پکن ٥٠ درصد نفت صادراتی ایران را خریداری می کند


به گزارش ایرنا، ایران و چین امروز تفاهمنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن همکاری های دو کشور در صنعت نفت افزایش و میزان صادرات نفت ایران به چین نیز رشد می یابد.
چین که در دوران تحریم روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت از یک میلیون بشکه نفت صادراتی ایران را وارد کرده بود، قصد دارد در پساتحریم خرید نفت از ایران را افزایش دهد.
به گزارش وزارت نفت، ژانگ یو ژینگ، روز یکشنبه پس از امضای یادداشت تفاهم با امیرحسین زمانی نیا، معاون اموربین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره اینکه آیا شرکتهای چینی در پسابرجام توانایی رقابت با شرکتهای مطرح اروپایی را برای حضور در ایران دارند، گفت: چینی ها در کار بسیار سختکوشند و از این دیدگاه شرکتهای چینی قابل مقایسه با شرکتهای غربی نیستند.
وی گفت: شرکتهای نفتی چین از نظر فناوری در جهان در سطح بالایی قراردارند و شرکتهای غربی نیز از نظر فناوری شرایط ویژه خود را دارند، اما فناوری این کشور مطابق با استانداردهای جهانی است.
ژانگ یوژینگ افزود: شرایط میدانهای نفت و گاز درچین به دلیل ساختار پیچیده زمین آن بسیار سخت تر از ایران است و این موضوع سبب شد چینی ها در بخش بالادستی نفت قوی باشند و متخصصان زیادی در این بخش فعالیت کنند.
معاون سازمان ملی انرژی چین، این کشور را بزرگترین واردکننده نفت از ایران معرفی کرد و افزود: ٥٠ درصد از صادرات نفت ایران توسط چین خریداری می شود و شرکتهای چینی پارسال دو هزار و ٥٠٠ تن از ایران نفت خریداری کردند.
به گزارش ایرنا، صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه نفت در دوران تحریم به 2.1 میلیون بشکه رسیده که حدود 600 بشکه از آن روانه بازارهای اروپا می شود.
اقتصام**2022** 1559

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع کالاهای صادراتی ایران