سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ملت سوریه تصمیم‌گیرنده اصلی/ عربستان به دنبال پیدا کردن مقصر بیرونی نباشد


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص تحولات لبنان،‌ اظهار داشت: دخالت گسترده برخی از کشورهای خارجی در امور لبنان به پیچیدگی بیشتر وضعیت در این کشور منجر شده و شرایط داخلی و مشکلاتی که دارد از جمله در زمینه انتخاب رئیس جمهور را با مشکلات جدی‌تر همراه کرده و روند امور را طولانی کرده است.

وی افزود: موضع همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده که از توافق ملی همه گروه‌ها و جریانات سیاسی لبنان و ملت این کشور برای حل مشکلات داخلی و رفع مسائل موجود حمایت می‌کند و این توافق را در حد مقدورات و شبکه‌ای از ارتباطات می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم با هوشیاری جریان‌های سیاسی مختلف لبنان، هر چه زودتر زمینه وفاق ملی برای خروج از مشکلات موجود فراهم شود و اجازه داده نشود که برخی از بازیگران خارجی برای تشدید تناقض‌های داخلی لبنان در چارچوبه منافع خود و افزایش تنش‌ها که نه به نفع ملت لبنان خواهد بود و نه به نفع ملت‌ها و دولت‌های منطقه است،‌اقدام کنند.

وی در خصوص انتخابات اخیر و تاثیر آن بر دستگاه دیپلماسی گفت: مهم‌ترین نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران و نظام ایران، پشتوانه مردمی این نظام است. یکی از مواقعی که این پشتیبانی گسترده، نمود پیدا می‌کند، انتخابات‌هایی هست که برگزار می‌شود و انتخابات روز جمعه و حضور گسترده مردمی در این انتخابات، به افزایش برآیند قدرت و اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد و سیاست خارجی کشور هم به طور مستقیم از این وضعیت سود خواهد برد و در چارچوبه اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران،‌حداکثر استفاده را از این ظرفیت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص نقض آتش بس در سوریه و استفاده از طرح «ب» عنوان کرد: هنوز از آتش‌بس و ترک مخاصمه یکی، دو روز نگذشته، برخی از بازیگران منطقه‌ای از طرح «ب» در سوریه سخن می‌گویند و این در جدیت این کشورها و بازیگران در همراهی با آنچه در نشست‌های وین مورد تصویب قرار گرفته تردید جدی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه نقطه آغازین این نشست‌ها همین توافق ترک مخاصمه است، اظهار داشت: مطابق گزارش‌های موجود میدانی، گروه‌های تروریستی، تعداد قابل توجهی نقض آتش‌بس داشته‌اند و کشورهای حامی این گروه‌ها نیز شناخته شده هستند.

به گفته جابری‌انصاری اعلام این گونه مواضع جدیت عربستان و برخی از دیگر بازیگران را زیر سؤال می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم اعلام این مواضع نشانگر سیاست قطعی این بازیگران در زمینه حمایت از ادامه بحران نباشد، همانگونه که در نشست‌های بین‌المللی ظاهرا با راه‌حل سیاسی سوریه اعلام حمایت کردند، عملا نیز همراهی کنند و زمینه‌های موفقیت این روند را فراهم کنند.

به گفته جابری‌انصاری اینگونه اظهارات چنین علایم مثبتی را نشان نمی‌دهد و بیشتر تردید ایجاد می‌کند.

جابری انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص عملیات انتحاری اخیر داعش در بغداد گفت: متاسفانه در عملیات‌های انتحاری دیروز در بغداد بیش از ۷۰ نفر از مردم بیگناه این کشور قربانی شده و به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر مجروح شدند. این در ادامه مجموعه عملیات تروریستی و انتحاری گروه‌های تروریستی مثل داعش در عراق و در کل منطقه است که وضعیت را همراه با ناامنی و بی ثباتی کرده است.

وی افزود: این علامت دیگری از این است که گروه‌های تروریستی مایل به حل سیاسی بحران در عراق و در سوریه و کل منطقه نیستند و به دنبال آتش زدن منطقه و این کشورها و انتقام گیری از ملت‌های منطقه که با آنها همراهی نمی‌کنند، هستند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما با شدیدترین عبارات این عملیات را محکوم و با ملت و دولت عراق ابراز همدردی و با خانواده‌های این قربانیان نیز تسلیت می‌گوییم.

ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه دولت عراق برای نیروهای مستشاری ایران محدودیت‌های زیادی را ایجاد کرده‌ سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: این گونه شایعات هیچ تأثیری در روند طبیعی روابط ایران و عراق ندارد. حضور ایران در عراق مستشاری و بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده و نحوه حضور و میزان آن تابع صحنه میدانی عراق و نیاز دولت این کشور و توافقات دو کشور است و شایعات هیچگونه تأثیری بر روند طبیعی روابط رو به رشد دو کشور ندارد.

خبرنگاری هم با بیان اینکه خیلی از منتقدان برجام و سیاست خارجی وارد مجلس نشدند از جابری‌انصاری پرسید آیا این موضوع بر سیاست خارجی تاثیری دارد؟ با بیان اینکه ما به انتخاب ملت ایران هرگونه که هست احترام می‌گذاریم، گفت: انتخابات ما به شکل دموکراتیک برگزار شد و ملت انتخاب خود را انجام دادند. هر انتخابی از سوی همه نهادهای قانونی دیگر مورد احترام است.

وی از طرف بخش‌های مختلف وزارت خارجه، دیپلمات‌ها و شخص وزیر از اجزای مختلف جامعه ایران تشکر کرد و گفت: همان گونه که ملت ایران از رزمندگان و مبارزان خود در عرصه‌های نبرد حمایت می‌کند، حمایت از دیپلمات‌هایی که در صحنه دیپلماسی منافع ملت ایران را مورد حمایت قرار داده و دنبال می‌کنند، امری طبیعی است و ما در برابر ملت ایران تعظیم و کرنش می‌کنیم و برای همه نمایندگان منتخب ملت آرزوی موفقیت داریم.

جابری‌انصاری ادامه داد: بی تردید همکاری بین ملت و دولت در ذیل عنوان عامی که مقام معظم رهبری نیز از آن تعبیر همدلی و همزبانی دولت و ملت کردند، همکاری بین همه نهادهای منتخب ملت و نظام جمهوری اسلامی، زمینه تحقق هر چه بیشتر منافع ملت را فراهم خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره سامانه موشکی S-300 عنوان کرد: در قراردادها پرداخت‌ها در جدول زمانبندی خود باید انجام شود و همینطور انجام تعهدات طرف مقابل و هر گونه اختلافی درباره جزئیات توافق باشد از مجاری دیپلماتیک و خاص خود پیگیری می‌شود و این گونه امور در اجرای توافقات کشورها بی سابقه نیست.

خبرنگاری در خصوص سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و تأکید دو کشور بر کناره‌گیری بشار اسد سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر بین کشورهای مختلف را مرتبط با ایران ندانست و امری عادی برشمرد و افزود: اینکه کشورهای دیگر برای ملت و دولت دیگری تعیین تکلیف کنند، به هیچ وجه پذیرفته نیست.

وی ادامه داد: آنچه در نشست‌های بین‌المللی وین توافق شد، تسهیل راه‌حل‌ سیاسی و گفت‌وگوهای سوری - سوری،‌ترک مخاصمات و حرکت به سمت شکل دادن به وضعیت جدید سوریه بر اساس انتخاب و رأی ملت سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: کسی که در ارتباط با آینده سوریه تصمیم می‌گیرد ملت سوریه است و هیچ دولت و کشور دیگری حق مداخله و تحمیل نظرات خود را به ملت و دولت سوریه ندارد. قبلا پیش شرط‌هایی برای شرکت در روند سیاسی اعلام می‌شد و وقتی بی نتیجه بودن این پیش‌شرط‌ها مشخص شد، این پیش‌شرط‌ها برداشته شد و موضع کشورها برای خودشان محترم است ولی ترجمه شدن آن در صحنه سوریه تنها و تنها به اراده ملت سوریه بستگی دارد.

جابری‌انصاری گفت: هیچ بازیگر خارجی حق تحمیل سیاست‌ها و انتخاب‌های خود به ملت سوریه را ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا ما امکان ارتباط مستقیم با نرم افزار سوئیفت را داریم یا خیر و اگر هست اسامی بانک‌ها را بفرمایید، عنوان کرد: در خصوص جزییات این سؤال مراجع بانکی ما باید اطلاع رسانی کنند. یکی از تعهداتی که طرف مقابل در مسیر برجام داشته، رفع این مشکل بوده است ولی اجرای آن و تاخیر آن تا مدتی به دلایل فنی بود برای اینکه سیستم‌های فنی بانک‌ها و نظام بانکی ما به سیستم بانکی بین‌المللی متصل شود که این کار انجام شد شبکه بانکی ما به سوئیفت متصل شده است.

جابری انصاری گفت: جزئیات دقیق موضوع و بانک‌ها را بانک مرکزی و مراجع بانکی اعلام می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه ایران از ترک مخاصمه و آغاز حل سیاسی بحران سوریه حمایت می‌کند، اظهار داشت: از همه کشورهای منطقه و بازیگران موثر در بحران سوریه با جدیت درخواست می‌کند که مواضع اعلامی خود را در مسیر اجرا با جدیت دنبال کنند.

وی افزود: حل بحران سوریه و حرکت این بحران به سمت راه‌حل سیاسی هم به ملت سوریه و همه ملت‌ها و دولت‌های منطقه است و ادامه این بحران به تشدید ناامنی، بی ثباتی و بحران انسانی در منطقه و سوریه می‌انجامد. ما در رایزنی‌های دیپلماتیک خود آنچه را دنبال می‌کنیم این است که بر اساس منافع مشترک همه دولت‌ها به سمت اتخاذ سیاست‌هایی مبتنی بر ایجاد ثبات و حل سیاسی بحران سوریه و بحران‌های منطقه باید حرکت کنیم و امیدواریم با همراهی دولت‌های دیگر زمینه پیشبرد روند سیاسی در بحران سوریه و خروج از وضعیت جاری فراهم شود.

جابری‌انصاری در خصوص سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران نیز گفت: در مجموعه گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی که انجام شد، گسترش همکاری‌ها بین ایران و سوئیس به ویژه در زمینه اقتصادی در فضای پسابرجام در اولویت گفت‌وگوها بود و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها فراهم شد و رایزنی‌ها درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت

وی با اشاره به سفر الهام‌علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز گفت: این سفر تاثیر بسیار مثبتی در گسترش همکاری‌ها خواهد داشت. در گفت‌وگوها پس از پایان سفر بین رؤسای جمهور دو کشور انجام شد، از جمله موضوعات مورد توافق، بررسی زمینه‌های همکاری سه‌جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بین ایران و آذربایجان و برخی دیگر از کشورهای منطقه مطرح و بنا شد وزرای مربوطه دو کشور در سفرهایی که به زودی انجام می‌دهند، زمینه‌های عملیاتی کردن این توافق کلی را فراهم کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این امر به گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های همسایگان منجر خواهد شد.

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات وزیر فرهنگ عربستان که عنوان کرده روابط تهران و ریاض در دوران احمدی‌نژاد با روحانی بهتر بوده و علی‌رغم تلاش‌های دولت عربستان برای بهبود روابط با دولت روحانی ما به نتیجه نرسیدیم و مشکل ما با ملت ایران نیست بلکه با نظام ایران است، افزود: این یک فرافکنی دیگر است، معادله ملت و دولت و نظام معادله‌ای است در ارتباط با برخی از نظام‌های بدوی ماقبل مدرن صدق می‌کند و هیچگونه پیوندی بین دولت‌ها و ملت‌ها وجود ندارد.

وی گفت: ایشان وصف حال خود می‌کردند. در جمهوری اسلامی که نظامی برآمده از یک انقلاب بزرگ مردمی و اسلامی است پیوند وسیع و محکمی بین ملت و دولت وجود دارد و دولت نماینده منتخب ملت و خواسته‌های ملت است. اینکه عربستان تلاش کرده برخلاف واقعیت است. در تمام این دوره کمتر از سه سالی که دولت آقای روحانی از سوی ملت انتخاب شده مانند قبل تلاش‌های گسترده‌ای برای ترمیم روابط با عربستان انجام شده ولی مشکلی که ایجاد شد و هنوز هم باقی است سیاست عربستان مبتنی بر بحران آفرینی و تنش‌آفرینی است و اینکه به اشتباه منافع خود را در تشدید بحران‌ها تعریف کرده‌اند و پی در پی نتایج سیاست‌های قبلی خود را فرافکنی می‌‌کنند و وقتی درو می‌کنند اعلام می‌کنند مقصر دیگران هستند.

وی گفت: عربستان به جای پیدا کردن مقصر در بیرون از این کشور باید به روند مسائل و سیاست‌ها و روش‌های اتخاذ تصمیم در عربستان تکیه کرده و آسیب‌شناسی کنند که مشکلات در کجا هست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه  صدور مشکلات به خارج هیچ مشکلی از عربستان را حل نمی‌کند و به ادامه وضعیت کنونی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/AXS4YX


ویدیو مرتبط :
ابو عزراییل یمنی ها هم پیدا شد -عربستان - سوریه