سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



روزنامه عربستانی: اگر ارتش سوریه بخوبی عمل کند حلب کاملا سقوط می‌کند


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن در استان «حلب» در شمال این کشور به پیروزی‌های مهمی دست یافته‌اند؛ مسئله‌ای که سبب نگرانی جدی تروریست‌ها و حامیان آنها شده است.

روزنامه عربستانی «العرب» که در لندن چاپ می شود، گزارش داد، در سایه حمایت گسترده روسیه از سوریه در جبهه استان حلب بزودی این استان به کنترل نیروهای دولتی سوریه درخواهد آمد.

اهمیت این حرف این است که آن را یک روزنامه سعودی مطرح می‌کند.

این روزنامه به نقل از «استفان منتو» مورخ فرانسوی می‌گوید که راهبرد «جدا کردن دشمن» که در جنگ دوم چچن به کار رفت نتیجه داد و معارضان مسلح نیر گزینه‌های زیادی در دست ندارند.

العرب در گزارش خود می‌نویسد، ارتش سوریه با حمایت هوایی گسترده روسیه پیشروی بسیاری به سوی مرزهای ترکیه کرده و در چند کیلومتری این منطقه قرار گرفته‌اند. افزون بر این، نیروهای سوری تقریبا شهر حلب را محاصره کرده‌اند.

به گزارش این روزنامه، این در حالی است که گروه‌های مسلح در این منطقه سردرگم هستند و این مسئله سبب شده است که از چندین موضع عقب‌نشینی کنند. ارتش سوریه به سوی شهرک راهبردی «تل رفعت» در حرکت است و با گذرگاه «باب السلامه» در مرز خود با ترکیه، 16 کیلومتر فاصله دارد.

منتو با بیان اینکه حمایت روسیه عامل اصلی این پیشروی راهبردی است، تأکید کرد، پیشروی میدانی در حلب به مدد راهبرد ایجاد محدوده یا جدا کردن دشمن است تا از این طریق با بمباران گسترده (هوایی و زمینی) مقدمات نابودی آن فراهم شود؛ مسئله‌ای که ارتش روسیه موفق شد در جنگ دوم چچن آن را انجام دهد.

بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی سوریه از سال 2013 این راهبرد را تا حدودی به صورت موفقیت‌آمیز به کار بسته‌اند، ولی مداخله روسیه تا حد زیادی کارآیی این راهبرد را افزایش داد. به صورت کلی پیشروی ارتش سوریه را می‌توان برآیند حملات هوایی روسیه و حضور زمینی همپیمانان دمشق عنوان کرد.

العرب با اشاره به حمایت همه‌جانبه حزب الله لبنان، گروه‌های عراقی و نیروهای مستشار ایرانی از دولت سوریه به نقل از این مورخ فرانسوی گزارش می‌دهد، دولت سوریه روی نیروهای عراق و مستشاران ایرانی حساب باز کرده است. در حلب گروه‌های عراقی مانند حزب الله و شاخه نظامی سازمان «بدر» که به منطقه «نبل و الزهراء» حلب اعزام شد حضور دارند.

این مورخ فرانسوی همچنین درباره آینده حلب می‌گوید: « نظام سوریه اگر خوب کار کند و راهبرد محاصره، ایجاد محدود و بمباران گسترده را انجام دهد ممکن است که حلب کاملا سقوط کند. در واقع این راهبردی است که برای تلفات کمتر استفاده خواهد شد».

وی همچنین بر این باور است که ممکن است وضعیت حلب فقط از طریق مداخله نظامی یا ارسال مقادیر زیادی سلاح به سود معارضان تغییر کند ولی تا کنون «هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم که کشورهای حامی معارضان، آنان را به موشک‌های زمین به هوا مجهز کنند؛ خاصه اینکه غرب همچنان در قبال این مسئله مانند همیشه محافظه‌کاری از خود نشان می‌دهد».

به گزارش العرب، به دلیل موقعیت جغرافیایی، سیاسی و استراتژی حلب، درگیری دولت و معارضان در این شهر بسیار سرنوشت‌ساز است و تنها شاهراه معارضان به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، تأثیر این جبهه بر سایر جبهه‌های درگیری مبرهن است؛ به گونه‌ای که معارضان در ریف «درعا» واقع در جنوب دمشق عقب‌نشینی کرده‌اند. دولت سوریه نیز در تلاش است که امنیت محدوده پایتخت را تأمین کند. در سوریه نیز نیروهای دولتی و کُردها در «حسکه» هماهنگی ویژه‌ای دارد.

این روزنامه با اشاره به اینکه مسئولان دولت سوریه در شهر «قامشلی» با یگان‌های مردمی کُرد دیدار کردند، اعلام کرد، آنها در جریان این دیدار، عملیات احتمالی نیروهای نظامی یگان‌های کُرد در شهر «الشدادی» را بررسی کردند که تحت تصرف گروه تروریستی داعش قرار دارد. در راستای حمایت از عملیات مذکور نیز 4 هواپیمای باربری حامل سلاح وارد فرودگاه قامشلی شده است.

به گزارش این روزنامه، همکاری دولت سوریه با کُردها فقط منحصر به حسکه نیست، بلکه استان «دیرالزور» را نیز شامل می‌شود.

دولت سوریه قصد دارد یگان های مشترکی به نام «یگان‌های داوطلب» تشکیل دهد که شامل نیروهای «دموکراتیک سوریه» و حزب الله است تا به مناطق تحت تصرف داعش در این استان حمله کند.

 

انتهای پیام/

http://fna.ir/PC47TO


ویدیو مرتبط :
سوریه:1392/10/22:کنترل منطقه نقارین توسط ارتش سوریه-حلب