نگاهی به دلایل بستری شدن پدر استقلال


ایران ورزشی: بیماری منصور پورحیدری و بستری شدن او در بیمارستان ایرانمهر، یکی از مهم‌ترین خبرهای فوتبالی روزهای اخیر بوده که نگرانی خیلی از فوتبالی‌ها را نیز در پی داشته است. بستری شدن پورحیدری که در ابتدا گفته می‌شد به دلیل عارضه ریوی بوده و سپس خانواده پورحیدری آن را به دلیل مشکل دیابت او دانستند، در کنار خبرهایی که درباره به کما رفتن پورحیدری عنوان می‌شد، نگرانی‌ها را راجع به نامشخص بودن دلایل بیماری پورحیدری افزایش می‌داد.

در همین راستا اما دکتر سعید کلباسی، فوق‌تخصص غدد و فلوشیپ دیابت با توضیحاتی که درباره بیماری پورحیدری می‌دهد، دلایل اصلی مشکلاتی که برای سرپرست استقلال به وجود آمده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و با شفاف‌سازی در این رابطه روی تمام شایعات خط می‌کشد. او درباره بیماری پورحیدری توضیح می‌دهد: «سرپرستی یک تیم بزرگ مثل استقلال به خودی خود با استرس‌های زیادی همراه است. احتمالا پورحیدری هم به دنبال این استرس ها، قند خونش افزایش یافته است. در چنین شرایطی کافی است بیمار دیابتی دچار یک تروما، ضربه یا خونریزی مغزی شود یا کورتون تزریق کند تا دچار چنین عارضه‌ای شود.»

او درباره اینکه گفته می‌شود قند خون پورحیدری بالای 400 بوده، تأکید می‌کند: «دورادور شنیده‌ام ایشان به جز دیابت دچار مشکل دیگری هم هستند. به طور کلی اختلال هوشیاری در دیابتی‌ها، معمولا سریع درمان می‌شود. قند خون 400 هم به راحتی ظرف چند ساعت پایین می‌آید بنابراین در چنین شرایطی عامل اختلال در هوشیاری ممکن است بیماری‌های دیگر باشد.»

بر این اساس اجسام کتونی در عین حال که به‌عنوان سوخت مورد استفاده سلول‌های بدن قرار می‌گیرند، خاصیت اسیدی نیز دارند و تجمع آنها در خون منجر به وضعیتی می‌شود که به کتواسیدوز دیابتی معروف است.

در این حالت اجسام کتونی، علاوه بر خون در ادرار هم دیده می‌شوند. این اصلاح از دو اسم کتو به معنی اجسام کتونی و اسیدوز به معنی اسیدی شدن خون تشکیل شده است. اجسام کتونی در واقع محصول سوختن چربی‌های بدن هستند. وقتی در بدن کاهش انسولین و کاهش کارآیی به وجود بیاید، بدن دیگر نمی‌تواند از انرژی موجود در قندها استفاده کند و برای تولید انرژی مورد نیازش از چربی‌ها استفاده می‌کند. محصول این ساخت و ساز در کبد همان اجسام کتونی هستند که محلول در آب هستند و خاصیت اسیدی دارند و به تدریج اسیدیته خون را بالا می‌برند. اگر قند خون بالای 250 باشد و همزمان اجسام کتونی در خون یا ادرار وجود داشته باشند، خون حالت اسیدی پیدا می‌کند که یکی از اورژانس‌های دیابت و نیازمند مداخله فوری طبی است.


ویدیو مرتبط :
‫پدر استقلال‬‎