمام گام ها و مراحلی را که العبادی تاکنون برداشته را حمایت و تایید می کند، همچنین در این باره ذکر این نکته لازم و ضروری است که مقتدی صدر هیچ پیش شرطی را برای حمایت خود از برنامه های حیدر العبادی نخست وزیر عراق مطرح نکرد.

نخست وزیر عراق هم در این دیدار به مقتدی صدر اعلام کرد، هیچ سستی و تردیدی در اجرا و ادامه برنامه های اصلاحاتی مدنظر بوجود نیامده است و تا رسیدن این اصلاحات به مقصود ادامه خواهند داشت. و گفته که به این پرونده ظرف کمتر از یک ماه آینده پایان خواهد داد.

به نیروهای ترکیه در خاک عراق هیچ نیازی نداریم

مجری برنامه : مواضع دولت عراق در خصوص ورود و یورش ارتش ترکیه به منطقه و پایگاه نظامی بعشیقه به کجا انجامیده است ؟

عباس البیاتی : ابتدا لازم می دانم بگویم که ما انفجار تروریستی که در آنکارا حاصل شد، به شدت محکوم می نماییم، چرا که از نظر ما تروریسم، تروریسم است، و هیچ تفاوتی در این باره قائل نمی شویم، مساله دیگر این است که متاسفانه هنوز نیروهای ارتش ترکیه در بعشیقه حضور دارند، و هنوز عقب نشینی نکرده اند، حال این که دولت عراق چندین بار از دولت ترکیه و نیروهای این کشور خواسته بود، خاک عراق را ترک کنند، در همین زمینه احمد داود اوغلو نخست وزیر عراق قصد دارد، ظرف روزهای آتی برای بررسی این موضوع به بغداد سفر کند، اما موضع حیدر العبادی نخست وزیر عراق در این باره بسیار واضح بوده است، ما دلیلی برای استقبال از نخست وزیر ترکیه نمی بینیم، مگر آن که دولت ترکیه به صورت رسمی موضع خود را در این زمینه با مضمون لزوم عقب نشینی نیروهایش از عراق اعلام کند، از این رو ممکن نیست پیش از اعلام رسمی موضع ترکیه برای عقب نشینی نیروهایش از عراق دیداری بین مقامات عراق و ترکیه صورت گیرد، اگر این نیروها با هدف آموزش به این منطقه آمده اند، این دولت عراق است که تعیین خواهد کرد، در کجا این آموزش باید صورت گیرد و اگر این نیروها رزمی هستند، ما از آنها دعوت به عمل نیاورده ایم و حاضر نیستیم نیروهای نظامی را در داخل خاک عراق پذیرا باشیم، چون اگر از این نیروها استقبال کنیم، باید به صورت جدی از باقی نیروهای کشورهای دیگر هم استقبال کنیم.

وقتی که هم نیروهای داوطلب داریم و هم ارتش و دیگر نیروها را داریم، به این چنین نیروهایی در عراق اصلا نیازی نداریم، بنابراین این نیروهای ترکیه هنوز در آن منطقه حضور دارند، و برای ادامه حضورشان هم اصرار می کنند، و در افق هیچ نشانه هایی مبنی بر تصمیم این نیروها برای خروج از خاک عراق دیده نمی شود، حال این که مواضع دولت عراق خواه از طریق اتحادیه عرب و خواه از طریق شورای امنیت و سازمان ملل هم در این خصوص واضح و مشخص بوده است، حال این که حتی هیئتی هم که از ترکیه چندی قبل وارد خاک عراق شده بود، اعتراض رسمی دولت عراق در این زمینه را دریافت کرد.

انتهای پیام /ر


ویدیو مرتبط :
نمایی از شهر ویران شده موصل پس از آزادسازی از چنگال تروریست‌های داعش