سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کل سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی ایران به یک میلیارد دلار نمی‌رسد/ با فرض گاز 13 سنتی مذاکره می‌کنیم


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدحسن پیوندی در یک نشست خبری به مناسبت برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی IPS در محل شرکت ملی پتروشیمی اظهار داشت: در این همایش بیش از 97 شرکت از 25 کشور خارجی حضور پیدا می‌‌کنند. در افتتاحیه همایش معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پتروشیمی سخنرانی خواهند کرد و آقای خزایی هم در روز دوم سخنرانی خواهند کرد.

وی با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی در حاشیه این همایش و با تاکید بر اینکه IPS همواره در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه پتروشیمی ایران بوده است، گفت: مذاکرات ما با شرکت‌های خارجی با فرض قیمت پایه 13 سنت دارای خوراک گاز پتروشیمی‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قیمت خوراک تحت کنترل شرکت ملی پتروشیمی نیست و ما نمی‌توانیم در صنعت پتروشیمی راسا سرمایه‌گذاری کنیم تعیین قیمت خوراک برعهده وزارت نفت و مجلس خواهد بود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: اقتصاد کشور به ما تکلیف خواهد کرد که قیمت خوراک پتروشیمی چقدر باشد،چراکه ما صاحب منابع خداداد هستیم و باید به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش فارس درباره میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی از ابتدای تشکیل این صنعت در ایران تاکنون گفت: باید تاکید کنم که صنعت پتروشیمی به صورت عملی متعلق به بعد از انقلاب است و ما پیش از انقلاب تنها واحدهای کوچک خاک کربن اهواز و کود شیمیایی رازی و شیراز را داشتیم و پتروشیمی بندر امام (ایران-ژاپن) نیز در بحبوحه انقلاب با پیشرفت 84 درصدی متوقف شد.

وی افزود: بقیه صنعت پتروشیمی بعد از انقلاب به تدریج در اراک، تبریز، اصفهان و خراسان ایجاد شد و سپس سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی در مناطق ویژه ماهشهر و عسلویه برای تولید محصولات پتروشیمی انجام شد.

پیوندی ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم پیش از انقلاب به صورت محدود در پتروشیمی‌های آبادان، کربن اهواز، خوارک و رازی انجام شد و بعد از انقلاب تنها سرمایه‌گذاری مستقیم پتروشیمی واحد آریاساسول بود که به صورت 50-50 سرمایه‌گذار خارجی حدود نیمی از کل سرمایه‌گذاری یک و سه دهم میلیارد دلاری را تامین کرد و سرمایه‌گذاری‌های کوچکی نیز در پتروشیمی کارون و امثال آن از سوی سوئیسی‌ها انجام شد.

معاون مدیرعامل شرکت پتروشیمی تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی ایران قبل و بعد از انقلاب به یک میلیارد دلار نمی‌رسد اما همه سرمایه‌گذاری‌های ایران بعد از انقلاب با استفاده از فاینانس خارجی انجام شده که اقساط بعضی از آنها هنوز هم پرداخت می‌شود.

ادامه دارد...

انتهای پیام/م

http://fna.ir/66WOMU


ویدیو مرتبط :
9 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی در خلیج فارس