فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نشست های ادبی در شهرستان دشتی سابقه 40 ساله دارد


به گزارش ایرنا،حمید زارعی روز یکشنبه در نشست ادبی شعرا ونویسندگان خورموجی افزود: نشست هیات ادبی شهرخورموج بیش از40 سال است که به صورت منظم ومستمر هر هفته در منزل یکی از شعرا ونویسندگان شهرستان برگزار می شود.
وی گفت: برگزاری منظم ومستمر این نشست ادبی نشان از توجه وعلاقه مردم این شهربه شعر، تحقیق وعلم دارد.
زارعی افزود: شب نشینی های فرهنگی در خورموج سابقه ای نزدیک به دویست سال دارد که شاعران و علما به مباحث علمی و ادبی می پرداختند.
وی اظهارکرد: برگزاری این نشست های ادبی توسط نویسندگان وشاعران با سابقه دشتی باعث پاسداشت شعروادب درشهرستان وتوسعه شعر ونویسندگی دربین جوانان شده است .
زارعی تصریح کرد:نشست خانگی شاعران، نویسندگان و محققین خورموج به شکل هفتگی به میزبانی یکی از حاضرین برگزار و بررسی کتاب های مختلف علمی و ادبی، خوانش متون کهن و داستان های معاصر، شعر خوانی و نقد و بررسی اشعار در این نشست مورد ارزیابی قرار می گیرد.
شاعر و ادیب خورموجی نیز گفت: زبان فارسی از زبان قدیمی تر فارسی میانه (یا پهلوی) و آن نیز خود از فارسی باستان نشأت گرفته است و این دو زبان قدیمی تر برخاسته از ناحیه تاریخی پارس در حدود استان امروزی فارس در جنوب ایران هستند.
مسعود بهرامی اضافه کرد: فارسی میانه به عنوان گویش رسمی در زمان ساسانیان در دیگر سرزمین های ایرانی گسترش زیادی یافت به طوری که در خراسان بزرگ جایگزین زبان های پارتی و بلخی شد و بخش های بزرگی از خوارزمی زبانان و سغدی زبانان نیز فارسی زبان شدند.
وی ادامه داد: گویشی از فارسی میانه که بعدها فارسی دری نام گرفت پس از اسلام به عنوان گویش معیار نوشتاری در خراسان شکل گرفت و این بار با گسترش به سوی غرب به ناحیه پارس و دیگر نقاط ایران بازگشت.
شهرستان دشتی با 80هزارنفرجمعیت در80 کیلومتری جنوب بوشهرواقع است .
/1656/7206

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
عمارت شیرینه شهرستان دشتی