سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



راز مهاجرت مردم عربستان از نگاه رسانه عربی


راز مهاجرت مردم عربستان از نگاه رسانه عربیباشگاه خبرنگاران/ یک روزنامه عرب زبان، مهاجرت از عربستان سعودی به عنوان کشوری که دارای یک چهارم ذخایر نفت دنیا است، را پدیده ای بسیار عجیب عنوان کرد.

روزنامه "رای الیوم" در این باره نوشت: کشورهایی مانند لبنان، ایرلند و لهستان به مهاجرت اتباعشان به خارج و کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، آمریکا، نیوزیلند، امارات و حتی کویت به مهاجرت پذیری و جذابیت معروفند؛ اما پدیده مهاجرت از عربستان به عنوان چهارمین دارنده ذخیره نفت جهان عجیب است.

این روزنامه در ادامه خاطرنشان کرد، "صدقه فاضل" نماینده مجلس شورای عربستان شخصی است که باعث شد این روزها بحث و جدل بی سابقه ای در رسانه ها و محافل سیاسی عربستان درباره این موضوع آغاز شود.

مهاجرت یک میلیون متخصص عربستانی به خارج
وی درمجلس گفت: یک میلیون عربستانی با مهاجرت، در کشورهای عربی و غیرعربی ساکن شده اند لذا از وزارتخانه های ذیربط می خواهیم علل این پدیده و اثر آن بر اقتصاد کشور را بررسی نمایند چون عمده آنان دارای مدارک بالا و تخصص بوده و فرصت شغلی مناسب خود را در کشور نیافته اند.

10 میلیون کارگر خارجی در عربستان
البته این رقم در مقایسه با کشورهایی مانند لبنان، اردن، الجزایر و مغرب بزرگ نیست چه این که تعداد مهاجران کشوری مانند لبنان دو برابر جمعیت فعلی اش است اما آنچه شگفت انگیز است این که در عربستان حدود 10 میلیون کارگر خارجی از 150 ملیت سکونت دارند.

10 سال زندان برای منتقدان نظام عربستان

بسیاری در عربستان به خاطر ترس از بازداشت یا محاکمه، در پایگاه های ارتباط اجتماعی و یا مطبوعات به این موضوع نمی پردازند به ویژه که قانون عربستان 10 سال زندان را برای هر شخصی که خواستار اصلاحات شده یا از سیاست های نظام انتقاد کند، در نظر گرفته است.

فرار تحصیل کردگان از نظام خفقان

این موضوع نشانه بسته بودن فضای سیاسی، نبود آزادی، نبود قوه قضاییه عادل و مستقل، نبود فرصت های شغلی برابر، افزایش فساد و گسترش رانت می باشد.

شمار دانشجویان اعزامی برای تحصیل در دانشگاه های آمریکا و اروپا در دوره حکومت "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه قبلی عربستان بیش از 205 هزار نفر در تخصص های مختلف در یک سال بود که در زمان حاضر به خاطر سیاست ریاضت اقتصادی ( کاهش قیمت نفت) به کمتر از نصف کاهش یافته است.

مشکل اینجاست که این دانشجویان پس از آشنایی با شیوه زندگی مدرن و آزادی های اجتماعی و سیاسی غرب دیگر نمی توانند در کشورشان زندگی کنند که از نهادهای جامعه مدنی و حکومت مبتنی بر شفافیت و مساوات بی بهره بوده و همزمان، یافتن کار مناسب دشوار می باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
تحلیل پوشش رسانه ای فاجعه منا - رسانه های عربی