سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آجیل شب یلدا کام تلخ قشر ضعیف را شیرین نمی‌کند/ تفاوت ۲۰ هزار تومانی قیمت آجیل در پایتخت


گروه اقتصادی- خبرگزاری فارس، فاطمه بیات،‌ انگار دنیای داخل این مغازه لوکس آجیل فروشی در شمال پایتخت و خریدارانش با چند کیلومتر آن طرف تر و در جنوب و مرکز پایتخت بسیار متفاوت است.

تنوع،‌ نوع چیدمان و از همه مهم‌تر برچسب قیمت‌ها که به گفته صاحب این مغازه دلیل قیمت‌های متفاوت کیفیت است!

رونق بازار شب یلدا امسال بیشتر است

او در مورد رونق فروش آجیل می‌گوید: ما به دلیل آنکه شناخته شده هستیم در همه فصل سال فروش خوبی داریم، اما جالب است که فروش آجیل در شب یلدا نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، چون سال گذشتته شب یلدا مصادف با آخرین روزهای ماه صفر بود و مردم به دلیل اعتقاد آجیل نمی‌خریدند.

انواع آجیل از جمله آجیل شب یلدا قیمت هایش نسبت به قیمت بازار 40 درصد بالاتر است. به عنوان مثال هر کیلو آجیل شب یلدا کیلویی 50 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از همه جالب‌تر مشتریان این مغازه است. مرد میانسالی حدود یک میلیون تومان آجیل می‌خرد. او کارمند بازنشسته ای است که به گفته خودش ماهانه مبلغی را برای شب یلدا کنار می گذارد، تا بهترین ها را برای اهل فامیل تهیه کرده و هرسال شب چله آنها را در خانه خود جمع می‌کند.

او در مورد گرانی کالا و بالا بودن قیمت‌ها می‌گوید: چون به کیفیت جنسی که از این مغازه می‌خرم اطمینان دارم قیمت چندان برایم اهمیت ندارد، چون نهایت در هر کیلو اندکی تفاوت قیمت وجود دارد!

تفاوت قیمت از زمین تا آسمان است

احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار به خبرنگار فارس قیمت آجیل شب یلدا را 25 تا 35 هزار تومان به طور متوسط اعلام کرده بود، ولی براین نکته هم تاکید کرده بود که ممکن است برخی به دلیل به کار بردن اقلامی مانند بادام هندی یا مغر پسته در آجیل مخلوط ،قیمت را بیشتر محاسبه کنند اما ملاک بازرسان ما فاکتور خرید است.

اما در گزارش میدانی ما از بازار تهران این تفاوت قیمت در هر کیلو 20 هزار تومان است!

کیفیت انواع آجیل از جمله پسته و بادام، انجیر و آجیل شب یلدا با همان کیفیت، بسیار پایین‌تر است.

هر کیلو آجیل درجه یک شب یلدا 37 هزار تومان،‌انواع پسته مرغوب 35 تا 55 هزار تومان،‌انجیر 40 هزار تومان و فندق مغز 62 هزار تومان.

توت خشک 36 هزار تومان،‌مغز گردو 65 هزار تومان، مغز بادام 55 هزار تومان، بادام هندی 47 تا 56 هزار تومان.

9 ماه خاک می خوریم به امید فروش شب یلدا و شب عید

جنب و جوش در راسته آجیل فروشان بازار تهران نسبت به سال های گذشته بیشتر است و تقریباً کسی دست خالی از مغازه های فروش آجیل و خشکبار بیرون نمی‌آید.

صاحب یکی از آجیل فروشی های بازار می‌گوید: 9 ماه از سال خاک می خوریم و رکود را سپری می کنیم، به امید شب چله و شب عید.

وی در مورد تغییر قیمت آجیل نسبت به سال گذشته نیز به این نکته اشاره می‌کند که برخی اقلام تغییری نداشته و در برخی اقلام از جمله بادام و فندق وارداتی که از دبی وارد می‌شود 5 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که ناچیز است.

خانمی میانسال در مورد خرید آجیل شب یلدا می‌گوید: امسال دخترم را به خانه بخت فرستاده ام و به خاطر حضور خانواده همسرش سفره شب چله چیده‌ام. الان حداقل خرید آجیل و تنقلات شب چله بدون میوه 200 هزار تومان شده در حالی که حقوق همسرم یک میلیون تومان است!

بسیاری فقط نظاره گر قیمت ها هستند و نه خریدار

اما بسیاری از به ظاهر خریداران فقط قیمت‌ها را نگاه می‌کنند و عبور می کنند. مردی جوان در پاسخ به اینکه برای شب چله چه تدارکی دیده‌اید می‌گوید: پول ندارم غذای روزمره را برای خانواده‌ام تهیه کنم چه برسد، به اینکه بخواهم هندوانه کیلویی 4 هزار تومان و آجیل کیلویی 50 هزار تومان بخرم. شب یلدا برای از ما بهتران است. 

تخفیف 40 درصدی آجیل بسته بندی در فروشگاه زنجیره‌ای/ هندوانه کیلویی 5 هزار تومان

به امید آنکه شاید بتوان مرکز خریدی یافت که مردم بتوانند تنقلات شب یلدا را با قیمت مناسب تر تهیه کنند؛ سری هم به فروشگاه های زنجیره‌ای از جمله شهروند زدیم.

در این فروشگاه تمام انواع تنقلات و آجیل بسته بندی با 40 درصد تخفیف برای شب یلدا در معرض فروش گذاشته شده است، اگر چه وقتی وزن و کیلو را محاسبه می‌کنی قیمت‌های آجیل بسته بندی حتی از لوکس ترین آجیل فروشی‌های سطح شهر هم بدون تخفیف بالاتر است.

  قیمت آجیل و تنقلات در جدول زیر به تومان است.

ردیف نوع کالا قیمت قبل از تخفیف

(تومان)

قیمت بعد از تخفیف

(تومان)

1 مویز سیاه 500 گرمی 14700 8800 2 تخمه افتابگران 200 گرمی 6100 3600 3 پسته 450 گرمی 35000 20500 4 آجیل شیرین 450 گرمی 25000 17400 5 مغزگردو 450 گرمی 35000  26400 6 آجیل 450 گرمی مخلوط 32600 26500 7 پسته کله قوچی 400 گرمی 29000 24500 8 مغز فندق 400 گرمی 38000

26000

9 باسلوق جعبه ای 12000 9000

جالب تر اینکه علی رغم آنکه معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو هندوانه را که در جنوب کشور برای شب یلدا تولید شده را 2300 تومان از رادیو اعلام کرده بود اما رئیس اتحادیه میوه وسبزی روز گذشته این رقم را 4 هزار تومان عنوان کرد و در فروشگاه شهروند هندوانه کیلویی 5 هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین هرکیلو انار ساوه درجه یک در مرکز شهر 6 هزار تومان میوه فروش‌های شمال شهر 10 هزار تومانو انار درجه دو در جنوب پایتخت 4 هزار تومان قیمت خورده است.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/FBWYCJ


ویدیو مرتبط :
بخش اول افتتاحیه آجیل و خشکبار محسن شعبه پاسداران در شب یلدا