فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



میرکریمی:هدفمند کردن این جشنواره برایم از هر چیزی مهمتر است/سینمای ایران نیاز به باج دادن به جهان ندارد/تغییر نام جایزه مصطفی عقاد به محمد امین (ص)


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره، رضا کیانیان رئیس کاخ جشنواره، امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل و  علیرضا شجاع‌نوری مدیر جلسات نشست‌ها با حضور اصحاب رسانه در سینما چارسو صبح امروز برگزار شد.

بر پایه این گزارش پیش از برگزاری این نشست از پوستر جشنواره که مزین به یکی از سکانس‌های فیلم «گاو» به کارگردانی داریوس مهرجویی و بازی عزت‌الله انتظامی بود توسط رضا کیانیان و رضا میرکریمی رونمایی شد که رضا کیانیان طی سخنانی اظهار کرد: بسیاری دوست داشتیم عزت‌الله انتظامی در این رونمایی حضور داشت اما حالشان اصلا خوب نبود دعا می‌کنیم که دوباره سلامت کامل خود را به دست آورند و دوباره بازی کنند تا از کارهایشان لذت ببریم .

همچنان رضا میرکریمی اظهار کرد: در بسیاری از فستیوال‌ها پوستر جشنواره مزین به یک سکانس از فیلمی معروف و یا چهره‌ یک بازیگر است. اضافه می‌کنم که فیلم «گاو» در جاهای مختلفی نمایش داده شده است اما در این دوره از جشنواره مروری بر آثار آقای بازیگر عزت‌الله انتظامی نداریم اما تنها فیلم بازسازی شده «گاو» را نمایش می‌دهیم.

بر اساس این گزارش،‌در ادامه این مراسم اصحاب رسانه به همراه مدیران جشنواره در سالن جلسات حاضر شدند و در ابتدای نشست که اجرای  آن بر عهده کیوان کثیریان بود رضا میرکریمی دبیر این جشنواره طی سخنانی گفت: ماه‌های پیش که این مسئولیت را به من پیشنهاد دادند انگیزه‌ای برای پذیرش آن نداشتم مگر برای شناساندن جایگاه سینمای ایران در جهان و کمک کردن به یک رویکرد فرهنگی مهم همچون فجر که به نظر می‌رسد هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده تا جایی که برخی به اصل برگزاری آن تا چندی پیش ایراد می‌گرفتند. هدفمند کردن این جشنواره برایم از هر چیزی مهمتر است.

رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: یکی از برنامه‌هایی که داشتم این است که این جشنواره به صورت هدفمند برگزار شود به همین دلیل به تمام جشنواره‌هایی که پیش از این برگزار شده بود و نحوه اجرایشاننگاه کردم و سوال‌هایی را برای خودم مطرح کردم این که چه فیلم‌هایی در جشنواره حضور دارند و مخاطب ما چه کسانی هستند. که برای پاسخ هر کدام از این‌ها هم باید مشورت می‌کردیم و هم بایددوره‌های پیشین را مرور می‌کردم که این کار انجام شد. واقعیت این است که جشنواره فیلم  فجر بسیار باشکوه در بخش ملی برگزار می‌شود و حالا که بخش بین‌الملل آن جدا شده به نظرمان آمد که باید تخصصی‌تر برخورد کنیم و رویکردهایی را به سینمای ملی بسپاریم.

وی در ادامه افزود: بسیاری از تشریفات پرهزینه و دست و پا گیر را حذف کردیم. سینمای ایران را باید با اعتماد به نفس که یک سینمای جهانی می‌دانم به دنیا معرفی کنیم که نیازی به باج دادن ندارد. سینمای خودمان را یک سینمای جهانی می‌دانیم و برخی که سینمایشان جایگاه درستی ندارد مجبور می‌شوند برای دیده شدن جشنواره‌اشان به سینمایشان هزینه‌های زیادی کنند به این ترتیب پیش‌بینی‌ام درست بود استقبال خوبی هم شد در واقع نیازمند رایزنی‌های فراوانی نبودیم و آنقدر درخواست زیاد بود که باید انتخاب نیز می‌کردیم. انتخاب‌هایی که در راستای اهدافمان باشد.

میرکریمی گفت: می‌خواهیم یک کار تیمی انجام دهیم برخلاف آنچه که همیشه عنوان شده در ایران کار تیمی معنا ندارد. به همین دلیل به کمک همه نیاز داریم. هیچ جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود مگر اینکه اهداف ملی خودش را پیگیری کند. باید از همه توانایی‌امان در راستای اهداف ملی استفاده کنیم.

او همچنین اظهار داشت: بخش مسابقه جشنواره در یک بخش خلاصه شده است آن هم سینمای سعادت است چرا که در سال‌های گذشته خیلی مشخص نبود که برنده میدان کیست. در مجموع 15 فیلم به نمایش در خواهند آمد که 3 اثر ایرانی و 12 فیلم نیز خارجی هستند در بین فیلم‌های کوتاه 15 دقیقه‌ای داریم که نمایش داده خواهند شد. این اتفاق نیز پروتکل بسیاری از جشنواره‌های خارجی است. بخش سینما آسیا و کشورهای اسلامی نیز دیگر رقابتی نیستند.

وی در ادامه افزود: جایزه مصطفی عقاد که پیش از این در جشنواره جهانی فیلم فجر وجود داشت به محمد امین (ص) تغییر نام داده که رویکردی در راستای کرامت انسانی و مشی حضرت رسول (ص) دارد.  از کشورهای همسایه که از ما توقع یاری دارند همچون تاجیکستان و افغانستان استعدادهایی را دعوت خواهیم کرد. همچنین بخش دارالفنون نیز اضافه شده که به نوعی استعدادیابی است و در این بخش میهمان‌هایی را به عرصه ملی سینما و انجمن سینمای جوانان به ما معرفی خواهند کرد. هدف دیگر تمرکززدایی است که نزدیک به 100 نفر را پذیرا خواهیم بود. البته بخشی هم مختص حضور دانشجویان در نظر گرفته شده است.

بر پایه این گزارش بعد از رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم جهانی فجر و صحبت‌های دبیر جشنواره امیر اسفندیاری معاون امور بین‌الملل طی سخنانی اظهار کرد: میرکریمی تأکید داشت تا کیفیت در برگزاری و انتخاب آثار رعایت شود. طبعاً همه ما توجه‌مان به این موضوع بود. همچنین در ارتباط با حضور میهمانان خارجی دقت شد که هزینه‌تراشی نشود و به نوعی تمام تصمیمات با خساست انجام شد.

وی در ادامه افزود: حتما افرادی را در جشنواره خواهیم داشت که جزو چهره‌های مطرح و شناخته شده جهانی خواهند بود. همچنین لازم می‌دانم بگویم 5 داور خارجی و 2 داور ایرانی هستند و در بخش بهترین فیلم از کشورهای اسلامی 5 داور کار داوری را انجام می‌أهند که یکی از آنها ایرانی است داوران بین‌المذاهب نیز متشکل از دو فرد خارجی و یک فرد ایرانی آثار را مورد ارزیابی قرار خواهند داد همچنین 4 تهیه‌کننده مشهور به برگزاری کارگاه‌ها می‌پردازند و یک مدرس فیلمنامه‌نویسی کارگاه‌های جالبی را برای حاضرین برگزار می‌کنند. دو مدرس در ارتباط با اردوهای استعدادیابی نیز کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنند. حدود 170 تا 200 میهمان خارجی خواهیم داشت که متشکل از منتقدین، روزنامه‌نگاران، سینمانگاران و خبرنگاران خواهند بود.

* توجه انحصاری به سینمای ایران در بازار فیلم

او همچنین در ارتباط با بازار فیلم گفت: بازار فیلم که از سال 76 کارش را آغاز کرد فراز و نشیب‌های خود را طی کرده است با وجود اینکه متقاضی برای حضور در این بخش زیاد بود و آنها علیرغم اینکه هزینه‌های خود را پرداخت می‌کردند مجبور شدیم به دلیل ازدحام و شلوغی و دور نشدن از اهداف خود 40 تا 50 غرفه را در اختیار آنها قرار دهیم. نکته انحصاری ما در اینجا تمرکز به سینمای ایران است.

* حکم حکومتی میرکریمی

در ادامه نشست نوبت به علیرضا شجاع‌نوری رسید که وی به دلیل احترام در تلاش بود که رضا کیانیان صحبت کند که به دلیل طولانی شدن تعارفات رضا میرکریمی اعلام کرد بنده با حکم حکومتی می‌‌گویم علیرضا شجاع‌نوری ابتدا صحبت کند که وی اظهار کرد: همه ما به دلیل وجود رضا میرکریمی و کاریزمایی که دارد اینجا جمع شدیم. ابتدا باید بگویم برخلاف آنچه که عنوان شده است که کار تیمی جواب نمی‌دهد باید بگویم اینطور نیست و باید این تمرین را انجام دهیم این جشنواره می‌تواند نمود خوبی از یک کار گروهی باشد تا بتوانیم بهترین بهره‌برداری را به نفع سینمای ایران انجام دهیم.

* خالی کردن جیب میهمانان خارجی

وی در ادامه افزود: جشنواره به معنی نمایش دادن و تماشا کردن نیست بلکه محفلی برای تبادل اطلاعات و دریافت داشته‌های دیگران است. که در اینجا نقش رسانه‌ها بسیار مهم خواهد بود. می‌خواهیم آنقدر این بخش قوی صورت بگیرد تا میهمانانی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند هر آنچه که نسبت به سینما را آموخته‌اند به ما نیز منتقل کنند. اگر بتوانیم هر لحظه آنچه را که در جشنواره اتفاق می‌افتد و مانند صدای قلب به گوش همه برسانیم می‌توانیم موفق عمل کنیم. به صورت عامیانه‌تر بگویم باید آنها هر آنچه از اطلاعات سینمایی در جیبشان است خالی شود.

* برگزاری نشست با شرایطی جذاب

او همچنین در ادامه اظهار کرد: واقعاً‌ جشنواره‌هایی را شاهد بودیم که افراد سرشناسی آمده‌اند و بسیار مهجور مانده‌اند و ما بعد از رفتنشان از ایران متوجه جایگاه آنها شده‌ایم به همین دلیل باید فضای پرسش و پاسخ فراهم شود که در شرایط مختلف به این نکته فکر کردیم به طور مثال من در فضای کافه‌ای پایین سالن چارسو با یک میهمان صحبت می‌کنم و همه در هر جایی از سالن که به پشت میزهای خود نشسته‌اند می‌توانند صدای ما را بشنوند و در اختیار آنها امکاناتی قرار دارد که می‌توانند وارد بحث شوند و سوال بپرسند.

شجاع‌نوری «مدیر جلسات نشست‌ها»‌ در ادامه با اشاره به کارگاه‌ها عنوان کرد:‌به احتمال زیاد کارگاه‌های تحلیل فیلم خواهیم داشت که با مخاطبان در محل تعبیه شده در مورد فیلمشان صحبت خواهیم کرد. ضمن اینکه نشست‌های تخصصی نیز به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
همه چیز درباره ساخت فیم محمد رسول الله مصطفی عقاد