فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



وجه مادرانه «گیتا»، وجه خواهرانه «دختر» و وجه همسری «بادیگارد» را دوست داشتم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امسال بر خلاف سالهای قبل، نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره، روز بعد از نمایش در برج میلاد برگزار می‌شود. ساعت 10 صبح زمان شروع اولین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است که به فیلم سینمایی «گیتا»  اختصاص داشت. این فیلم به کارگردانی مسعود مددی تولید شده است و در بخش نگاه نو حضور دارد.

مریلا زارعی بازیگر نقش «گیتا» اولین میهمان حاضر در نشست بود. با اضافه شدن عوامل فیلم و حضور اندک اهالی رسانه  و بعد از 35 دقیقه تاخیر، نشست خبری در سالن سعدی شروع شد.

گویا امسال بر خلاف روال دو سال گذشته، سوالات خبرنگاران به صورت شفاهی پرسیده می‌شود. ضمن اینکه محمود گبرلو مجری سابق برنامه «هفت» مجری این نشست است. مریلا زارعی تنها بازیگر حاضر در این نشست است و حاضران در سالن، تنها در چند ردیف جلو نشسته اند. 

در ابتدای نشست مسعود مددی کارگردان «گیتا» گفت: قصه این فیلم دو سال پیش شکل گرفت. ایده ای که چالش برانگیز بود و در موردش با خانم تیموریان هم بحث کردیم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که قصه استعداد لازم برای فیلم نامه شدن را دارد.

وی در مورد سابقه فیلمسازی اش گفت: چند سال قبل در شبکه چهار اولین فیلم تلویزیونی ام را با عنوان «فراموشی» ساختم. این فیلم  اقتباس آزاد از کتاب مردی که از کوهستان می‌آمد بود.

میترا تیموریان نویسنده فیلم همچنین گفت: تصویر ذهنی از یک مادر و یک پچه که فرزندش و انگیزه اش برای زندگی از دست می‌دهد، ایده اولیه فیلم بود و بعد از بحث کردن با مسعود مددی کم کم این پیچیده تر شد تا اینکه به یک موجود مستقلی شد که حاصل کار آن شد که در روی پرده دیدید.

مجید شیخ انصاری تهیه کننده فیلم در ابتدای صحبتهایش گفت:  شش تا نه ماه قبل از اینکه فیلم‌نامه نوشته شود ولی پروسه طولانی تصمیم گیری باعث شد که منابع مالی را تامین کنیم و از همان موقع که فیلم نهایی شد  خانم مریلا زارعی برای نقش اول انتخاب شدند. بعد از اینکه فیلم‌نامه را به ایشان دادیم، نظراتی دادن که ما هم امیدوار به ساخت آن شدیم.  

الهام حصاری منتقدفیلم در ابتدای صحبت‌هایش گفت:  «گیتا» فیلم تاثیرگذاری است که شبیه هیچ فیلم خارجی دیگر نبود و داستانی که می گوید آدم‌ها و قصه جدیدی را برای من تعریف کرد. بدیع بودن فیلم‌نامه برای من خیلی جالب بود و فکر می‌کنم در اکران هم نتیجه این موضوع را بگیرد.

مریلا زارعی در ابتدای صحبتهایش گفت: به عنوان بازیگر قصه های متفاوتی را می‌خوانم و بنا به سیاستهایی کاری خودم، نقش را انتخاب می‌کنم. گیتا به خاطر احترامی که به فیلمسازان اول دارم انتخاب کردم. البته کار با یک فیلم اولی یک دلواپسی هایی دارد اما این سختی برای کارگردان است و در وجوه دیگری برای ما خواهد بود چون تجربه حضور بازیگر جلوی دوربین بیش از کارگردانی است که برای اولین بار فیلم می‌سازد. کارگردان «گیتا» آقای مددی، اگرچه فیلمساز اول هستند ولی مدرس سینما هستند و همین کار را برای من جذاب کرد.

بازیگر نقش «گیتا» افزود: «گیتا» نقش متفاوتی بود که یک مادر را تصویر می‌کرد که حس دیگری را با خودش داشت. در هر کاری که هستم تلاش می کنم برایم کسب تجربه باشد. قلم زنانه این فیلمنامه برای من جذاب بود و هر فیلمی که حس زنانه داشته باشد مرا ترغیب می‌کند تا در آن حضور داشته باشم.

وی با اشاره به اینکه بازی در این نقش بر روی او تاثیر داشته است گفت: بعد از دو تا سه ماه بعد از فیلم برداری هم درگیر این نقش بودم. در سال سینمایی که گذر کردم، در فیلم‌های «گیتا»، «دختر» و «بادیگارد» ایفای نقش کردم. در فیلم «گیتا» وجه مادرانه غالب است و در «بادیگارد» وجه همسری غالب است و در فیلم «دختر» میرکریمی نقش یک خواهر را بازی کردم و این نقشها را دوست داشتم و امیدوارم منتقدان این نقش‌ها را ببینند.

مددی در مورد مشکل نقص فنی نمایش فیلم در زمان سکانس مهم فیلمش گفت: یکی از صحنه های کلیدی فیلم، صحنه خبر فوت متین است که دقیقا در همان صحنه به مشکل خوردیم و آن قسمت، من را عصبی کرد. موسیقی درخشان هم می توانست به شکل گیری این صحنه کمک کند که به دلیل نقص فنی از دست رفت و من وقتی در سالن می دیدم دچار یک چالش عصبی شدم.

سعید شهرام اهنگساز فیلم در مورد اضافه شدنش به تیم تولید گفت: حدود اردیبهشت ماه سال جاری آقای مددی سناریو را برای من فرستادند وقتی این فیلم‌نامه را خواندم از همان صفحات اول تاثیر و احساس فیلم را درک کردم. حس موسیقیایی فیلم‌نامه را در طول نه ماه کسب کردم. این موسیقی یک بخش اش در خارج از کشور و بخشی دیگر هم در ایران ساخته شد.

حصاری منتقد حاضر در نشست گفت: موسیقی جدای از فیلم شنیده می‌شد و فکر می‌کنم که موسیقی با تصاویر فیلم باهم آمیخته نشده است. در بخش طراحی صحنه و لباس هم شاهد این هستیم که همراه با فیلم نشده است مثلا در صحنه قبرستان که برای دفن متین می روند، بازی زارعی و دکوپاژ خوب بود ولی حرکت پن دوربین روی درختی رفته بود که انگار به صورت مصنوعی در صحنه گذاشته بودند.

مددی در مورد این نقد گفت: من در زمینه نقد منتقدان، خیلی سعی می‌کنم که در مقام پاسخگویی نباشم. در اجرا باید بگوییم که درختی کاشته نشد، حتی دنبال چندین صحنه رفتیم که درختچه ای هم آنجا باشد و فکر می‌کردیم این صحنه کمک می‌کرد که آن حس منتقل شود. 

شیخ انصاری در مورد مشکل فنی نمایش فیلم در برج میلاد گفت:  فرآیند تکنیکی که سینمای ایران با آن مواجه است همچنان در حال آزمون و خطا است و تبدیل به سیستم یکپارجه ای نشده است. ظاهرا دستگاهی که در میلاد مستقر است، فقط برای این سالن آورده شده است و مختص این سالن نیست. روش دادن اطلاعات از طریق یو اس بی 2 به سیستم نمایش است. اگر بخواهیم کل حجم اطلاعات روی هارد را روی این سیستم منتقل کنیم یک ساعت و نیم طول می‌کشد. البته که کیفیت به مراتب بهتر خواهد بود ولی همین انتقال دیتا زمان بر است.

تهیه‌کننده این فیلم اضافه کرد: دی سی پی فیلم، ساعت 6 به سالن برج میلاد رسیده و از همان ساعات اولیه، مسئولان تلاش کردند که این فیلم را پخش کنند که ابتدا  نتیجه نداد و بعد از اینکه با استودیوی که فیلم را ارسال کردند تماس گرفتند، ظاهرا مشکل رفع می‌شود.

شیخ انصاری در مورد نقص و پرش‌هایی که در نمایش فیلم در برج میلاد پیش آمده بود افزود: پرش های که در فیلم دیدیم نه مشکل سیستم پخش بود و نه مشکل فیلم بلکه مشکل انتقال دیتا بود. فیلم از روی هارد پخش می‌شد و باعث می‌شد که این اتفاقات غیر قابل پیش بینی بوجود بیاید. فیلم از ان دست آثاری که نیاز به تمرکز تماشاگر دارد. اگر می دانستیم که فیلم اینگونه نمایش داده می‌شود بهتر بود که اثر در وقت دیگری نمایش داده می‌شد. به هر حال مسئولیت همه امور با تهیه کننده است و از همه عزیزانی که شب گذشته معطل شدن عذرخواهی می‌کنم. 

کارگردان «گیتا» همچنین گفت: برای جشنواره فیلم فجر انتظار داریم که وضعیت جشنواره هرسال بهتر از سالهای قبل باشد. فیلم من از میان  چند فیلم نا آماده دیگر قرعه به نامش خورد که در روز اول نمایش داده شود. در حالی که برخی از فیلمها به دلیل ناآماده بودند، دیرتر نمایش داده می شوند. ولی فیلم من از بدشانسی در روز اول نمایش داده شد و تا آخرین لحظه، اضطراب رساندن فیلم برای من و تهیه کننده وجود داشت.

مددی درمورد علت حضور شب گذشته اش بر روی سن و قطع نمایش فیلم گفت: دلیل اینکه ابتدای نمایش فیلم روی سن آمدم به خاطر این بد که انتظار داشتم که حالا که فیلم با تاخیر نمایش داده می‌شود حداقل شرایط بهتری برای نمایش فراهم شود. هنوز عوامل نیامده بودند و تماشاگران در سالن سرپا بودند که تیتراژ هم بخش شد و من فقط خواستم برای احترام با تماشاگران و آرامش حین دیدن فیلم، کمی صبر کنند.

انتهای‌پیام/


ویدیو مرتبط :
ملا اسماعیل کربلایی | وجه الله وجه الله می آید ...