سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بودجه تحقیقانی کشور از 48 صدم درصد تولید ناخالص ملی تجاوز نمی کند


اسکندر زند روز چهارشنبه در حاشیه همایش مسئولان تحقیقات، آموزش و ترویج منطقه چهار کشور شامل استان های مرکزی، کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان و لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اراک افزود: مقرر شده بودجه تحقیقاتی کشور تا سال 1404 به 4 درصد تولید ناخالص ملی افزایش یابد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تحقق این امر تلاش زیادی کرده و می کوشد تا بودجه تحقیقاتی در سال 95 به یک درصد تولید ناخالص ملی برسد.
وی اظهار کرد: در صورت تحقق برنامه های افزایش بودجه ، در برنامه ششم توسعه شاهد موفقیت های زیادی در امر تحقیق و پژوهش در سطح کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه موسسه ها و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه این سازمان می بایست امر پژوهش و تحقیق را جدی تر دنبال کنند، گفت: کشاورزی در سال های اخیر به دلیل فرسایش خاک، کاهش منابع آبی و دگرگونی های اقلیمی، دستخوش تغییرات عمیقی شده که برای تامین امنیت غذایی چاره ای جز افزایش تولید نداریم و راه این افزایش، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است.
زند خاطر نشان کرد: کار تحقیقاتی متناسب با نیازهای کشور با توجه به شرایط اقلیمی و به خصوص مشکلات ناشی از کم آبی و تولید محصولات با راندمان بالا و کم آب بر از سیاست های راهبردی این سازمان است.
وی اضافه کرد: مراکز و ایستگاه های تحقیقاتی کشور به پنج منطقه تقسیم شده و هدف از این گونه نشست ها ضمن هماهنگی استان ها، بررسی مشکلات و ارائه دیدگاه های کارشناسانه برای رفع مشکلات فرارو است.
وی بیان کرد: امروز در نشستی جداگانه در دیدار با استاندار مرکزی، برنامه توسعه ای برای سرعت بخشیدن به بخش تولید واکسن و سرم در این استان به عنوان یکی از شش واحد زیرمجموعه موسسه سرم سازی رازی بررسی و مقرر شد این استانداری برای ایجاد زیرساخت و تهیه تجهیزات لازم همکاری کند.
وی تحقیق درزمینه توسعه واکسن ها و فرآورده های بیولوژیک و تولید سرم ها و داروهای شیمیایی مورد مصرف پزشکی و دامپزشکی را از جمله اقدامات موسسه واکسن و سرم سازی رازی شعبه اراک ذکر کرد و افزود: در صورت تامین مکان مورد نیاز از سوی استان مرکزی ، این آمادگی وجود دارد تا تولید واکسن های مهم انجام شود.
زند گفت: ایجاد باغ گیاه شناسی از دیگر اقداماتی است که در استان مرکزی دنبال می شود و در صورت ایجاد این باغ و فراهم شدن مقدمات آن، وزارت جهاد کشاورزی می تواند در زمینه مدیریت فنی همکاری لازم را داشته باشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با یادآوری ظرفیت مرکز تحقیقات لوبیا در خمین و قابلیت تبدیل شدن آن به مرکز بذر لوبیای کشور افزود: تحقق این امر می تواند به اشتغالزایی در منطقه و کمک به بهبود معیشت مردم کمک کند.
زند ، ظرفیت های تحقیقاتی در استان مرکزی را مطلوب خواند و گفت: ایستگاه انار ساوه با تولید بیش از 760 ژنوتیپ انار در دنیا منحصر به فرد است، ایستگاه لوبیا چیتی خمین با تولید انواع لوبیا خدمات زیادی به کشور ارائه می دهد و ایستگاه گل و گیاه و تولید ماهی زینتی در محلات از نظر کیفی در جایگاه مناسبی قرار دارد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: انجام کار تحقیقاتی در راستای نیازهای کشور با توجه به شرایط اقلیم و قابلیت های هر منطقه با هدف افزایش بهره وری در بخش کشاورزی از دیگر سیاست های این سازمان است.
دبیر همایش منطقه چهار مسئولان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور نیز در این نشست یک روزه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با ارائه گزارشی از مصوبات نشست های قبلی ، انجام راهکارهای درآمدزا در مراکز تحقیقاتی را چاره کار کمبود اعتباری برای رفع مشکلات فراروی فعالیت های پژوهشی دانست.
حسن خمیس آبادی، بررسی جداول دستورالعمل تشویق و ارتقاء انگیزه درآمدهای اختصاصی مراکز تحقیقاتی ، لحاظ کردن سهم درآمد مراکز از درآمدهای ثبت و گواهی بذر ، صدور مجوز لازم برای فروش فناوری استان های همجوار با کشورهای همسایه و تاسیس کنسرسیوم بین مراکز منطقه چهار را برخی از راهکارهای درآمدزایی برای رفع مشکلات فعالیت های پژوهشی برشمرد.
6066/6012/1772

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
میزان فرار مالیاتی؛ 20 تا 25 درصد تولید ناخالص داخلی