سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گام بلند صلح در مذاکرات جاری/دیپلماسی فعال مانع بازی جدید طرفین در افغانستان است


«اسماعیل قاسمیار» عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مذاکرات جاری در کابل را گام بلندی برای صلح و دیپلماسی فعال دولت کابل را مانع آغاز بازی جدید در این کشور دانست و گفت: نقش چین در این مذاکرات هم برای کابل و هم برای پکن ارزنده است.

قاسمیار که یکی از مذاکره کنندگان دولت کابل است، پیش از حضور در مذاکرات امروز، از برگزاری نشست 4 جانبه صلح در پایتخت افغانستان اظهار امیدواری کرد و گفت: این مذاکرات در حقیقت گامی اساسی و مقبول برای دست‌یابی به صلح است، زیرا کشورهای کلیدی نقش اصلی در بازی‌ که در افغانستان به راه افتاده دارند.

وی افزود: این مذاکرات برای افغانستان سودمند خواهد بود و قطعا این مذاکرات براساس تفاهم، حسن‌نیت و اراده‌ برای رسیدن به صلح برگزار و مدیریت می‌شود.

قاسمیار گفت: امیدوارم در مذاکرات راهکارهای خوبی برای دست‌یابی به صلح پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: دولتمردان و ملت افغانستان باید واقعیت‌ها را پذیرفته و دیپلماسی فعال و دقیق‌تری داشته باشیم تا در لابه‌لای این نشست‌ها درگیر بازی‌های جدید کشورهای خارجی در افغانستان نشویم.

قاسمیار همچنین در مورد حضور چین در مذاکرات امروز گفت: چین به عنوان یک کشور مقتدر اقتصادی و نظامی در مذاکرات نقش خوبی خواهد داشت ضمن اینکه روابط تنگاتنگی با پاکستان دارد و می‌تواند در صلح احتمالی هم نقش اساسی داشته باشد.

این عضو ارشد شورای عالی صلح تصریح کرد: چین رابطه خوبی با آمریکا دارد ضمن اینکه حضور پکن در مذاکرات صلح 4 جانبه می‌تواند فضا را برای گفت‌وگوهای سازنده برای حصول صلح در افغانستان مساعدتر کند.

وی همچنین حضور و نقش چین در مذاکرات را بسیار مهم دانست و بیان کرد: اگر امروز ناامنی‌های افغانستان کنترل نشود بدون شک دامن‌گیر چین و روسیه و کشورهای منطقه خواهد شد.

اسماعیل قاسمیار در پایان تصریح کرد: یقیناً چین برای منافع خود و عدم توسعه ناامنی به کشورش تلاش بیشتری برای دست‌یابی صلح در افغانستان خواهد کرد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/FEST8W


ویدیو مرتبط :
تشدید ناامنی ها در شمال افغانستان و فرجام مذاکرات صلح