سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



همکاری 20 میلیون یورویی ایران و فرانسه در بخش کشاورزی


همکاری 20 میلیون یورویی ایران و فرانسه در بخش کشاورزیخبرآنلاین/ در جریان سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به پاریس، تفاهم نامه هایی در زمینه تحقیقات کشاورزی توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و استفان لوفل همتای فرانسوی اش و یک سند دیگر در زمینه احداث گلخانه های جدید توسط بخش خصوصی منعقد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، در سفر رئیس جمهور کشور، حسن روحانی و هیات همراه وی به پاریس در مراسم امضای اسناد در کاخ الیزه و در حضور روسای جمهور دو کشور ، 20 قرارداد و سند همکاری به امضا رسید که یک سند آن در زمینه تفاهم همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی توسط مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و استفان لوفل همتای فرانسوی اش و یک سند دیگر در زمینه احداث گلخانه های جدید توسط بخش خصوصی منعقد شد.

براساس این گزارش، تفاهمنامه همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی در راستای ایجاد روابط علمی ، فنی ، آموزشی در حوزه کشاورزی همچون بخش های بهره وری و مدیریت آب ، به نژادی و تولید بذر ، تکنولوژی های مدیریت آفات و بیماری های گیاهی ، تحقیقات و تولید واکسن و سرم ، بیماری های دامی و دامپروری ، مدیریت و سیاستگذاری منابع ژنتیکی ، بیوتکنولوژی کشاورزی ، آبزی پروری ، تحقیقات جنگل ، فن آوری مواد غذایی و تجهیزات کشاورزی امضا شده است.

این گزارش می افزاید: سند دوم نیز قرار داد احداث گلخانه مدرن برای کشت سبزی و صیفی است که میان گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و طرف فرانسوی گروه گلدن کلوپ و گروه راشل امضا شد.

براساس این قرار داد در فاز نخست ، مجموعه ای از گلخانه ها با آخرین تکنولوژی روز به مساحت 25 هکتار در کرمانشاه ظرف دو سال برای تولید گوجه فرنگی احداث می شود و طرف فرانسوی، صادرات بخشی از تولیدات این گلخانه ها را به سایر کشورها تضمین کرده است.

ارزش اجرای این قرار داد در فاز نخست ، 20 میلیون یورو برآورد می شود.

در فاز دوم نیز مساحت این گلخانه ها از 25 هکتار به 50 هکتار به منظور تولید محصولات گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل ، کدو و سایر محصولات صیفی افزایش می یابد.

بنابر این گزارش، در جریان این سفر ، حجتی وزیر جهاد کشاورزی با استفان لوفول وزیر کشاورزی ، غذا و جنگل فرانسه که سخنگوی دولت این کشور نیز می باشد ، دیدار کرد که حاصل این دیدار امضای دو سند تفاهم همکاری قرنطینه دامی و گیاهی و سه سند همکاری میان بخش خصوصی دو کشور بود.

در ادامه این گزارش آمده است:سند همکاری قرنطینه دامپزشکی که در یک دهه اخیر ، نخستین سند دامپزشکی ایران با یک کشور اروپایی محسوب می شود ،به امضای وزیران کشاورزی ایران و فرانسه و به منظور تسهیل درروابط علمی ، فنی و اجرایی سازمان های دامپزشکی دو کشور رسید.

انتظار می رود با امضای این سند همکاری ، راه برای تبادل اسناد مشابه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا باز شود.

دومین سند تفاهم همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی نیز در زمینه ارتباط سازماندهی شده و قانونی میان ایران و فرانسه، تقویت و تسهیل تجارت محصولات زراعی و باغی و ایجاد ارتباط مؤثر و به روز میان سازمان های حفظ نباتات دو کشور توسط وزرای کشاورزی دو کشور بود.

این گزارش می افزاید : در جریان دیدار وزرای کشاورزی دو کشور نیز سه توافقنامه میان کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع کشاورزی فرانسه (ادبتا) با هدف تسهیل تجارت محصولات کشاورزی و انتقال تجربیات مدیریت بخش خصوصی فرانسه در توسعه بازار ، توافقنامه مربوط به پروژه تولید مشترک اتو واکسن در ایران با همکاری گروه بیووک فرانسه و طرف ایرانی و توافقنامه پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده از سوی گروه آکولند فرانسه و طرف ایرانی با نظارت سازمان شیلات ایران به امضا رسید . پروژه تولید مشترک تخم ماهی چشم زده، زمینه ساز انتقال تکنولوژی برای صنعت آبزی پروری ایران است .

در دیدار وزرای کشاورزی ایران و فرانسه ، روند اجرای تفاهمات و توافقات در طول سال گذشته بررسی و تمهیداتی برای تسریع هر چه بیشتر همکاری های مشترک اتخاذ شد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار ، دو وزیر ، تشکیل کارگروه مشترک کشاورزی میان دو کشور را از عوامل مؤثر در پیشبرد همکاری ها دانستند و آن را مکانیزم مهمی برای نظارت بر اجرای تفاهمات در حوزه کشاورزی عنوان کردند.
در این دیدار مقرر شد ، نشست بعدی کارگروه مشترک کشاورزی ایران و فرانسه حدود سه ماه آینده در پاریس برگزار شود.

بنا بر این گزارش در این دیدار ، حجتی بر تمرکز بخشی از همکاری های دو جانبه بر استفاده از ظرفیت های ایران در بخش گیاهان دارویی و سرمایه گذاری مشترک طرف فرانسوی در تولید ، فرآوری و بازاریابی به منظور صادرات به اتحادیه اروپا و سایر کشورهای منطقه تاکید کرد که مورد استقبال همتای فرانسوی اش قرار گرفت.

لوفول وزیر کشاورزی ، غذا و جنگلداری فرانسه نیز با اشاره به ظرفیت های خوب ایران به لحاظ اقلیمی و اکولوژی در تولید گیاهان دارویی گفت که تمهیدات لازم برای ایجاد ارتباط میان فعالان و سرمایه گذاران علاقه مند کشورش با طرف های ایرانی در زمینه گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد.

در جریان سفر رئیس جمهوری ایران و هیات همراه همچنین شش پانل تخصصی برگزار شد که یکی از پانل ها مربوط به بخش کشاورزی بود و در این پانل بیش از 70 نفر از مدیران عامل و روسای شرکت ها ، انجمن ها و اتحادیه کشاورزی ایران و فرانسوی شرکت کردند.

هومن فتحی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در باره جزییات پانل کشاورزی اظهار داشت: در این پانل، موضوع هایی درباره مدیریت آب و تکنولوژی ارتقای بهره وری مصرف آب با توجه به تجربیات گسترده فرانسه مطرح شد و شرکت های فرانسوی در زمینه مدیریت مصرف آب، انتقال تجهیزات و تجربیات خود به ایران به منظور ارتقای راندمان آب کشاورزی اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: ارتقای تکنولوژی غذایی ، فرآوری ، بسته بندی و مدیریت پس از تولید از دیگر مباحث میان طرف های ایرانی و فرانسوی در این پانل بود.

فتحی گفت:در این پانل، شرکت های ایرانی ضمن ارایه گزارش های درباره توانمندی ها و ظرفیت های کشورمان در حوزه گیاهان دارویی ، طعم دهنده ها و اسانس های خوراکی ، خواستار همکاری های مشترک با فرانسه برای تولید و صادرات این محصولات به اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه شدند.

به گفته وی ،ماشین آلات کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون و بذر از دیگر موضوعاتی بود که از سوی بخش خصوصی ایرانی و فرانسوی مورد مذاکره قرارگرفت.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
امضاء ۵ تفاهم نامه در زمینه کشاورزی بین ایران و فرانسه