علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



درمان جديد براي سرطان‌هايي با امضاي ژنتيکي


مهر/ محققان انگليسي دانشگاه آکسفورد موفق به کشف پاشنه آشيل برخي سلول هاي سرطاني خاص شده اند که عبارتند از جهش در ژني با نام SETD۲ . نتايج مطالعات محققان انگليسي قرار است در کنفرانس موسسه تحقيقات سرطان ملي (National Cancer Research Institute (NCRI در ليورپول ارائه شود.

محققان به خوبي مي دانستند جهش ژنتيکي باعث رشد سلول هاي سرطاني و همينطور مقاومت آنها در برابر داروهاي درمانگر مي شود. اما از سوي ديگر، همين جهش ژني مي تواند نقطه ضعفي عليه تومورهاي سرطاني و حمله به آنها باشد.

محققان آکسفورد دريافتند، اين ضعف در مورد سلول هاي سرطاني که دچار جهش در ژن کليدي سرطاني SETD۲ شده اند، صادق است. جهش ژن SETD۲ باعث مي شود تومورهاي سرطاني در برابر داروهاي مهار کننده پروتئين WEE۱ آسيب پذير شوند.

دکتر Timothy Humphrey نويسنده اين مطالعه مي گويد: «جهش هاي ژني که در SETD۲ بروز مي کند معمولا با سرطان کليه يا برخي تومورهاي مغزي کودکان مشاهده مي شود. در نتيجه زماني که متوجه شديم دارويي که در حال تحقيق بر روي آن هستيم از توان نابودي سلول هاي سرطاني جهش دار برخوردار است بسيار خوشحال شديم.»

محققان اين کشف مهم را با مفهوم «مرگ مصنوعي» توضيح مي دهند. منظور ترکيب دو عامل است که سلول هاي سرطاني را از بين برده و مي تواند درماني موثر و با خطر کمتري به هدف قرار دادن سلول هاي سرطاني بپردازد. دکتر Humphrey و همکاران وي نشان دادند، سلول هاي سرطاني داراي ژن جهش يافته SETD۲ توسط دارويي با نام AZD۱۷۷۵ که مانع پروتئين WEE۱ مي شوند، از بين مي روند.

محققان معتقدند با استفاده از اين روش جديد مي توان به هدف گيري دقيق برخي از سرطان ها پرداخت که هنوز درمان آنها با مشکلات يا بن بست هاي بسياري روبرو است و مي توان از اين روش به درمان هاي باليني نيز رسيد.


ویدیو مرتبط :
موسسه تحقیقات،درمان و آموزش سرطان (مرکز جامع سرطان)