فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مدارس تخصصی دیزاین تاسیس شود


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی موسسه هنری ایده، فرزاد حسن زاده در نشست شناخت مرزهای «Art /Design /Crafts» در تشریح مفهوم «Art» به بیان تقسیم بندی هفت گانه هنر پرداخت و گفت: نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی، ادبیات، نمایش تقسیم بندی هنرهایی هست که فلاسفه و متفکرین یونان باستان از گذشته آنها را ارائه کرده بودند که تا قرن نوزدهم هم معتبر بود؛ اما بعد از انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع عکاسی و به تبع آن اختراع سینما، هنر هفتم هم به آنپها اضافه شد.
این طراح گرافیک افزود: این هنرها که در دوره های مختلف با عناوینی چون هنرهای زیبا، هنرهای کلاسیک و هنرهای کبیر یاد می شدند، جنبه کاربردی ندارند و تنها جنبه زیبایی آنها مدنظر است. اما در این میان معماری استثنا است؛ چرا که از یونان باستان در تقسیم بندی هنرها وجود داشته و امروز هم در همه دنیا ذیل رشته های هنری قرار می گیرد.
وی به توضیح مفهوم «Design» پرداخت و گفت: این واژه را می توان به هنرهای کاربردی معنی کرد و هفت تقسیم بندی طراحی گرافیک، طراحی پوشاک، طراحی صنعتی، طراحی شهری، طراحی محیطی، طراحی داخلی و طراحی غذا را برای آن در نظر گرفت؛ در دیزاین هم جنبه کاربردی و هم جنبه زیبایی آن مطرح است.
حسن زاده با تشریح جنبه های مختلف این تقسیم بندی، درباره وجه تمایز «Design» و «Art» گفت: دیزاین برخلاف هنر حتماً باید جنبه کاربردی داشته باشد. همچنین «هنر» یک اثر منحصر به فرد است که عموماً سفارش دهنده ای ندارد و حاصل الهام هنرمند است؛ اما یکی از ویژگی های دیزاین این است که سفارش دهنده دارد و ویژگی دیگر قابلیت تکثیر آن است.
این استاد طراحی و گرافیک در ادامه درباره مفهوم «Craft» نیز توضیح داد: کرافت ها همان صنایع دستی هستند که بر خلاف «Design» و «Art» که تقسیم بندی محدودی داشتند، بسیار گسترده اند و حتی در کشورها و فرهنگ های مختلف نیز اشکال متفاوتی دارند؛ مانند قالی بافی، منبت کاری، میناکاری، سفالگری، شیشه گری، حصیربافی و ... . این دسته هم می توانند جنبه کاربردی داشته باشند و هم نداشته باشند، اما بیشتر جنبه تزئینی، زیبایی و دکوراتیو دارند.
وی ادامه داد: بنابراین می بینیم که تمایز «Art /Design /Crafts» به جنبه کاربردی آنها بستگی دارد؛ از سوی دیگر آنچه موجب می شود ما گاهی این مفاهیم را به اشتباه به جای یکدیگر به کار ببریم، اشتراک این سه مفهوم در جنبه زیبایی آنها است.
حسن زاده با اشاره به تاریخچه متمایز شدن این مفاهیم در اروپا گفت: تا پیش از تأسیس مدرسه باهاوس، میان مفاهیم «Art /Design /Crafts» تقسیم بندی وجود نداشت، اما وقتی جامعه اروپایی به سمت صنعتی شدن پیش رفت، مفهوم دیزاین به یک مقوله اختصاصی و جداگانه تبدیل شد و حتی در مدارس و مراکز آکادمیک، مقوله هنر، از دیزاین و صنایع دستی متمایز شد.
این طراح گرافیک، کشورهایی مانند ایران را صرفا مصرف کننده دیزاین دانست و گفت: مقوله دیزاین در کشورهایی مثل کشور ما بسیار مهجور است و در جامعه ما هنوز دیزاین و کرافت را در زیر مجموعه هنر می گنجانند و به اشتباه می گویند هنر گرافیک، هنر خاتم کاری و غیره.

وی تأکید کرد: واقعاً جا دارد که در کشور ما مراکزی تخصصی، فقط و فقط برای دیزاین تأسیس شوند و مثال خوب و مشخص آن نیز مدرسه باهاوس است که موضوع جدیدی نیست و حدود 90 سال است از عمر آن می گذرد. امیدوارم که با حمایت های دولت و اختصاص بودجه های مناسب، به این سمت حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا، باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه در سال 1919 توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تأسیس شد و هدف از تأسیس آن ایجاد مکانی بود که ترکیبی از مدارس معماری، صنایع دستی (چون نجاری، آهنگری و...) و آکادمی هنری باشد.
این مدرسه معماری که تا سال 1933 فعالیت می کرده، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می شود.
مدرسه معماری باهاوس که در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است، در دوران فعالیت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ که مدیریت باهاوس را نیز بر عهده داشته اند، فعالیت کرده است. ساختمان و کارگاه های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
فراهنگ**9362**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مستند تاسیس مدارس در ایران.100برگ