سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مدرس، الگویی ارزشمند برای ملت و نمایندگان مجلس


به گزارش ایرنا، دهم آذرماه در سالنامه جمهوری اسلامی ایران مزین به نام شهید بزرگواری است که انقلاب به او و مبارزاتش دین سنگینی دارد.
شهید آیت الله 'سید حسن مدرس' یکی از چهره های درخشان و ابرمردی بی همتا در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که پیکر مطهرش اینک در کاشمر خفته است.
شجاعت تحسین برانگیز شهید مدرس، بداندیشان، طاغوتیان و زمامداران خودسر را درمانده کرد و بیگانگان را به حقارت واداشت که از فرط درماندگی و استیصال او را تبعید و خونش را بر زمین ریختند اما خون پاک او ملت را برانگیخت و نسخه طاغوت و طاغوتیان را درهم پیچید.
شهید مدرس در تمام طول عمر خود ساده زیستی، تواضع و قناعت را شیوه زندگی خود قرار داد و از طریق عبادت، دعا و راز و نیاز با خدا کمالات معنوی را به دست آورد و به چهره ای ماندگار در تاریخ این سرزمین تبدیل شد.
این شهید فرزانه در سال 1248 شمسی در 'سرابه کچو' اردستان از توابع اصفهان متولد شد و در 14 سالگی به منظور ادامه تحصیل علوم دینی رهسپار اصفهان گردید.
مدرس در طول این مدت در حضور آیات عظام سیدمحمد باقر درچه ای و شیخ مرتضی ریزی و دیگر اساتید در فقه و اصول به درجه اجتهاد رسید و پس از اتمام تحصیلات در اصفهان وارد نجف اشرف شد و از محضر علمای نجف از جمله آیت الله میرزای شیرازی کسب فیض نمود.
وی پس از بازگشت از نجف و اقامت در اصفهان ضمن تدریس با عوامل ظلم و اجحاف به مردم به ستیز برخاست و با اعمال و رفتار زورمداران مخالفت کرد.
وی فعالیت سیاسی خود را با عضویت در انجمن مقدس ملی اصفهان آغاز نمود.
مخالفت مدرس با صمصام السلطنه که مخارج قوا و خسارات جنگ با استبداد قاجار را به عنوان غرامت از مردم اصفهان آن هم با ضربات شلاق طلب نمود، باعث شد صمصام السلطنه دستور توقیف و تبعید مدرس را صادر کند اما وقتی ماجرای تبعید این فقیه به گوش مردم اصفهان رسید، مردم کسب و کار خود را تعطیل و به دنبال مدرس حرکت کردند.
این وضع کارگزاران صمصام السلطنه را به شدت نگران کرد و خشم مردم، حاکم اصفهان را ناگزیر به تسلیم نمود.
مدرس در بیان حق شجاع بود و چون در اصل دوم متمم قانون اساسی ایران پیش بینی شده بود قوانین مصوب مجلس شورای ملی زیر نظر هیاتی از علما و مجتهدان طراز اول باشد، این شهید در دوره دوم مجلس از سوی فقها و مراجع تقلید به عنوان مجتهد طراز اول معرفی و به همراه چهار نفر از مجتهدان دیگر به مجلس رفت.
شهید مدرس دامنه فعالیتهای سیاسی خود را گسترش داد اما به دلیل فشارهای سیاسی حکومت جور ماندن وی در مجلس تا دور سوم دوام نیاورد.
عضویت در کمیته دفاع ملی و مخالفت با قرارداد 1919 که اختیار امور مالی و نظامی ایران را به دست مستشاران انگلیسی می داد از فعالیتهای سیاسی وی قبل از کودتای سوم اسفند ماه 1299 بود.
در واقعه کودتای سوم اسفند، مدرس به عنوان آزادیخواه حبس و تبعید را متحمل شد و پس از عزل سیدضیاء طباطبایی دوباره به مجلس شورای ملی راه یافت و به عنوان نایب رئیس مجلس شورای ملی انتخاب شد.
در دوره پنجم مجلس شورای ملی و دوران پراهمیت تاریخ مشروطه که با تغییر سلسله قاجار و روی کار آمدن رضاخان همراه بود مدرس در مجلس مخالفت علنی خود را با سیاستهای رضاخان اعلام کرد که این مخالفت به سوء قصد نافرجام، تبعید و حبس وی انجامید.
استبداد رضاخانی که تاب شنیدن سخنان شجاعانه و بی پروای مدرس را نداشت شب 16 مهر ماه 1307 وی را دستگیر و به خواف تبعید کرد.
آیت الله مدرس پس از 9 سال اسارت در خواف به دنبال اجرای نقشه رضاشاه روانه کاشمر شد و در غروب 27 رمضان 1356 قمری مطابق با دهم آذر 1316 شمسی به شهادت رسید.

* آرامگاه شهید مدرس در کاشمر
اینک آرامگاه این شهید در کاشمر به عنوان زیارتگاه عاشقان معرفت و شیفتگان حقیقت هر سال پذیرای خیل مسافران و زائران از گوشه و کنار کشور است.
مردم کاشمر و شهرستان های اطراف آن گرایش و علاقه خاصی به شهید عرصه تلفیق دین و سیاست دارند و به این سید اولاد پیامبر (ص) با دیده احترام و ارادت می نگرند.
مسافران و زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) نیز در مسیر عبور از این زیارتگاه به محضر این شهید بزرگوار عرض ارادت می کنند.

* مدرس از نگاه امام خمینی (ره)
در میان فقها، علما و مجتهدانی که امام خمینی (ره) به تعظیم و تکریم آنان پرداخته است، شاید هیچ کس بیش از آیت الله شهید مدرس مورد تجلیل قرار نگرفته باشد.
امام راحل به سبب عظمتی که برای این انسان مبارز قائل بود در 28 شهریور 1363 دستور بازسازی مزار شهید مدرس را صادر کرد.
رهبر معظم انقلاب نیز در سال 1373 طی حکمی مدیریت آرامگاه آیت الله شهید سید حسن مدرس را در قالب موسسه آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس به نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان قدس رضوی تفویض نمودند.

* توسعه برنامه های فرهنگی و عمرانی زیارتگاه شهید مدرس
مدیرعامل موسسه آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) و زیارتگاه آیت الله شهید مدرس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برکات حکم رهبر معظم انقلاب در سایه مدیریت موفق اسلامی بسیار زود نمایان شد به طوری که با تشکیل یک هیات اجرایی، توسعه این دو آستانه در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و تقویت باورهای دینی انجام گرفت.
حمزه سپهریان افزود: در این راستا سازماندهی موقوفات شهرستان های کاشمر و طبس، 18 مجتمع فرهنگی رفاهی و نمازخانه میان راهی در مسیر زائران حضرت ثامن الحجج (ع) بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
وی بیان کرد: اینک با گذشت دو دهه از زمان تاسیس این موسسه گامهای عمیق و موثر فرهنگی در این زمینه برداشته شده به گونه ای که آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) و زیارتگاه شهید مدرس به عنوان قطب بزرگ دینی و میراث فرهنگ معنوی در منطقه محسوب می شود.
وی گفت: زیارتگاه شهید مدرس سالانه پذیرای سه میلیون زائر و مسافر است که ایام نوروز و تابستان اوج حضور زائران در این زیارتگاه است.
سپهریان افزود: طی سال های گذشته در بخش عمرانی توسط آستان قدس رضوی فعالیت های چشمگیری در زیارتگاه شهید آیت الله مدرس انجام شد که از آن جمله می توان به اجرای طرح جامع مجتمع فرهنگی شهید آیت الله مدرس به مساحت 10 هکتار و همچنین تملک و خرید 23 هزار مترمربع اراضی واقع در محدوده طرح جامع اشاره کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون وسعت این مجموعه بیش از 25 هزار مترمربع است که پنج هزار و 500 مترمربع زیربنا داشته و فضاسازی صحن ها و آبنما نیز 20 هزار مترمربع است.
وی گفت: ساخت و راه اندازی صحن جنوبی شامل زائرسرا، سوئیت، آشپزخانه عمومی، سالن های اجتماعات برای برگزاری مراسم مختلف، نصب چهار پایه چراغ سنگی و آبنمای سنگی در این صحن با کاشی کاری متنوع در ایوان ها از دیگر فعالیت هایی است که طی چند سال اخیر در این راستا انجام شده است.
وی محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در صحن شمالی و ورودی زیارتگاه به مساحت هشت هزار مترمربع برای اسکان زائران، فراهم کردن امکانات رفاهی، بهسازی مزار شهدا و احداث سالن چند منظوره با مساحت دو هزار مترمربع با همکاری مجلس شورای اسلامی را از دیگر فعالیت های عمرانی آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید مدرس برشمرد.

* برنامه های سالگرد شهادت شهید مدرس در کاشمر
مدیر زیارتگاه آیت الله شهید سید حسن مدرس از برگزاری دهها برنامه به مناسبت سالگرد شهادت این بزرگمرد عرصه دین و سیاست خبر داد.
محمد یعقوبی گفت: قرائت دعای روحبخش کمیل با دعوت از مداحان کشوری و اقامه نماز جمعه در ششم آذر ماه از جمله برنامه هایی بود که با حضور گسترده مردم در جوار آرامگاه شهید مدرس برگزار شد.
وی افزود: محفل ادبی شهید آیت الله مدرس نیز برای اولین بار هشتم آذر ماه با مشارکت دانشگاه پیام نور کاشمر برگزار شد که در آن شخصیت های ادبی و شعرای برجسته کشور حضور داشتند.
وی برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی و اعزامی از آستان قدس رضوی را در 9 آذر ماه از دیگر برنامه های هفتاد و هشتمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس ذکر کرد.
یعقوبی با اشاره به برگزاری مراسم سالروز شهادت آیت الله مدرس با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری و استانی در کاشمر اظهار کرد: این مراسم 10 آذر ماه در جوار زیارتگاه شهید مدرس برگزار می شود.
وی گفت: رونمایی از کتاب 'گلواژه های ماندگار' و تمبر اختصاصی شهید مدرس، اهدای دستخط شهید مدرس به موزه این عالم ربانی توسط نوه گرامی ایشان از جمله برنامه های اجرایی در این روز است.
وی همچنین چاپ ویژه نامه 'ماه مجلس' در روزنامه قدس و توزیع پنج هزار بسته فرهنگی را از دیگر برنامه ها به مناسبت بزرگداشت شهید مدرس برشمرد.
یعقوبی افزود: پخش مستقیم دعای ندبه از شبکه اول سیما در 13 آذر ماه از جوار زیارتگاه شهید آیت الله مدرس نیز از دیگر برنامه های بزرگداشت هفتاد و هشتمین سالگرد شهادت آیت الله شهید مدرس می باشد.
وی اظهار کرد: علاوه بر برگزاری مسابقه اینترنتی از طریق وب سایت این مجتمع، بروشوری نیز در زمینه اتحاد ملت و دولت و دیدگاه ‏های شهید مدرس تهیه شده است.
مرکز شهرستان 195 هزار نفری کاشمر در 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.
7489 / 7497 / 6053/1772

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نظر شهید مدرس درباره نمایندگان مجلس