علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تشخیص لیزوزیم با زیست حسگری از نانو ذرات طلا


باشگاه خبرنگاران/ لیزوزیم نوعی پروتئین است که غلظت نامشخص آن در ادرار و یا خون نشان دهنده بروز انواع بیماری‌هاست به همین دلیل تشخیص وجود این پروتئین حائز اهمیت است.

عبدالله سلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: زیست حسگری طراحی کردیم که قابلیت شناسایی لیزوزیم در بدن را دارد لیزوزیم پروتئینی است که غلظت غیر معمول آن در خون و ادرار نشان دهنده‌ی بیماریهای گوناگون است از طرفی این پروتئین به علت وزن مولکولی کم و فعالیت علیه سلول‌های باکتریایی، در صنایع غذایی و پزشکی کاربرد فراوان دارد.

وی ادامه داد: اندازه‌گیری این پروتئین از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو ساخت این زیست حسگر که بر پایه نانو ذرات طلا می‌باشد و حساسیت بالایی دارد، برای تشخیص لیزوزیم حتی در تخم پرندگان هم کاربرد دارد.

سلیمی در خصوص نحوه ساخت این حسگر تصریح کرد: نانو ذرات طلا را بر روی الکترودهای کربن شیشه‌ای نشاندیم. این نانو ذرات موجب تثبیت مولکول‌های هدف روی الکترود می‌شوند . همچنین با نشاندن ترکیب مس-ایمپینودی استیک اسید بر روی نانو ذرات طلا، امکان تشخیص لیزوزیم فراهم می‌شود.


ویدیو مرتبط :
نانو ذرات طلا