علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کم توجهي در دانشگاه‌هاي ايران به دانش بيوانفورماتيک


ايسنا/ عضو هيات علمي دانشگاه آدلايد استراليا با انتقاد از کم توجهي برخي دانشگاه‌هاي کشور به دانش «بيو انفورماتيک» ابراز عقيده کرد: منابع دانشگاه‌ها متناسب با پيشرفت دانش بيوانفورماتيک به روز رساني نمي‌شود و در سرفصل‌هاي دروس آن‌ها نيز فقط بخش خاصي را به اين دانش اختصاص داده‌اند.

 دکتر اسماعيل ابراهيمي که در کارگاه تخصصيRNA-Seq Analysis, Gene ontology and Gene Networking در دانشگاه فردوسي مشهد سخن مي‌گفت با بيان اينکه دانش بيوانفورماتيک در تمامي رشته‌ها تاثيرگذار بوده به طوري که همه‌ي آن‌ها به نوعي با ژنوم سروکار دارند، تصريح کرد: ايرانيان در زمينه توانايي ايده پردازي و توليد داده در سطح مناسبي قرار داشته ولي متاسفانه اين دانش نوين در سرفصل‌هاي دانشگاه‌ها تدريس نمي‌شود و افراد کمي هستند که به شاخه‌هاي مختلف آن تسلط دارند.

وي خاطرنشان کرد: دانش بيوانفورماتيک در ايران نيازمند سرمايه‌گذاري کلان و زيرساخت‌هاي مناسب‌تري نظير ساير کشورها که اين امکانات را در اختيار دانشگاه‌هاي خود مي‌گذارند، بوده که متاسفانه برنامه‌ريزي مناسبي در اين زمينه وجود ندارد.

ابراهيمي با بيان اينکه مشکل اصلي دانش بيوانفورماتيک در ايران دسترسي به اطلاعات است ادامه داد: کشور ايران از لحاظ توانايي آماري و آناليز اين دانش در سطح ساير کشورها و حتي بالاتر قرار دارد ولي مشکلاتي نظير دسترسي سخت به توالي‌ها موجب کاهش روند و دسترسي مشکل به داده ها شده است.

اين محقق دانشگاه آدلايد با بيان اينکه دانش بيوانفورماتيک در بخش آناليز نيازمند هزينه و زمان زيادي در کشور بوده است، تصريح کرد: بيوانفورماتيک دانشي جديد ميان آمار، زيست‌شناسي و رايانه است که گسترش شديد اين علم به پروژه‌هاي جنرال‌يابي با هزينه کم به انسان و حيوان کمک خواهد کرد.

گفتني است، ابراهيمي، تحصيلات کارشناسي خود را در رشته اصلاح نباتات در دانشگاه شيراز و دوره کارشناسي ارشد اين رشته را در دانشگاه تهران پشت سرگذاشته و در ادامه دکتري ژنتيک ملکولي و مهندسي ژنتيک خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است.


ویدیو مرتبط :
دانشگاه راه دانش بابل