کیفیت پایین نان در هرمزگان


استاندار هرمزگان گفت: باید با کم فروشی و گرانفروشی در بخش آرد و نان برخورد شود و جایگاه تک تک نانوایان، تعیین و کنترل و نظارت مستمری بر عملکرد آنها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خلیج‌فارس، جاسم جادری در جلسه کارگروه استانی آرد و نان هرمزگان با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که همواره در این زمینه مطرح می‌شود کیفیت پایین پخت و عرضه نان یا ضایعات زیاد نان است، عنوان کرد: هرچه کیفیت نان بهتر باشد دور ریز آن هم کمتر خواهد بود. باید از مزرعه تا سفره نظارت‌ها با ارائه طرح‌های درست انجام شود تا بتوانیم در ارتباط با عرضه نان با کیفیت بهتر کار کنیم.

وی، اسراف در مصرف نان را زیاد دانست و افزود: تاثیر آزاد کردن قیمت آرد یا نان در کیفیت نان باید مورد ارزیابی قرار گیرد چون هدف از این کار افزایش کیفیت و مصرف مناسب نان بوده است و این امر در استان باید بررسی و آمار کمی و کیفی آن ارائه شود.

استاندار هرمزگان ادامه داد: واحدهای تولید نان به روش سنتی نیز دیگر جوابگو نیست و باید به سمت تولید مکانیزه نان برویم تا شاهد تولید نان دارای ارزش بالای غذایی و ضایعات کم باشیم. تفکیک و توسعه آزادپزی نان باید متناسب با شرایط و به صورت مدیریت شده انجام شود. نظارت مستمر بر پخت و عرضه نان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و از خود مردم هم در این خصوص کمک گرفته شود تا احساس نکنند نظارتی وجود ندارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: باید به افزایش کیفیت نان، کاهش ضایعات و مکانیزه کردن نانوایی‌ها در هرمزگان به عنوان استانی بپردازیم.

خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: نبود سیلو یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت آرد استان است. با وجود پیگیری‌های انجام شده، همچنان استان فاقد سیلو بوده و گندم‌های وارداتی و داخلی در استان در انبارهای رو باز و سرپوشیده فاقد استاندارد لازم نگهداری می‌شوند.

وی بیان کرد: مهمترین اقدامات، نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی نانوایی‌های آزاد پز در استان، هماهنگی با صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات کم بهره جهت بهسازی نانوایی‌های آزادپز و تهیه شیوه نامه ساماندهی آرد نان استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بر لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی اجتماعی جهت استفاده از نان، اشاره کرد و از اعضاء خواست راهکارهای منطقی و معقول را مکتوب به دبیرخانه کارگروه ارسال کنند.

قاسمی به عملکرد واحد بازرسی و نظارت، اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال 94 تا پایان مهر در استان 9220 مورد بازرسی انجام شده که 189 پرونده تخلف به ارزش ریالی بیش از 511 میلیون ریال حاصل شده است. عمده ترین تخلفات را گرانفروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و عرضه خارج از شبکه تشکیل می‌دهند.

وی گفت: از مجموع 1102 نانوایی در استان هرمزگان تعداد 193 واحد آزادپز هستند. ساماندهی توزیع آرد از عوامل مهمی است که باید با دقت هر چه تمام انجام شود تا به صورت عادلانه توزیع شود. باید یک فرآیند قابل اطمینان وجود داشته باشد که کلیه آردها قبل از توزیع، چک و کنترل شده و گندم‌هایی که استاندارد لازم را ندارد، وارد کارخانجات نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان کرد: تهیه نان با کیفیت نیازمند استفاده از آرد مرغوب و مناسب است، و باید با برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای ارتقای کیفیت آرد و نان تلاش کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
درست کردن نان مهیاوه ای غذای خوش مزه هرمزگان