گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اختلاف میان وزارت راه و شهرداری بر سر ایستگاه راه آهن تهران


مسوولان وزارت راه و شهرسازی برای تعریف ایستگاه های دوم و سوم راه آهن در شهر تهران تلاش می کنند در حالی که شهرداری تهران هدفش بردن راه آهن ب هحومه تهران است.

پس از اختلافاتی که میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی بر سر مجوزهای ساخت و ساز و البته محل قرار گرفتن فرودگاه مهرآباد مطرح شد، این بار به نظر می رسد راه آهن و بخش های فعال در آن محل اختلاف نظری است که باید برای آن چاره ای جدی اندیشید.

در طول حدود سه سالی که از عمر دولت یازدهم می گذرد، برخی اختلاف نظرها میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران باعث شده گاهی اوقات تصمیم ها و دستوراتی که دو طرف ارائه می کنند با یکدیگر در تضاد باشد.

ماجرای سقوط هواپیمای ایران 140 در حوالی فرودگاه مهرآباد استارت بحث هایی را زد که از یکسو طرفداران خروج فرودگاه از منطقه پایتخت، بحث بستن فرودگاه مهرآباد را مطرح کردند و از سویی دیگر کارشناسان وزارت راه و شهرسازی دوام این فرودگاه را جزو اولویت هایی که نمی توان آن را نقص کرد به شمار آوردند.

هرچند با گذشت چند ماه از این بحث ها و البته با پیگیری طرح های توسعه ای در فرودگاه مهرآباد به نظر می رسد بحث انتقال این فرودگاه حداقل برای آینده ای نزدیک منتفی شده، اما اختلاف نظرها سر از جای دیگری بیرون آورده است.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز دوشنبه در نشستی رسما اعلام کرد که شهرداری بحث انتقال مجموعه راه آهن از تهران به مناطق حومه ای شهر را به عنوان یک پیشنهاد جدی پیگیری کرده و حتی آمادگی دارد در صورت نیاز مقدمات اجرایی آن را نیز فراهم کند.

این اظهارات خیلی زود با واکنش مسوولان وزارت راه و شهرسازی مواجه شد هرچند پیش از این نیز عباس آخوندی بارها اعلام کرده بود یکی از اصلی ترین راهکارها برای محوریت یافتن سفرهای ریلی سهولت دسترسی به ایستگاه و زمان کوتاه رسیدن به قطار به حساب آمده و از این رو وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند نه تنها ایستگاه های فعلی را حفظ کرده که حتی برای ایستگاه های جدید نیز مرکز شهر را پیش بینی کند، اما صحبت های مدیرعامل راه آهن نشان از آن دارد که در عرصه عمل پیشنهاد شهرداری به هیچ عنوان قابل پیگیری نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه آهن معتقد است: همان طور که تجربه موفق کشورهایی که راه آهن را به عنوان محور حمل و نقل خود معرفی کرده اند، نشان می دهد باید ایستگاه های ریلی را در نقاط مرکزی شهر تعریف کرد و حتی به آن ها نگاهی اقتصادی و تجاری داشت.

این نگاه از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی به تلاش برای تعریف ایستگاه های دوم و سوم راه آهن در شهر تهران انجامیده که البته برای اجرای آن ها به چراغ سبز شهرداری و همکاری این نهاد نیاز خواهد بود. نهادی که به نظر می رسد چندان با باقی ماندن فرودگاه و ایستگاه راه آهن در تهران موافق نیست و باید دید در مقابل تصمیم های وزارت راه و شهرسازی در این زمینه از خود چه واکنشی نشان خواهد داد. تصمیم هایی که به نظر می رسد برای گسترش نفوذ راه آهن در ایران چاره بهتر و مناسب تری از آن وجود ندارد.

دنیای سفر این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
اختلاف در میان اعضای 5+1 بر سر چیست؟