سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دانشگاههای هند،امارات و فیلیپین استاندارد نیستند/امان از دلال‌های دارو


به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر سید حسن هاشمی در دومین نشست مشترک مسئولان حوزه سلامت با سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در جمع بندی این نشست عنوان کرد: اقدامات تیم هسته ای و حمایت‌های دولت؛ فرصتی برای آغاز مذاکرات و استفاده متقابل از توانمندی سایر کشورها در حوزه سلامت است.

هاشمی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش پزشکی باید حداقل استانداردها رعایت شود، گفت: دانشگاه در کشورهایی همانند هند، امارات، فیلیپین و غیره از نظر ما استانداردهای لازم را ندارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر توجه به مشکلات نمایندگان ایران در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: واقعیت این است که وزارت بهداشت با جان مردم سر و کار دارد در نتیجه هر دانشگاه و هر آموزش عالی را در حوزه پزشکی در دنیا مورد تایید قرار نمی‌دهیم. کشور ما از نظر پیشینه علم فاصله بسیار زیادی با کشورهایی همانند امارات دارد در نتیجه نمایه علمی ما با این کشورها قابل مقایسه نیست.

هاشمی با ابراز تاسف نسبت به اینکه حوزه سلامت برای برخی از افراد در سراسر جهان به یک تجارت تبدیل شده است، عنوان کرد: شاید تنگ نظری برخی در سال‌های گذشته اجازه نمی‌داد بخش خصوصی در حوزه آموزش پزشکی فعال شود و به ایجاد دانشگاه‌های خصوصی بپردازد. اما در دوره فعلی نگاه ما متفاوت و بر اساس ایجاد دانشگاه‌های مشترک و تربیت دانشجو با حضور بخش خصوصی است. لذا یکی از بخش‌هایی که سفرا می‌توانند در ایجاد آن فعال باشند حوزه آموزش و ایجاد دانشگاه‌های پزشکی در سرمایه گذاری مشترک با دانشگاه‌هایی در سطح دنیا است که از نظر علمی با ایران همتراز باشند.

وی شهر کیش را بستری مناسب برای سرمایه گذاری خارجی عنوان و اظهار کرد: این شهر هم می‌تواند بستری مناسب برای ایجاد دانشگاه و نیز ارائه خدمت پزشکی بخش خصوصی به ایرانیان و کشورهای منطقه باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه تا زمانی که به قرا داد منجر نشوند، کاری از پیش نمی‌برد، ادامه داد: تاکنون چندین مورد تفاهم نامه در حوزه سلامت به امضا رسیده است اما در عمل نه صادراتی انجام شده و نه سرمایه گذاری صورت گرفت است. همه کشورها برای واردات علاقه مند هستند اما برای مواردی که مد نظر ما است تاکنون حرکتی صورت نگرفته است. طبیعی است که روابط باید دو طرفه باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آسیایی همانند ژاپن و کره توان تامین تخت‌های بیمارستانی را دارند، عنوان کرد: کشورهایی همانند آلمان، لهستان، فرانسه، ژاپن و کره از جمله کشورهایی هستند که در مورد تجهیزات پزشکی می‌توانیم با آنها سرمایه گذاری‌های مشترک داشته یا فرصت‌های سرمایه گذاری را برای آنها فراهم کنیم.

هاشمی ادامه داد: در دنیا جز کشورهای مولد، کشوری وجود ندارد که خود برای تامین تجهیزات پزشکی سنگین سرمایه گذاری انجام دهد. تاکنون بیمارستانها هر یک به تنهایی به تامین تجهیزات پزشکی اقدام می‌کردند این در حالی است که می‌توان در قالب سرمایه گذاری با سود قابل توجه برای تامین این تجهیزات اقدام کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در صورت بازبینی صنعت دارویی، وضعیت صادرات داروی ایران بهبود قابل توجهی می‌یابد، گفت: باید با دیدی منطقه ای به تولید و صادرات دارو روی آورد.مهم؛ داشتن باور به توسعه و استفاده از فرصت های پس از تحریم است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری مشترک کشور دانمارک با ایران، این اقدام را نخستین گام در توسعه سرمایه گذاری‌های خارجی دانست و عنوان کرد: ایران نیاز به تامین 50 آمبولانس هوایی دارد. در این مورد نیز می‌توان به سرمایه گذاری‌های مشترک روی آورد. همچنین امکان بازسازی ناوگان اورژانس کشور در قالب خرید خدمت وجود دارد.

هاشمی با تاکید بر لزوم افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی گفت: اکنون یک سال و نیم است در تلاشیم صادراتی دارویی به عراق را افزایش دهیم. در این کشور تمامی حوزه‌ها سیاسی محسوب می‌شوند اما باید خط ویژه اقتصادی با این کشور برقرار کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به صادرات دارویی 18 میلیارد دلاری یکی از کشورهای همسایه ایران به عراق ادامه داد: سهم صادرات ایران به عراق در دوره گذشته کمتر از 15 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که توسعه صادرات ایران به کشورهایی همانند سوریه، عراق، لبنان با توجه به فاصله زیادی که ایران با این کشورها در سطح تولید دارو و تجهیزات دارد، امری است که تاکنون باید محقق می شده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از اقلام دارویی ایران با بازار بین المللی قابل رقابت است، عنوان کرد: مشکل اساسی شرکت‌های داخلی است که تاکنون در مبادلات بین الملل ضعیف بوده و تنها به رقابت داخلی می‌پرداختند. سفرا و نمایندگان ایران میتوانند فرصت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را برای ایران فراهم کنند تا هم فضای محدود داخلی به فرصتی گسترده برای سرمایه گذاران داخلی تبدیل می‌شود، و هم این شرکت‌ها در شرایط اجبار با کمپانی‌های بین المللی ارتقاء یابند.

به گزارش وزارت بهداشت، هاشمی به موضوع تربیت نیروی انسانی و اعزام متخصص از ایران به سایر کشورها اشاره و اظهار کرد: در شرایط تحریم ایران رتبه نخست پیوند کبد را دارد. این در حالی است که این عمل بسیار پیچیده است و در حالیکه هزینه انجام آن 500 هزار دلار است و با بیمه در ایران کمتر از یک هزار دلار انجام می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری مشترک با کشورهای خارجی در حوزه سلامت می‌تواند ابزاری مناسب برای دیپلماسی و نزدیک کردن ملت‌ها به یکدیگر باشد، عنوان کرد: متاسفانه تعدادی دلال و سودجو مشکلات بزرگی را به مردم تحمیل کردند، باید تلاش کرد تا دست این واسطه‌ها قطع شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه حوزه پزشکی نیاز به تامین بهترین‌ها دارد این شیوه تامین را تفاوت حوزه سلامت با سایر حوزه‌ها دانست و گفت: اگر در حوزه دارو و تجهیزات مشابه داخلی وجود دارد باید ابعاد ملی را تقویت کرد در غیر این صورت باید بهترین‌ها را با معقول‌ترین هزینه تامین کرد. در نتیجه در آمریکا نیز کمپانی‌هایی وجود دارند که در صورت فراهم کردن فرصت می‌توان بازار را از دست دلال‌هایی که در 20 سال گذشته فعال بوده و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، خارج کرد.

وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر کاهش 30 درصدی هزینه‌های مردم در حوزه سلامت در صورت خروج دلالان از بازار دارویی، گفت: در شرایط ایجاد مقدمات توافق نامه هسته ای در زمینه تامین تجهیزات پزشکی شاهد 40 تا 50 درصد و حتی گاهی تا 100 درصد کاهش قیمت‌ها بودیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مقایسه قدرت نظامی فیلیپین و هند 2015