با پول پرايد در هند چه خودروهايي مي‌توان خريد؟


گجت نيوز/ يکي از ادعاهاي خودروسازان داخلي براي فرار از شکايات به حق مردم در خصوص قيمت بالا و کيفيت پايين خودروهاي داخلي اين است که در هيچ نقطه‌اي از اين عالم خودرويي به‌مانند پرايد نمي‌يابيد که اينقدر ارزان بوده و به اين اندازه نيز مجهز باشد! يعني در رده قيمتي زير ۲۵ ميليون تومان، تنها گزينه مناسبي که براي شما خريداران ايراني وجود دارد همين خودرو است و بس.
در اينجا براي آنکه اين دعوي را به چالش گيريم، نه بازار آمريکا و يا اروپا و يا حتي کشورهاي حوزه خليج‌فارس و…، بلکه بازار يک کشور درحال‌توسعه و مشمول تعرفه‌هاي بالا را مبناي پژوهش خود قرار داده‌ايم.
بازاري که در آن سالانه ميليون‌ها دستگاه خودروي نو توليد و معامله مي‌شود؛ و آن بازار هم جايي نيست جز کشور هندوستان. يکي از ارزان‌ترين مکان‌ها جهت خريد خودرو در دنيا.
در سال ۲۰۱۴ ميلادي، نزديک به ۳.۲ ميليون دستگاه خودرو از زير دست سازندگان هندي روانه بازار شد. اين ميزان از توليد، جايگاه ششمين خودروساز برتر گيتي را از آن هند نموده است.
صنعت خودرو در اين ديار تحت حمايت کامل و فراگير دولت قرار دارد و از همين رو براي ورود خودروي کامل (CBU) تعرفه ۶۰ درصدي و براي ورود قطعات منفصله (CKD) تعرفه ۳۰ درصدي برقرار و جاريست.
اما وضع اين تعرفه مانع از رقابت و شکوفايي در اين حرفه نشده و در حال حاضر کمپاني‌هاي مشهور و به نامي همچون سوزوکي، هوندا، تويوتا، شورولت، فورد و رنو و نيسان و… دوشادوش برندهاي داخلي اين کشور از جمله تاتا و ماهيندرا مشغول به کارند.
دستمزدهاي پايين و بهره‌وري بالاي خودروسازان هندي موجب شده که بهاي خودرو در اين کشور بسيار پايين‌تر از ميانگين جهاني آن باشد و به همين دليل نيز خودروهاي مدرن با قيمت بسيار پاييني به خريداران فروخته مي‌شوند که گاهي تصور آن نيز دور از ذهن است.
نکته جالب اينجاست که بخش اعظم قطعات اين خودروها هم توسط سازندگان هندي تأمين مي‌گردد که گاهي ميزان آن از ۹۰ درصد (خودروي کامل) نيز فراتر مي‌رود؛ و مهم‌تر از همه، مشارکت با خودروسازان خارجي، هيچ لطمه‌اي به اشتغال کارگران در هند وارد ننموده و مطابق برخي آمارها تنها در شرکتي همانند ماروتي که به توليد محصولات سوزوکي اشتغال دارد، نزديک به هفت هزار تن مشغول فعاليت‌اند.
هم‌اکنون، شرکت ماروتي از ظرفيت توليدي معادل ۱.۵ ميليون دستگاه در سال برخوردار است و بنا به ادعاي وب‌سايت آن، هر ۱۲ ثانيه يک دستگاه خودرو از خط توليدش خارج مي‌شود! و تاکنون هم به ۱۲۵ کشور دنيا من‌جمله آلمان، فرانسه و ايتاليا و بريتانيا و… صادرات داشته است.
در سطور ذيل، چند نمونه از خودروهاي ارزان‌قيمت ساخت هند که از بهايي زير ۲۵ ميليون و نزديک به پرايد برخوردارند را به شما معرفي مي‌کنيم. البته پيش از هر چيز توضيح چند نکته را لازم مي‌دانيم:
۱ – تمامي خودروهايي که نامشان در اين ليست آمده از جديدترين نسخه‌هاي شرکت خود بوده و مدل‌هايي به‌روز هستند و همانند پرايد نمونه‌اي از رده خارج محسوب نمي‌شوند، پس پرايد با سي سال سن، به لحاظ تکنولوژي و نيز بهره‌گيري از استانداردهاي امروزي به‌هيچ‌عنوان قابل قياس با خودروهاي ذيل نيست و اگر در اين ميان مقايسه‌اي هم بينشان صورت مي‌گيرد تنها درزمينهٔ قيمت است. (تاريخ معرفي پرايد به بازارهاي جهاني سال ۱۹۸۶ ميلادي و يا اواخر سال ۱۳۶۴ شمسي است)
۲ – تمامي اين خودروها تحت نظارت کمپاني مادر توليد شده و از قابليت صادرات برخوردارند. مثلاً امروزه هيونداي i10 ساخت هند به اروپا صادر مي‌شود و يا انواع محصولات سوزوکي و فورد و… از مبدأ اين کشور روانه اقصي نقاط دنيا مي‌گردند.
۳ – شايد از نظر شما خوانندگان عزيز، وجود برخي از تجهيزات در خودروهاي ذيل امري بديهي و پيش‌پاافتاده به نظر آيد، ممکن است دراين‌باره حق با شما باشد ولي درعين‌حال اين قضيه را هم فراموش نکنيد که مبحث ذيل در مورد خودروهاي ارزان و هم‌رده‌هاي قيمتي پرايد است و نه خودروهايي همچون هيونداي الانترا و…
۴ – در بازار هند، تيپ‌هاي پايه هر خودرو از حداقل امکانات رفاهي و تجهيزات ايمني برخوردارند و حتي برخي از آن‌ها فاقد کيسه هواي ايمني و قفل مرکزي هستند.
به همين سبب نيز در اين متن تيپ‌هايي از يک خودرو را ملاک سنجش خود قرار داديم که لااقل به يک عدد کيسه هوا مجهز بوده‌اند و از همين رو تيپ‌هاي فاقد کيسه هوا، حتي عليرغم وجود تجهيزاتي بيش از پرايد در آن‌ها، از ليست ذيل حذف شدند.
۵ – در متن پيش رو تا حدي سلايق هم‌وطنانمان نيز لحاظ شده است. مثلاً در حال حاضر، ارزان‌ترين خودروي بازار هند، تاتا نانو نام دارد که از بهاي پايه‌اي معادل ۱۹۹ هزار روپيه و يا در حدود سه هزار دلار برخوردار است.
بي‌تعارف مي‌توان گفت که اين خودرو با پيشرانه ضعيف ۰.۶ ليتري (۳۷ اسب بخاري) و سيماي عجيب‌وغريب خود! حتي در صورت ورود به ايران از کمترين اقبال در نزد هم‌وطنانمان برخوردار خواهد شد و از همين رو نيز در ليست ذيل، ذکري از آن نشده است.
توضيح: نرخ خريد و فروش هر روپيه هندوستان در بازار آزاد ايران بين ۵۰ تا ۵۴ تومان است و قيمت خودروها هم به‌طور مستقيم به تومان تبديل شده است.
ماروتي سوزوکي آلتو ۸۰۰
توليد اين خودرو در سال ۲۰۱۲ ميلادي در هند آغاز شد و نسخه فعلي هم نسل دوم اين خودرو به شمار مي‌آيد. اين خودرو از پرايد کمي کوچک‌تر بوده و از طول ۳.۴ متري برخوردار است و در کلاس خودروهاي KEI طبقه‌بندي مي‌گردد.
پيشرانه سه سيلندر به کار رفته در آن، از ۰.۸ ليتر حجم برخوردار است و توان خروجي اين پيشرانه هم معادل ۴۸ اسب بخار و گشتاورش معادل ۶۹ نيوتن متر است.
اين خودرو در تيپ پايه يا std با بهايي معادل ۲۵۳ هزار روپيه يا در حدود ۱۳/۷ ميليون تومان فروخته مي‌شود و تيپ مجهزتر آن که VXi (داراي ايربگ) نام دارد با بهايي معادل ۳۴۴ هزار روپيه و يا در حدود ۱۸.۶ ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است. اين تيپ از تجهيزات ذيل بهره مي‌برد:
ايربگ راننده – سيستم تهويه مطبوع دستي – داشبورد دو رنگ – قفل مرکزي ايموبلايزر – قفل خودکار درب‌هاي خودرو – قفل ايمني کودک – پشت‌سري‌هاي صندلي جلو و عقب – سيستم تهويه مطبوع – داشبورد دو رنگ – نگه‌دارنده فنجان در جلو – شيشه‌هاي برقي جلو – قابليت تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو – هشداردهنده کاهش سطح مخزن سوخت – سيستم صوتي با قابليت خوانش صفحات CD + MP3 و پورت USB و AUX و راديو AM/FM با دو عدد اسپيکر – دستگيره‌هاي همرنگ بدنه – ترمز جلو ديسکي – سپرهاي همرنگ بدنه و…
گارانتي خودرو: ۲ سال يا ۴۰ هزار کيلومتر
نحوه خريد (تيپ VXi): 292 هزار روپيه يا در حدود ۱۵.۸ ميليون تومان از بهاي خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۳۶۲ روپيه يا در حدود ۳۴۴ هزار تومان در ماه
ماروتي سوزوکي آلتو K10
خودروي بعدي اين ليست هم يک سوزوکي است. اين خودرو نمونه ارتقاء يافته آلتو ۸۰۰ بوده و از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ ميلادي توليد آن در هند آغاز گرديد. مشخصات اين خودرو به پرايد هاچ‌بک بسيار شبيه است و با طولي معادلي ۳/۵۵ متر چند سانتي از آن کوچک‌تر است. خودروي مذکور از پيشرانه‌اي سه سيلندر با حجمي معادل يک ليتر بهره مي‌برد.
توان خروجي اين پيشرانه معادل ۶۷ اسب و گشتاور آن نيز برابر با ۹۰ نيوتن متر است. خودروي مذکور در تيپ پايه خود و يا همان LX با بهايي معادل ۳۲۰ هزار روپيه و يا حدود ۱۷/۳ ميليون تومان به فروش مي‌رسد اما مدل مجهزتر آن که (O)VXi نام دارد به بهايي معادل ۳۷۲ هزار روپيه و يا در حدود ۲۰/۱ ميليون تومان فروخته مي‌شود. اين تيپ نيز از تجهيزات ذيل برخوردار است:
ايربگ راننده – قفل مرکزي با کليد– ايموبلايزر – سيستم تهويه مطبوع دستي – قفل خودکار درب‌هاي خودرو – قفل ايمني کودک – داشبورد دو رنگ – آينه‌هاي داخل اتاق با قابليت مات شدن به صورت دستي– پشت‌سري جلو و عقب – نگه‌دارنده فنجان‌ها در جلو- شيشه برقي جلو- راهنما بر روي آينه‌هاي جانبي- شيشه عقب بخار زدا- آنتن سقفي – چراغ‌هاي مه شکن جلو – قابليت تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو- هشداردهنده کاهش سطح بنزين – ۲ عدد اسپيکر و سيستم صوتي با قابليت خوانش CD و MP3 و نيز پورت USB – دستگيره و آينه و سپرهاي همرنگ بدنه – ترمز ديسکي جلو و…
گارانتي خودرو: ۲ سال يا ۴۰ هزار کيلومتر
نحوه خريد تيپ (O) VXi: 316 هزار روپيه يا در حدود ۱۷.۱ ميليون تومان از بهاي خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۶,۸۹۷ روپيه و يا در حدود ۳۷۲ هزار تومان
ماروتي سوزوکي سلريو
سومين خودروي موجود در اين ليست باز هم يک سوزوکي است! البته اين خودرو را چندي پيش به شما معرفي نموديم. سوزوکي سلريو با طول ۳.۶ متري خود تقريباً هم‌اندازه پرايد هاچ‌بک است. خودروي مذکور در ماه فوريه سال ۲۰۱۴ ميلادي معرفي شد و در حال حاضر هم در دو کشور هند و تايلند توليد مي‌شود.
اين خودرو از پيشرانه‌اي سه سيلندر به حجم يک ليتر بهره مي‌برد. توان خروجي اين پيشرانه معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نيز معادل ۹۰ نيوتن متر است. خودروي مذکور در تيپ پايه و يا LXi در حدود ۳۹۷ هزار روپيه و يا تقريباً ۲۱.۴ ميليون تومان قيمت دارد.
اما تيپ مجهزتر آن که ZXi نام دارد از بهايي معادل ۴۵۷ هزار روپيه و يا ۲۴.۷ ميليون تومان برخوردار است. اين تيپ از تجهيزات ذيل بهره‌مند است:
ايربگ راننده – هشداردهنده بستن کمربندهاي ايمني – سيستم ورود بدون کليد (KEYLESS) – قفل خودکار درب‌هاي خودرو– قفل ايمني کودک – سيستم تهويه مطبوع دستي- خروجي برق ۱۲V – شيشه عقب بخارزدا – آينه‌هاي داخل اتاق با قابليت مات شدن به صورت دستي – آينه جانبي برقي
راهنما بر روي آينه‌هاي جانبي – آنتن سقفي- دستگيره درب داخل از جنس کروم – کنترل سيستم صوتي بر روي فرمان+ CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث – هشداردهنده کاهش سطح مخزن باک بنزين – سپرها و دستگيره‌ها و آينه‌هاي همرنگ بدنه – هشداردهنده نيمه باز بودن درب خودرو- ۴ عدد اسپيکر و…
گارانتي: ۲ سال و يا ۴۰,۰۰۰ کيلومتر
نحوه خريد (تيپ ZXi): 388 هزار روپيه يا در حدود ۲۱ ميليون تومان از بهاي خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۸,۴۵۹ روپيه يا در حدود ۴۵۷ هزار تومان
داتسون GO
چهارمين خودرويي که مي‌خواهيم به آن بپردازيم نسخه‌اي احياء شده از يک برند است؛ يعني قرار است که اين خودرو نام داتسون را که از سال ۱۹۸۶ ميلادي توسط نيسان کنار نهاده شد، دوباره زنده کند.
توليد داتسون GO از سال ۲۰۱۴ ميلادي در هندوستان آغاز شد و در حال حاضر هم علاوه بر اين کشور، در اندونزي هم به توليد مي‌رسد. خودروي مذکور از پلت فرم V نيسان بهره مي‌برد که در مدل‌هاي ميکرا و مارچ هم به کار گرفته مي‌شوند.
داتسون GO به لحاظ ابعادي از پرايد کاملاً بزرگتر است و با طولي معادل ۳/۷۸ متر تقريباً هم‌اندازه پژو ۲۰۶ هاچ‌بک است. البته نسخه استيشن با نام GO+ به بازار ارائه مي‌شود. اين خودرو با يک پيشرانه سه سيلندر ارائه مي‌شود.
اين پيشرانه ۱.۲ ليتر حجم دارد. توان اين پيشرانه هم معادل ۶۷ اسب بخار و گشتاور آن نيز برابر با ۱۰۴ نيوتن متر است. داتسون GO در حالت پايه و يا تيپ D، معادل ۳۲۴ هزار روپيه قيمت دارد که تقريباً معادل ۱۷/۵ ميليون تومان است ولي مدل مجهزتر آن که تيپ (O)T نام دارد از بهايي معادل ۴۲۰ هزار روپيه و يا حدود ۲۲/۷ ميليون تومان برخوردار است. اين تيپ از تجهيزات ذيل بهره مي‌برد:
ايربگ راننده – قفل مرکزي – فرمان الکتريکي حساس به سرعت – ايموبلايزر – قفل ايمني کودک – سيستم تهويه مطبوع به همراه فيلتر هواي داخل – خروجي برق ۱۲V – آينه‌هاي داخل اتاق با قابليت مات شدن به صورت دستي – فرمان سه پره – شيشه‌هاي برقي جلو – ريموت بازکننده درپوش باک بنزين و درب صندوق عقب
تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو – نمايشگر ميانگين مصرف سوخت- ۲ عدد اسپيکر- سيستم صوتي به همراه پورت AUX و AUX و نيز آمپلي‌فاير- نگه‌دارنده موبايل بر روي داشبورد – جلوپنجره با تريم کرومي – چراغ‌هاي هالوژن جلو – برف‌پاک‌کن‌هاي حساس به سرعت – کامپيوتر سفري – سيستم FOLLOW ME HOME (همراهي با سرنشينان خودرو در هنگام پارک آن در محيط‌هاي تاريک که با روشن نگه‌داشتن چراغ‌هاي جلو تا ۳۰ ثانيه پس از پياده شدن آن‌ها صورت مي‌پذيرد) – ترمزهاي ديسکي خنک شونده در جلو – سپرها و دستگيره‌هاي همرنگ بدنه و…
گارانتي خودرو: ۲ سال بدون محدوديت کيلومتر
نحوه خريد تيپ (O)T: 356 هزار روپيه يا در حدود ۱۹.۲ ميليون تومان از بهاي خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۷۷۵ روپيه و يا در حدود ۴۲۰ هزار تومان
هيونداي EON
پنجمين خودروي اين ليست محصولي از هيونداي به نام EON است. طراحي و توسعه اين خودرو هم به‌طور مشترک بين هند و کره صورت پذيرفته است. هيونداي EON يک خودرو مخصوص رفت‌وآمد درون‌شهري است و با طولي ۳.۵ متري خود اندکي از پرايد هاچ‌بک کوچک‌تر است.
توليد اين خودرو از ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ ميلادي در هند شروع شد و اندکي بعد هم توليدش در ممالکي همچون فيليپين، ويتنام و سريلانکا، آغاز گرديد. در حال حاضر، خودروي مذکور از دو پيشرانه متفاوت بهره مي‌برد.
يکي از آن دو، نسخه‌اي سه سيلندر بوده و از حجمي معادل ۰.۸ ليتر برخوردار است و توان خروجي و گشتاور آن به ترتيب معادل ۵۵ اسب بخار و ۷۵ نيوتن متر است و ديگري هم پيشرانه‌اي چهار سيلندر مي‌باشد که از حجمي معادل يک ليتر برخوردار و توان خروجي و گشتاور آن به ترتيب معادل ۶۸ اسب بخار و ۹۴ نيوتن متر است.
بهاي تيپ پايه اين خودرو که D-LITE نام داشته و از پيشرانه‌اي ۰.۸ ليتري بهره مي‌برد معادل ۳۱۱ هزار روپيه و يا در حدود ۱۶/۸ ميليون تومان است اما تيپ مجهزتر که با کد SPORTZ ارائه مي‌شود و آن‌هم نيز از پيشرانه ۰.۸ ليتري برخوردار است، با بهايي معادل ۴۱۰ هزار روپيه و يا در حدود ۲۲/۱ ميليون تومان عرضه مي‌شود. اين تيپ از تجهيزات ذيل بهره مي‌برد:
ايربگ راننده – فرمان الکتريکي حساس به سرعت – سيستم ورود بدون کليد (KEYLESS) – شيشه رنگي – قفل ايمني کودک – سيستم تهويه مطبوع دستي – خروجي برق ۱۲V – آنتن سقفي – ايموبلايزر – چراغ‌هاي مه شکن جلو – آينه‌هاي داخل اتاق با قابليت مات شدن به صورت دستي – داشبورد دو رنگ – نگه‌دارنده‌هاي فنجان در جلو – بازکن درب صندوق عقب از داخل – قابليت تنظيم ارتفاع چراغ‌هاي جلو – هشداردهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو
نمايشگر تعويض دنده – سيستم صوتي به همراه راديو AM/FM با قابليت خوانش CD و MP3 و پورت USB و AUX به همراه دو عدد اسپيکر – سپر و آينه‌ها و دستگيره‌هاي همرنگ بدنه – بازکن درب باک با ريموت – کامپيوتر سفري و…
گارانتي خودرو: ۲ سال بدون محدوديت کيلومتر
نحوه خريد (تيپ SPORTZ): 348 هزار روپيه يا در حدود ۱۸.۸ ميليون تومان از بهاي خودرو به صورت وام
مبلغ قسط ماهانه: ۷,۵۸۹ روپيه يا در حدود ۴۱۰ هزار تومان
با نگاهي به قيمت و نيز ليست تجهيزات در خودروهاي مذکور، اين نکته ثابت مي‌شود که با پولي که صرف خريد يک خودروي پرايد مي‌گردد، به‌راحتي مي‌توان يک خودروي نو، مدرن و با کيفيت را با شرايطي به‌مراتب سهل و آسان‌تر، در برخي از ممالک نه‌چندان پيشرفته خريداري نمود.
کشورهايي که در خودروسازي از رقباي نزديکمان محسوب مي‌شوند اما با برنامه‌ريزي صحيح و واقع‌بينانه و نيز بهره‌گيري از مديريت کارشناسي و عالمانه هر روز فاصله‌شان از ما بيشتر مي‌شود.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
کلیپ زیبا از توان ارتش هند